Rätt brytartid på Quickshifter

Hellrider

Ny medlem
Gick med
27 Dec 2005
Hoj
Inte nu lägre!
I Pc3:an är quickshiftern "default" inställd på 65 milli sekunder....
Är detta rätt brytartid för en R1:a, (om det nu spelar roll):confused:

Ni som använder er av PC3:an som QS, vilken brytartid har ni?

ska vara lite högre men kommer inte ihåg rätt värde,79 ca ringer nånstans i huvudet.sök lite så hittar du säkert det här nån stans

Vad jag har läst om ämnet så menar de flesta att lådan mår bättre av längre fördröjning vilket är logiskt. 70-80ms är det många som kör på som vill vara lite snälla mot lådan...

När jag sökte på forumet såg jag att brinken körde 70ms på sin gixxer och att han refererade att paupanen hade 37 men att det slet på lådan som exempel...

Last edited:
Har hittat väldigt lite om ämnet men har läst att nån hade ca 80 milli, men skulle vilja få det bekräftat:tummenupp

Ozto på sin gixxer ställde tiden högt så det inte skulle slita på låda och rasade två motorer.

Högt värde, sabbar motor
Lågt värde sabbar låda

PCIII bryter kanske bara soppan?

På våra rettor körde vi med 65 resp 62 ms. När du har rätt bryttid växlar det mjukt, har du förlång känns det som att accet "stoppar upp" vid växling. Vid för kort bryttid smäller det i lådan. Börja på 80 ms och minska tills det känns bra. Värdet är individuellt på varje hoj, det går inte att säga vad som är rätt eller fel.

Jag körde först med 65 ms på min Gsxr1000 men jag upplevde att det kändes aningen kort. Ändrade till 80 ms vilket jag tycker känns optimalt. Känns som om växeln trillar i fint men upplever inte att accet stoppar upp. Som Stefan ovan skriver, börja på 80 och kör lite. Det är ju lätt att ändra efterhand.

R1 04-06 sägs må bra av att ha lite längre bryttid. Runt 80 kan nog vara lämpligt.

appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)

appropå QS, någon som har bevis vad den har gjort för skillnad för er i tid? är et värt att meka med den och riskera motorn..

jag vet inte =)

Jag tcker definitivt att det är värt besväret. Tidsskillnad kan vara svår att bevisa, man vet ju inte om det är QS eller en själv som gjort att det går snabbare, men körupplevelsen är betydligt bättre.

jag vet inte =)

Du riskerar knappast motorn med en växlingsbrytare, snarare minskar du risken för felväxlingar med förstörda drev i lådan som följd.

Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka