Räkna ut antal länkar vid omdrevning.

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Halloj!

Håller på och klurar lite på omdrevning av CBR600RR 07-

Org drevning är 16-41 och 112 Länkar enl Addemoto.
Om jag skulle vilja dreva om till 15-43 hur många länkar behöver jag på kedjan då?


Jag kör 15-45 drevning i normala fall den kedjan är 114 länkar. Så kanske blir det bra med 112 länkar till 15-43 drevning för att hamna rätt i svingen?
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag undrar om den verkligen stämmer? eller kanske bara på gsx-r750 som den är fel.
Oavsätt vad ja väljer för drev är 116 svaret. spelar ingen roll om det är -5 / +10 eller original. gör ja något fel?
Hmmmpf, du verkar ha rätt, inget händer med länkarna när man ändrar många kugg :(
Edit:
Längre ner på sidan så finns det en tabell som ändras och ger längden på kedjan beroende på antal länkar.

Men till TS, om du ska byta kedja så ta en som är minst 114 och kapa tills du är nöjd
 
Last edited:

mkii

Sporthojsnörd
Gick med
16 Dec 2012
Ort
Gdansk, polen och Kungälv
Hoj
Suzuki GSXR 750 2008
Hmmmpf, du verkar ha rätt, inget händer med länkarna när man ändrar många kugg :(

Jag håller koll på milimeter skillnad som står där nere när ja ska välja (det är vad jag tänker iaf), så får jag anpassa mig där efter eller testa mig fram hehe.

Jag har en jätte intressant fråga påtal om bakdrev. det gäller inte drevningen i säg utan vikt!
Man kan ju köpa magnesium eller kolfiberfälgar, de kan korta bantiderna med flera sekunder för en del förare. men vad räknas in i den roterande massan på bakhjulet?

Om bakdrevet räknas med, även om vi pratar om några gram i skillnad så kanske de kan vara värt o tänka på om man jagar hundradelar eller känsla i hojen? eller är det helt försumbart, bara en intressant tanke :tummenupp
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Hmmmpf, du verkar ha rätt, inget händer med länkarna när man ändrar många kugg :(
Edit:
Längre ner på sidan så finns det en tabell som ändras och ger längden på kedjan beroende på antal länkar.

Men till TS, om du ska byta kedja så ta en som är minst 114 och kapa tills du är nöjd

Det handlar i sig inte om ett drivpaket byte utan om att ha rätt antal länkar till den Drevning jag tänkt köra under ett par dagar till helgen.

Det är Anderstorp + Mantorp där jag får dreva om så pass mycket för att få det att stämma med banan, Men jag klurar lite till!

Kedjan som sitter på nu är 114 Länkar och passar sig utmärkt till 15-45 Drevning. Drevar jag om till 15-43 så blir han lång och cykeln svårstyrd dock väldigt stabil.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Om du använder clipslås istf nitlås kan du ju två lås när du kör med längre kedja, inte optimalt och jag vet inte om man ska ha/får clipslås (iofs på trackdays så spelar det nog ingen roll) för racingreglementet :va
 

Sandfållan

#6 R-600 2014
Gick med
4 Feb 2013
Ort
Vid en bana
Hoj
600rr
Om du använder clipslås istf nitlås kan du ju två lås när du kör med längre kedja, inte optimalt och jag vet inte om man ska ha/får clipslås (iofs på trackdays så spelar det nog ingen roll) för racingreglementet :va

Kedjor har jag och nita kommer jag att göra, Det jag undrar över är om man kan räkna ut vad som blir optimal kedjelängd om man har info om org drevning/länkantal.

Jag körde 15-43 på Mantorp i helgen och då blev kedjan för lång och likaså hjulbasen vilket gjorde cykeln svårsvängd.

Det jag undrar är vad som är optimal kedjelängd för 15-43 Drevning på en CBR600RR 07-
 

He rik

----:)----
Gick med
8 Aug 2006
Ort
Karlstad
Hoj
rd 500-84 R6-08 DR350-95
Aah, du tänker chassimått! :)

Vet inte för du kör en sån där konstig hoj....men, har hört att originalplaceringen brukar vara en bra utgångspunkt och inte avvika för mycket från den om det är en modern hoj gjord för köra fort med bana i tanken, 15-43 bör väl bli lite kortare än original med standard kedjelängd och borde funka bra.

Annars är väl lång, trög och stabil något som borde passa anderstorp.. :D

ed. raceforumet hade kanske varit en bra placering av tråden. :)
 

VS

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Apr 2005
Ort
Boden
Hoj
Da Buzz
Enligt min tabell några mått:
15/45= 114
16/45= 116
16/43= 114
15/43= 112
 

Fläppen1

Ny medlem
Gick med
7 Apr 2012
Ort
Sjuntorp
Hoj
2002 Aprilia RS 250,- 03 CBR954RR
Axelcentrum flyttar sig ca halva sträckan du ändrar kedjan med. Inte exakt hälften eftersom kedjan har en vis öppningsvinkel mellan fram och bakdrev, men nära nog.
/Thomas
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top