Rätsida på kolven?

The_Wanderer

Numera fast i offroad träsket...
Gick med
15 Apr 2003
Hoj
KTM EXC 500 -12
Hej!
Pillar ihop min gamla TT efter lite motor renovering och kommit till vilket håll kolven ska vara åt, pilen framåt eller bakåt, mig veteligen ska den vara framåt och var även det när jag plockade i sär skiten, men på den sprängskissen jag har är inte pilen utmärkt men ventil "jacken" i kolven finns och dom pekar åt motsatt håll till vad dom satt när jag plockade isär den... :va

tro på prängskiss lr suntförnuft
Tacksam för svar :Bugar

Bifogat

• kolv.jpg
    kolv.jpg
    68 KB · Visningar: 136
The_Wanderer skrev:
Hej!
Pillar ihop min gamla TT efter lite motor renovering och kommit till vilket håll kolven ska vara åt, pilen framåt eller bakåt, mig veteligen ska den vara framåt och var även det när jag plockade i sär skiten, men på den sprängskissen jag har är inte pilen utmärkt men ventil "jacken" i kolven finns och dom pekar åt motsatt håll till vad dom satt när jag plockade isär den... :va

tro på prängskiss lr suntförnuft
Tacksam för svar :Bugar

Pilen ska vara åt avgassidan och kolvringsknastret (eller knastren om det är flera ringar) ska vara åt förgasarsidan. Monteras detta fel så kommer kolven att överhettas och kolvringarna smälter och blir ett med kolven.

Skäggis skrev:
Pilen ska vara åt avgassidan och kolvringsknastret (eller knastren om det är flera ringar) ska vara åt förgasarsidan. Monteras detta fel så kommer kolven att överhettas och kolvringarna smälter och blir ett med kolven.
Tack Skäggis! :tummenupp

Skäggis skrev:

Pilen håller jag med om ska vara mot avgassidan, men det där med knaster förstår jag mig inte på. Inte heller att det händer nåt jättefarligt om man sätter kolven fel. Detta är ju en fyrtaktare det handlar om. Man kan få kolvknack om man sätter den fel däremot.

På en tvåtakt så kan jag tänka mig att dessa knaster du pratar om är stoppen för kolvringarna så de inte snurrar. Finns inte på fyrtakt.

/lastu

Pilen brukar alltid vara framåt men din kolv ser ut att ha två urtag för ventiler. Eftersom insugsventilerna är större än avgasventilerna på en motor med 2 eller 4 ventiler brukar man ha större urtag för insugsventilerna i kolvarna, de tar ju mer plats. Då kan man lätt förledas att tro att din kolv ska sitta med urtagen bakåt. Men det förutsätter ju att motorn har alla 4 ventilerna helt symmetriskt placerat i höjdled.
(Om insugsventilerna sitter högre än avgas kan man ju ha större ventiler och ändå inte ha några urtag i kolven.)

Eftersom motorn uppenbarligen har fungerat med pilen/urtagen framåt så blir det väl till att sätta den så igen.

lastu skrev:
Pilen håller jag med om ska vara mot avgassidan, men det där med knaster förstår jag mig inte på. Inte heller att det händer nåt jättefarligt om man sätter kolven fel. Detta är ju en fyrtaktare det handlar om. Man kan få kolvknack om man sätter den fel däremot.

På en tvåtakt så kan jag tänka mig att dessa knaster du pratar om är stoppen för kolvringarna så de inte snurrar. Finns inte på fyrtakt.

/lastu

Ja det gäller 2-taktare, jag trodde det var samma på 4-taktare (med knastren alltså) men jag har aldrig haft isär en 4-taktare så det borde jag väl inte uttala mej om. Menar du att det inte finns knaster och att kolvringarna kan stå i vilket läge som helst? Jag trodde man hade knaster för att kunna välja var "läckaget" ska vara nånstans och när man har flera kolvringar så placerar man ju öppningen i kolvringarna med lite överlappning.

4taktare har oftast kolvbulten förskjuten en bit. Tar du ett skjutmått o kollar så märker du det. Blir avsevärt mer kolvslammer om du vänder den fel. TROR att kolvbulten ska vara förskjuten mot rotationsriktningen för att kolven tidigt ska luta över mot den cyl.sida den kommer att trycka utav f-n på under förbränningstakten. Det och ev. urtag f ventilerna bestämmer hur den ska sitta.
Inte ens proffsen verkar veta principen, men dom kollar o märker upp innan dom tar isär grejorna. Och sätter tillbaka det likadant.
/u

Skäggis skrev:
Ja det gäller 2-taktare, jag trodde det var samma på 4-taktare (med knastren alltså) men jag har aldrig haft isär en 4-taktare så det borde jag väl inte uttala mej om. Menar du att det inte finns knaster och att kolvringarna kan stå i vilket läge som helst? Jag trodde man hade knaster för att kunna välja var "läckaget" ska vara nånstans och när man har flera kolvringar så placerar man ju öppningen i kolvringarna med lite överlappning.

Nej på fyrtakt är det oväsentligt var kolvringsgapet är, på tvåtakt är det betydelsefullt att det inte är vid en kanal för om en ringände hälsar på i kanalen så händer det saker...

/ Racerpelle

Racerpelle skrev:
Nej på fyrtakt är det oväsentligt var kolvringsgapet är, på tvåtakt är det betydelsefullt att det inte är vid en kanal för om en ringände hälsar på i kanalen så händer det saker...

/ Racerpelle

Ok, då vet jag det (låter ju logiskt åxå när man tänker efter). Att kolvbulten är förskuten för att minska skrammel (som ulf_lundin skriver) känner jag ju åxå igen.

UrbanTiger skrev:
Nu vet jag inte om det är för att jag har supit eller inte men avgasventilerna brukar väl vara större än insugsventilerna.

Någon som vet bättre ??

INsugsventilerna är alltid större/fler.
Kommer inte ihåg varför, tror det har att göra med att undertrycket vid insugning är svagare än övertrycket vid förbränningstakt.
Samt att det ser till att öka fyllnadsgraden.

Ang ventilstorlek så är det ju så här att avgaserna kan kolven trycka ut med ett visst tryck (även om lägsta möjliga är att föredra) men hur du än vänder på steken så har du (på en sugmotor) absolut max 1 bar (absoluttryck dvs normalt atmosfärstryck) som kan trycka in färskgaserna. Jag antar att det är därför man alltid gör insugsventilerna större än avgas.

Det finns ingen naturlag som säger att insug måste vara x % större el. mindre än avgas. Förhållandena är ju rätt olika vid insug o utblås. Bl.a. är avgasvolymen ju bra mycket större o trycket högre (som sagts ovan) från början.
Det handlar helt enkelt om att använda utrymmet i toppen på 'bästa möjliga' sätt. O vanligen innebär det större/fler insugsventiler.
/u

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...