Räkna ut hur länge et batteri räcker

• Thread starter Thread starter FreddaGädda
  • Start date Start date

FreddaGädda

Guest
Jag går i tankar att tjöpa en laptop. Men eftersom batteritiden kan ifrågasättas kom jag på tanken att man kan ta med sig, vid lämpligt tillfälle, en 12-voltsadapter och ett mindre batteri.

Nätdelen till datorn ligger på 65 watt. Hur länge skulle 10 Ampere räcka om vi antog att effektkonsumtionen ligger konstant på 65 watt?

Minns verkligen inget av det här från skoltiden, och lyckas inte få fram nåt vettigt på google. Iaf inte på under en minut ;)

Jag går i tankar att tjöpa en laptop. Men eftersom batteritiden kan ifrågasättas kom jag på tanken att man kan ta med sig, vid lämpligt tillfälle, en 12-voltsadapter och ett mindre batteri.

Nätdelen till datorn ligger på 65 watt. Hur länge skulle 10 Ampere räcka om vi antog att effektkonsumtionen ligger konstant på 65 watt?

Minns verkligen inget av det här från skoltiden, och lyckas inte få fram nåt vettigt på google. Iaf inte på under en minut ;)

65 delat på tolv ger förbrukningen i A
Batteriet är på 10 Ah.
Resten får du räkna själv...

Men jag förstår fortfarande inte vad det är du ska göra, ska du köra laptopen på ett löst typ MC batteri?
Omvandlaren som omvandlar 12V till dom 16-18V datorn käkar snor ju också effekt...

Slit loss CD/DVD spelaren från laptopen och kläm in ett batteri i gluggen istället, det går att göra på dom flesta nya datorer.

Last edited:
Det är egentligen en omvandlare á la 12V -> 230V max 130 watt.
Den käkar naturligtvis en hel del ström. Jag var mest ute efter hur man gör så jag kan göra en grov överslagsräkning på hur mycket tid man skulle kunna få ut.

Det är mest tänkt att ha med datorn som musikspelare när man åker ut med båten och liknande. Mediabiblioteket är ju snäppet större än en iPod. Och en mp3-spelare för ett par tusen tänker jag då inte tjöpa.
Då vore det lämpligt att driva med ett mc-batteri.

Så det går att driva aset i ca två timmar med ett 10Ah-batteri? :va
Det var ju inte överdrivet länge. Å andra sidan var det inget kralligt batteri.
Har ju föfan små stavbatterier modell LR6 på 2,1 Ah styck hemma.
Visserligen @ 1,2 volt eller vad det ligger på. Skulle ju kunna seriekoppla två paket sådana batterier. 10 st ger ju 12V och 21 Ah, eller är jag helt ute och cyklar? Stor plats tar dom inte. Och lätta är dom.

Last edited:
Det där är inte lika enkelt som det låter.

Ett normalt mc batteri på runt 12 ah pallar att ge 12 amp med en låg last - jag antar att en 8 amps last som en dc/dc konverter till en dator inte är att betrakta som låg last - nästan hela baterriets kapacitet på en timma.
Vid höga uttag så gäller inte 12 amps siffran utan du kanske bara kan ta ut 6 amp.

Blyaccar har sedan en annan regel - går man under 10 v så saboterar man accen mer eller mindre - så kapaciteten på blyaccen är uträknad - låg belastning och när spänningen är på 10,5 är det tomt.

Med ett så litet acc som ett mc batteri har du nästan ingen driftid alls.

Så det går att driva aset i ca två timmar med ett 10Ah-batteri? :va
Det var ju inte överdrivet länge. Å andra sidan var det inget kralligt batteri.
Har ju föfan små stavbatterier modell LR6 på 2,1 Ah styck hemma.
Visserligen @ 1,2 volt eller vad det ligger på. Skulle ju kunna seriekoppla två paket sådana batterier. 10 st ger ju 12V och 21 Ah, eller är jag helt ute och cyklar? Stor plats tar dom inte. Och lätta är dom.

Japp, du cyklar. Seriekopplar du adderar du all spänning men behåller ampertimmarna. Parallellkopplar du får du mer amperetimmar, men samma spänning så du behöver 100 st för att få 12 V och 21 Ah.

Dock är inte din idé fel. Jag tror dock att det blir effektivare att köpa en omvandlare från 12-19 V (eller vad nu ingångsspänningen är på din dator) istället för att omvandla till 230 och sedan ner till 19 igen.

Dessutom drar den inte 65W kontinuerligt så det kommer att hålla längre än 2 h.

Japp, du cyklar. Seriekopplar du adderar du all spänning men behåller ampertimmarna. Parallellkopplar du får du mer amperetimmar, men samma spänning så du behöver 100 st för att få 12 V och 21 Ah.

Dock är inte din idé fel. Jag tror dock att det blir effektivare att köpa en omvandlare från 12-19 V (eller vad nu ingångsspänningen är på din dator) istället för att omvandla till 230 och sedan ner till 19 igen.

Dessutom drar den inte 65W kontinuerligt så det kommer att hålla längre än 2 h.

