Räta ut styrdämpare

• Thread starter Thread starter IO
  • Start date Start date

IO

IBF, Ilari Bjuvander Foto - ilari.se
Gick med
8 Mar 2003
Hoj
Ducati 999 Race -05, WLC 1942, Yamaha XS-750 -77
Har en Öhlins styrdämpare som jag köpte beggad. Jag upptäckte när jag snurrade på skaftet att den måste fått sig en törn eftersom den var aningen böjd, ser ut som den blivit knäckt ganska nära infästningen. Det kan röra sig om 1-2 mm från centrum.

Jag har egentligen inga problem med den, den läcker inte eller nåt. Men kan man räta till den så den blir helt rak igen?

Bifogat

• Ohlins_steerdamp_600.jpg
    Ohlins_steerdamp_600.jpg
    21.4 KB · Visningar: 73
Om den funkar som den ska och inte kärvar vid fullt styrutslag så är det nog bäst att strunta i att göra nåt åt det.
Visst går det att böja rätt den men då försvagas metallen ytterligare.

Micke_Lindstrom skrev:
Om den funkar som den ska och inte kärvar vid fullt styrutslag så är det nog bäst att strunta i att göra nåt åt det.
Visst går det att böja rätt den men då försvagas metallen ytterligare.

Jepp, antog att det var så. Tackar :)

UrbanTiger skrev:
Kolla om du kanske kan köpa en en lös kolvstång och byta ut den. Kanske kostar en del samtidigt som du måste riva skiten.

Tror ioch för sig inte att det är något sprött material så det borde gå att rikta om du har vettiga grejer. Två V-block och dorn i mjukt material och två stadiga tvingar. Sen är det bara att knacka med en hammare. Kan vara svårt att veta hur stor radien i krökningen är så att du inte sätter V-blocken för långt isär. Du kan ju lätt göra så den blir krokig som en hasselsnok annars :fyllisar

Hehe, då ska jag undvika att göra det i helgen då :öl

Jag ska väl eventuellt riva den i alla fall, behöver byta olja i den. Men jag kanske kör på det gamla mottot "If it aint broken, don't fix it"

Eller mixtra med det som funkar. Ha sönder något och försök laga, när den väl är lagad så är den bättre än innan.

/Qwertys ordspråk.

Dock ej att rekomendera, har skapat mej en massa huvud värk och många sömnlösa nätter. Men det har varit lärorikt.

Qwerty skrev:
Eller mixtra med det som funkar. Ha sönder något och försök laga, när den väl är lagad så är den bättre än innan.

/Qwertys ordspråk.

Dock ej att rekomendera, har skapat mej en massa huvud värk och många sömnlösa nätter. Men det har varit lärorikt.

Lever också under det ordspråket men försöker att låtabli!!!
Men inte fan går det...
Det ser man på min hoj! :lol

Kan bara försöka hindra andra från att göra som jag själv gör för deras eget bästa!

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...