Räta upp bakram i alu

Dede

Nu med en hoj mindre
Gick med
2 Mar 2004
Hoj
ZX6R-07 racehoj ││ ZX6R-96 regnhoj
En av racehojarna hamnade i bollhavet i helgen och nu är bakramen lite lagom sned.

Problemet är att den på ZX6R -96 är svetsad direkt i huvudramen och jag måste bocka den på plats.
Vad värmer man bäst med för att få lämplig temperatur och behövs det egentligen värmas?
Vilken temperatur ska man i så fall upp i?

Tips och trix på hur man lättast gör är alltid välkommet :tummenupp

Jag våldade min utan värme, dock blev det aldrig bra.
Inte ens när jag kapade upp den mellan pinnarna.

Det beror på hur vriden den är

Är det mjuka böjar så brukar det gå fint med en grov träregel att vrida tillbaks bakramen

Är den böjd åt sidan kan man lägga ner hojen och hissa upp den så hjälper hojens tyngd att dra den åt rätt håll

Värme i all ära men det är svårt att få jämn värme på så stor yta
Blir den uppvärmd i bara en zon så böjer den sig lättare just där, inte alltid bra

I bland blir man tvungen att såga dän vissa bitar och rikta dessa separat
( svetsas sedan dit )

Peter

Det beror på hur vriden den är

I bland blir man tvungen att såga dän vissa bitar och rikta dessa separat
( svetsas sedan dit )

Peter

Det var detta jag märkte när jag försökte rätta till min, den ville inte alls böja sig tillbaka utan jag fick grejja med spännband och långa hävarmar/slägga.

Min ville dock gärna böja sig på nya ställen istället för att räta upp det som var skevt.

Instruktion hur man inte skall göra.... :crash

Bifogat

• DSC04067.jpg
    DSC04067.jpg
    150.4 KB · Visningar: 167
  • DSC04068.jpg
    DSC04068.jpg
    157.3 KB · Visningar: 189
  • DSC04069.jpg
    DSC04069.jpg
    155.4 KB · Visningar: 199
  • Buell.jpg
    Buell.jpg
    74.7 KB · Visningar: 199
Snällast att värma med är varmluftspistol. Om du inte står i 45 minuter och värmer på samma ställe är det svårt att värma för mycket.
Och andra sidan är det svårt att värma på flera ställen till rätt temp, köp då tex 3 julapistoler a 200.- och värm på de 3 ställen som behöver värmas.

Ganska lagom om du spottar på stället och det småbubblar. Du har värmt hyfsat tillräckligt och defintivt inte för mycket.

Lättast är att ha rätat aludelar några gånger, då vet man om man ska sakta böja eller dunka på med en slägga och oavsett vilket av dessa sätt så vet man var och hur man riktar. Annars provar man några gånger tills något går sönder och lämnar sedan för svetsning.

Snällast att värma med är varmluftspistol. Om du inte står i 45 minuter och värmer på samma ställe är det svårt att värma för mycket.
Och andra sidan är det svårt att värma på flera ställen till rätt temp, köp då tex 3 julapistoler a 200.- och värm på de 3 ställen som behöver värmas.

Ganska lagom om du spottar på stället och det småbubblar. Du har värmt hyfsat tillräckligt och defintivt inte för mycket.

Lättast är att ha rätat aludelar några gånger, då vet man om man ska sakta böja eller dunka på med en slägga och oavsett vilket av dessa sätt så vet man var och hur man riktar. Annars provar man några gånger tills något går sönder och lämnar sedan för svetsning.

Tänkte ha denna hojen som testobjekt. Det har den fått vara innan.
Börjar utan värme så får vi se om det går. annars får det bli värmepicka och ännu mer våld.

Sista utvägen är väl att kapa loss hela och sen svetsa/skruva fast den igen.

Stort tack för bra förslag...och hur man inte ska göra :)

Tänkte ha denna hojen som testobjekt. Det har den fått vara innan.
Börjar utan värme så får vi se om det går. annars får det bli värmepicka och ännu mer våld.

Sista utvägen är väl att kapa loss hela och sen svetsa/skruva fast den igen.

Stort tack för bra förslag...och hur man inte ska göra :)

Att prova att rikta den utan värme är ett bra sätt att få lära sig svetsa aluminium :krama

Min ram är sne vid infästningen mot bakramen, så hela bakramen hamnar snett. Kan jag värma och banka tillbaka med koppar/bly-slägga eller kommer det försvagas/spricka? bättre att låta det vara snett och istället shimsa/böja bakramen för att matcha? nån mettalurgist sökes ;)

P1020130_1280x720.JPG
P1020131_1280x720.JPG
P1020132_1280x720.JPG

Bumpar nu när folk kommit hem från jobbet, måste väl finnas några här som knäckt en alu-ram som iaf kan säga vad man inte ska göra ;)

får jag inga svar blir det varmluftspistol och blyslägga imorgon :crash

Nyheter
Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...