Rätt brytartid på Quickshifter

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Ort
Varberg
Hoj
Inte nu lägre!
I Pc3:an är quickshiftern "default" inställd på 65 milli sekunder....
Är detta rätt brytartid för en R1:a, (om det nu spelar roll):confused:

Ni som använder er av PC3:an som QS, vilken brytartid har ni?
 
ska vara lite högre men kommer inte ihåg rätt värde,79 ca ringer nånstans i huvudet.sök lite så hittar du säkert det här nån stans
 
Vad jag har läst om ämnet så menar de flesta att lådan mår bättre av längre fördröjning vilket är logiskt. 70-80ms är det många som kör på som vill vara lite snälla mot lådan...

När jag sökte på forumet såg jag att brinken körde 70ms på sin gixxer och att han refererade att paupanen hade 37 men att det slet på lådan som exempel...
 
Last edited:
Har hittat väldigt lite om ämnet men har läst att nån hade ca 80 milli, men skulle vilja få det bekräftat:tummenupp

Ozto på sin gixxer ställde tiden högt så det inte skulle slita på låda och rasade två motorer.

Högt värde, sabbar motor
Lågt värde sabbar låda

PCIII bryter kanske bara soppan?
 
På våra rettor körde vi med 65 resp 62 ms. När du har rätt bryttid växlar det mjukt, har du förlång känns det som att accet "stoppar upp" vid växling. Vid för kort bryttid smäller det i lådan. Börja på 80 ms och minska tills det känns bra. Värdet är individuellt på varje hoj, det går inte att säga vad som är rätt eller fel.
 
Jag körde först med 65 ms på min Gsxr1000 men jag upplevde att det kändes aningen kort. Ändrade till 80 ms vilket jag tycker känns optimalt. Känns som om växeln trillar i fint men upplever inte att accet stoppar upp. Som Stefan ovan skriver, börja på 80 och kör lite. Det är ju lätt att ändra efterhand.
 
R1 04-06 sägs må bra av att ha lite längre bryttid. Runt 80 kan nog vara lämpligt.
 
appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)
 
appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)

Jag tcker definitivt att det är värt besväret. Tidsskillnad kan vara svår att bevisa, man vet ju inte om det är QS eller en själv som gjort att det går snabbare, men körupplevelsen är betydligt bättre.
 
appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)

Du riskerar knappast motorn med en växlingsbrytare, snarare minskar du risken för felväxlingar med förstörda drev i lådan som följd.
 
Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

Back
Top