Räta framgaffel?

Marsupilami

Tvåtaktstaliban
Gick med
15 Jun 2010
Ort
Söderslätt, Skåneland
Hoj
2xRD500 1xRS250 1xRSV Mille 1xSZR660
Är det någon som har bra erfarenheter av att få rätat gafflar i Skåne, gärna i sydväst? Visst kan jag skicka den någonstans också, men jag är inte beredd att lägga några stora pengar på att försöka rädda den.

Blev pålurad en R6-gaffel där vänster innerben är böjt och tänkte att det kan vara värt en chans att räta ut om det inte kostar en förmögenhet.
Har ju inte något att förlora på att prova.
 
Räta ut innerbenet? Jag hade kastat det och letat reda på ett nytt.

Visst kan det säkert gå att räta ut men risken finns att det på grund av skadan blivit en brottanvisning i röret som förr eller senare spricker. Om det blir på garageuppfarten eller ute på motorvägen är det slumpen som avgör.

Hur pass krökt är benet?
 
Inte jättekrökt. Tillräckligt för att se det med blotta ögat om man inte har allt för dålig syn. Se bifogad bild.
Det går att trycka ihop gaffelbenet en hyfsad bit, även om det går trögt. Hade det sett ut som ett S eller så så hade jag inte ens tänkt tanken på att räta det. :)
 

Bifogat

  • RD500_R6gaffel_02.jpg
    RD500_R6gaffel_02.jpg
    96.7 KB · Visningar: 195
Ingen dålig krökning det där.

RD500_R6gaffel_02.jpg


Vad var det för skojjare som sålde gaffeln? Vänster ben är bara att kasta.
 
Inte jättekrökt. Tillräckligt för att se det med blotta ögat om man inte har allt för dålig syn. Se bifogad bild.
Det går att trycka ihop gaffelbenet en hyfsad bit, även om det går trögt. Hade det sett ut som ett S eller så så hade jag inte ens tänkt tanken på att räta det. :)

Snälla, ge dig inte på att rikta och köra med det!!

*Låt inte snålheten bedra visheten*
 
Hur mår yttertuben när innerbenet ser så illa ut?
Och det andra benet?
Om det beror på krasch,har gaffelkronan klarat sig?

Tycker det verkar osannolikt att resten har överlevt när benet är så kraftigt krökt,skulle det ha gjort det så kostar ett nytt originalinnerben 2700 ungefär,kanske är värt det...går ju snabbt iaf.

Jag skulle kollat resten först,sen tagit beslut om reservdel eller leta ny gaffel.

Henrik
 
Hur mår yttertuben när innerbenet ser så illa ut?
Och det andra benet?
Om det beror på krasch,har gaffelkronan klarat sig?

Tycker det verkar osannolikt att resten har överlevt när benet är så kraftigt krökt,skulle det ha gjort det så kostar ett nytt originalinnerben 2700 ungefär,kanske är värt det...går ju snabbt iaf.

Jag skulle kollat resten först,sen tagit beslut om reservdel eller leta ny gaffel.

Henrik
Vad skulle det bero på förutom krasch? Dom brukar sällan böja sig sådär om man bromsar för hårt ;)

Men visst är det troligt att även innehållet i gaffelbenet har blivit krokigt, och då är det ingen som helst vits med att köpa allt nytt och i princip bara spara ytterben och bromsklumpen.
 
Yttertuberna ser bra ut. Högerbenet ser och känns rakt men jag har inte mätt upp det. Övre gaffelkronan är rejält repad men den nedre ser fin ut om man bortser från ett avbrutet styrstopp. Ser inga sprickor i någon av delarna, men visst börjar man bli nervös nu..
Har ingen panik med att ordna benet så jag skall hålla ögonen öppna efter ett begagnat ben till rätt pris. Lär dröja minst ett år till innan cykeln ifråga klar ändå.

Enligt säljaren var gaffeln i perfekt skick, det fanns någon liten skavank som han inte lyckades fånga på bild..
Yeah, right..

Skulle självklart ha vänt i dörren när jag såg det sneda benet, och jag gjorde det nästan. Men efter att ha kört 25 mil för att hämta den perfekta gaffeln ville jag ju inte komma tomhänt hem igen utan köpte skiten ändå. Visst, priset blev hyfsat, men det kommer ändå sluta med att jag får betala mer för den här billiga gaffeln jämfört med om jag skulle köpa en komplett från USA vilket var min orginaltanke.
Ångrade min dumhet under hela min resa hem, och det har ju inte direkt blivit bättre när man sovit på saken och sett styrkronan i dagsljus.
 
Last edited:
Vad skulle det bero på förutom krasch? Dom brukar sällan böja sig sådär om man bromsar för hårt ;)

Men visst är det troligt att även innehållet i gaffelbenet har blivit krokigt, och då är det ingen som helst vits med att köpa allt nytt och i princip bara spara ytterben och bromsklumpen.

Tänkte transportskada eller liknande,kanske tappat på ett räcke. :)
Ytterröret borde vara krökt det med med tanke på hur illa det ser ut,så vart det för mig och då såg det ändå bra ut när man tittade på det.

Bromsoksfästet och vad den nu heter justerventilen följer med om man beställer nytt innerben av yamaha,"ingår" i priset.

Henrik
 
Back
Top