Räta ut metall??

Krippa

Ny medlem
Gick med
6 Jun 2003
Hoj
Speed Triple 955 -05
"Pakethållaren" på ATVn har fått sig en rejäl kyss efter lite övermodig körning. :näsblod

Jag har försökt allt jag kan komma på för att räta ut den, men till inte så mycket nytta.

Så nu är frågan om någon har nån bra idé hur man ska göra eller kanske var man kan vända sig, där dom kan tänkas ha verktyg eller kunskap om sånt här....i stockholm.

Bifogat

• mindre.jpg
    mindre.jpg
    104.2 KB · Visningar: 196
Har du värmt med gasolflaska? Annars borde närmaste mekaniska verkstad kunna göra det för en bullpåse.

Neutral skrev:
Har du värmt med gasolflaska? Annars borde närmaste mekaniska verkstad kunna göra det för en bullpåse.

Nej de har jag inte gjort, men färgen lär väl förstöras då, så jag hade hoppats att de skulle gå att ordna ändå.

Vad menar du med mekanisk verkstad? Vanlig bilverkstad? Finns de utrustning för sånt där?

Drar du det kallt så riskerar du sprickor i materialet. Färg är väl lätt att ersätta.

Med mekanisk verkstad menar jag en liten verkstad som framställer pryttlar i metall. Bilverkstad kan fungera också, de brukar använda gasolflaskor eller gassvets för att värma fastrostade saker.

Neutral skrev:
Drar du det kallt så riskerar du sprickor i materialet. Färg är väl lätt att ersätta.

Med mekanisk verkstad menar jag en liten verkstad som framställer pryttlar i metall. Bilverkstad kan fungera också, de brukar använda gasolflaskor eller gassvets för att värma fastrostade saker.

Jo de är ju sant.

De verkar vara svårt att hitta en sån där mekanisk verkstad som har öppet, eller iaf svarar i telefonen. Har ringt till ca 10 st i stockolmsområdet och norrort, men ingen har svarat.

De är ingen här som jobbar med metall?

Men herre gud.

Ett ypperligt tillfälle för lite fint bonn-mek.

Elda på med gasol och böj tillbaka,det är inge gigantiska veck eller böjar vi talar om.

Paroxyst skrev:
Äh, jag skulle ha satt den i skruvstycket med trasa i och tryckt tillbaka det. Funkar.

Eller ännu lättare låt den sitta kvar på Quaden och fixa lite bara.

Ädit:

Spänn på ett par rejäla brädor där du vill böja tillbaka den så du har något att bryta mot,samnt att risken är mindre att du böjer någon annat åt fel håll.

Last edited:
Långa farbron skrev:
Men herre gud.

Ett ypperligt tillfälle för lite fint bonn-mek.

Elda på med gasol och böj tillbaka,det är inge gigantiska veck eller böjar vi talar om.

Som sagt jag har gjort de mesta i böja och vålda väg, men utan resultat. Men värme kanske gör skillnaden.

Paroxyst skrev:
Äh, jag skulle ha satt den i skruvstycket med trasa i och tryckt tillbaka det. Funkar.

Nej de funkar inte....jag har provat att ställa ATVn på ena sidan haft en träbit under och stått o "hoppat" på den utan att den brytt sig särskilt mycket.

Långa farbron skrev:
Eller ännu lättare låt den sitta kvar på Quaden och fixa lite bara.

Ädit:

Spänn på ett par rejäla brädor där du vill böja tillbaka den så du har något att bryta mot,samnt att risken är mindre att du böjer någon annat åt fel håll.

Jo, men de låter bra mycket lättare än va de är.

Paroxyst skrev:
Vafan? Har du inte ätit upp din gröt när du växte upp? Ta i nu och visa att du är karl för din kjol! :tungan

Jorå, muskler finns de så de räcker!! :7peta Men somsagt jag har hoppat på fanskapet med mina 95kg o de hjälpte inte! :huvet

Krippa skrev:
Jorå, muskler finns de så de räcker!! :7peta Men somsagt jag har hoppat på fanskapet med mina 95kg o de hjälpte inte! :huvet
Inte hoppa sig...puh... Skruva fast den delen som är mindre av det böjda med trasa så du inte repar i ett skruvstäd Ta sedan i resten av hållaren med båda händerna tänk på Gunde Svan och ta i uta bara helvitti. Gör inget om det kommer i byxorna ta i barra!

Paroxyst skrev:
Inte hoppa sig...puh... Skruva fast den delen som är mindre av det böjda med trasa så du inte repar i ett skruvstäd Ta sedan i resten av hållaren med båda händerna tänk på Gunde Svan och ta i uta bara helvitti. Gör inget om det kommer i byxorna ta i barra!

De tillsammans med lite värme borde ju kunna funka. Jag får väl försöka med de imorrn, ska bara hitta nån med värmare o skruvstäd. :tummenupp

Krippa skrev:
De tillsammans med lite värme borde ju kunna funka. Jag får väl försöka med de imorrn, ska bara hitta nån med värmare o skruvstäd. :tummenupp

Utan att vara helt säker så TROR jag att du klarar dig med en vanlig gasolbrännare. Ska du använda svets bör du vara försiktig så att du inte bränner av någonting.

mankan skrev:
Utan att vara helt säker så TROR jag att du klarar dig med en vanlig gasolbrännare. Ska du använda svets bör du vara försiktig så att du inte bränner av någonting.

Jag får åka förbi polarn som jobbar på verkstad och se vad dom har för alternativ.

Sen lär de ju bli att spruta på lite färg här o där.
Någon som har koll på vad man ska använda för färg, nån som tål lite stryk utan att falla av?

Krippa skrev:
Jag får åka förbi polarn som jobbar på verkstad och se vad dom har för alternativ.

Sen lär de ju bli att spruta på lite färg här o där.
Någon som har koll på vad man ska använda för färg, nån som tål lite stryk utan att falla av?

Biltemas Svart lack Hammarlack. Stålmannen hade det som brylkräm när han levde.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D