Naturligtvis vore det bättre. Det var däremot så att det inte fanns någon ren biladapter så att säga. I tillbehörslistan fanns 12->230-omvandlaren. Men om man letar är jag säker på att det finns. Jag brukar däremot alltid räkna med det värsta, avrunda åt det mindre fördelaktiga hållet och blabla. Gå efter Murphys lag, med andra ord.

Angående stavbatterierna så hade jag nog kunnat räkna ut det om jag hade lagt EN sekund till på det istället för att fråga :gnissla

Naturligtvis vore det bättre. Det var däremot så att det inte fanns någon ren biladapter så att säga. I tillbehörslistan fanns 12->230-omvandlaren. Men om man letar är jag säker på att det finns. Jag brukar däremot alltid räkna med det värsta, avrunda åt det mindre fördelaktiga hållet och blabla. Gå efter Murphys lag, med andra ord.

Angående stavbatterierna så hade jag nog kunnat räkna ut det om jag hade lagt EN sekund till på det istället för att fråga :gnissla

Japp, kolla Klas Olsson, teknikmagasinet eller dustin, ett 12 nätagg behöver inte vara tillverkat av datortillverkaren.

Men att först köra 12V genom en inverter till 23V genom ett nätagg ner till 18V, då har du massor med förluster.

Prexcis.

Nu blev jag ju sugen på en sån själv också.

Kolla upp hur många W din dator drar (Volt x Ampére = Watt) så att du klarar dig med den där, min dator drar en jefla massa, men så är den inte så ny heller.

EDIT, Jag köper en, jag köpte ett universalnätagg på Klas Olsson som enbart går på 230V, med utbytbara spetsar som blir glapp hela tiden så jag får köpa nya, men nu börjar jag behöva en för 12V också, den här är ju båda i ett.
Dessutom skickar dom nya "tips" gratis till den här.

Last edited:
Jag är sugen på den här
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=326641&view=detailed

Originalladdaren ligger på 65 Watt. Det ska la inte vara problem med Kensington 70-Wattarn?

Näe, då funkar det! :tummenupp

Jag har en gammal bärbar, jag köpte en "USB TV mottagare" för att kunna använda den som TV i husvagnen, vilket skulle ha fungerat utmärkt om min bärbara hade haft USB 2.0 :huvet
Jag gav bort TV mottagaren till en person som reser mycket och har en dator med USB2.0, och jag får ständiga raporter om hur bra det fungerar :huvet :gnissla

Last edited:
Japp, du cyklar. Seriekopplar du adderar du all spänning men behåller ampertimmarna.

Nej, han cyklade faktiskt inte. :)

Amperetimmar är ett mått på hur mycket energi ett batteri innehåller och det förändras inte oavsett på vilket sätt man kopplar in batteriet. Hur du än kopplar tio batterier med 2,1Ah så kommer du att ha 21Ah totalt sett.

Tar man 10 st 1,2V/2,1Ah och seriekopplar får man 12V/21Ah.

Tar man 10 st 1,2V/2,1Ah och parallellkopplar får man 1,2V/21Ah.

En Ah är 1 A i 1 h.

P = U*I -> I = P/U. Tar man i de två ovanstående fallen ut samma effekt, säg 12W, så kommer seriefallet att dra 12/12 A = 1 A. Denna ström går genom alla tio batterierna, så varje batterierna ger 1A.

Parallellfallet kommer att dra 12/1,2 A = 10A. Denna ström delas dock mellan de tio batterierna, så varje batteri ger fortfarande 1A.

Om ett batteri har 2,1Ah så kommer det vid 1A belastning att räcka i 2,1 h.

Mvh,
/Fredrik

Nej, han cyklade faktiskt inte. :)

Amperetimmar är ett mått på hur mycket energi ett batteri innehåller och det förändras inte oavsett på vilket sätt man kopplar in batteriet. Hur du än kopplar tio batterier med 2,1Ah så kommer du att ha 21Ah totalt sett.

Tar man 10 st 1,2V/2,1Ah och seriekopplar får man 12V/21Ah.

Tar man 10 st 1,2V/2,1Ah och parallellkopplar får man 1,2V/21Ah.

Nej man kommer inte att ha 21 Ah oavsett om man serie- eller parallellkopplar.

Seriekoppling ger 12V och 2.1 Ah
Parallellkoppling ger 1.2V och 21 Ah

Blandar ni inte ihop Ah och A nu....
A= hur mycket ström
Ah= hur mycket stöm den kan leverera över en timme

Jo, det gör de. :)

Tveksamma ombedes kolla räkneexemplet. Inom naturvetenskapen ljuger siffror inte.

Jo, det gör de. :)

Tveksamma ombedes kolla räkneexemplet. Inom naturvetenskapen ljuger siffror inte.

Ok, oavsett hur man kopplar de 10 batterierna har man samma energi att tillgå, dvs Wh.....ok?
Skillnaden mellan kopplingarna är om du vill ta ut godtycklig effekt vid 1.2V eller vid 12V. Tar du ut effekten vid 1.2V ger detta 10x högre ström (och 10x högre batterikapacitet) jämfört med om du vill ta ut effekten vid vid 12V. Alltså samma energi

Har man 10st 1.2V 2.1Ah-batterier kan man inte få det till 12V & 21Ah genom att seriekoppla dem. Detta var det jag invände mot.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT