Räkna fram eget avgas 180* twin?

Ugluk

Spritmoralens okrönte Pochahontas
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa GPZ900T
Jag hoppas någon genialisk motormogul skulle kunna ge mig lite tips om hur man utformar ett så bra avgassystem som möjligt?

Jag fick en ide om att jag skulle bygga något eget till en liten GS500 för ett lågintensivt caféprojekt, för budgeten är tajt, utbudet mkt begränsat och det är lätt att bli besviken om man skickar efter något ohört och osett.
Så jag letade reda på A. Graham Bells bok och försökte med någon framgång få min tröga hjärna att fatta hur det hängde ihop.

Ett 2-1 gick ju att räkna fram, men sen kom jag på att den lilla suzukin har en 180-graders vev och att det då blir lite skumt med pulserna?
Den första cylindern kommer ju att dra avgaser från den andra men inte vice versa som på en 360-graders twin?

Hur utformar man då ett vettigt system för att inte behöva bestycka förgasarna separat och få en ojämn gång vid det avstämda varvtalet?

Är det bättre att stället för ett 2-1 bygga 2-2? Hur beräknar man då ett utjämningsrör, och ska man ens ha ett isf?

Den gode mr Bell nämner inga twinnar, och med 180-graders vevar är det bara fråga om utjämningsrör till V8or man kan hitta något på google..

Man kan ju förstås bygga ihop något och försöka övertyga sig själv om att det blev perfekt..
men jag ser ju hellre att det verkligen blir så bra som möjligt.

Många frågor på en gång, men det här har legat och kliat i hjärnbarken på mig sedan jag gick på grynnan med 180-veven..:va

Jag skulle byggt ett symmetriskt system, oavsett 2:1 el 2:2. Så gör man tex på HD som ju också har assymetrisk tändföljd eller odd fire som det också kallas.

Bygg gärna med stepped headers för bredare register.
Ang H-rör mm så finns hela bygget av systemet till min hoj i min byggtråd. Avgassystemsbygget börjar i inlägg #1400 ungefär.

Jag lät Burns Stainless räkna med sitt X-design. De har ett formulär man fyller i. De bjuder nämligen på en beräkning om man handlar delar därifrån. http://www.burnsstainless.com/RESF.pdf
Handlade allt mtrl från Burns

Jag körde efter Burns ritning vad gällde de steppade krökarna men valde sen 2:2 megofoner isf 2:1 megafon, för att inte få en så bred hoj. Jag införde även H-rör för att ta bort en backpuls-svacka jag tidigare hade vid 3500. Rent 2:2 utan H-rör ger lätt en mer markant backpuls än 2:1 eller 2:2 med H-rör.

Mitt system vart väldigt lyckat, inga svackor.

Bifogat

Last edited:
..
..
Jag körde efter Burns ritning vad gällde de steppade krökarna men valde sen 2:2 megofoner isf 2:1 megafon, för att inte få en så bred hoj. Jag införde även H-rör för att ta bort en backpuls-svacka jag tidigare hade vid 3500. Rent 2:2 utan H-rör ger lätt en mer markant backpuls än 2:1 eller 2:2 med H-rör.

Mitt system vart väldigt lyckat, inga svackor.
Tackar för svaret.:krama
Ser ju onekligen ut som en riktigt trevlig och körbar kurva!

Jag lutar allt mer åt ett 2-2.

Jag hade börjat läsa din byggtråd, men inte hunnit så långt..:D
Hur kom du fram till dimension och placering på H-röret?
Var det en chansning, beräknat eller helt enkelt vad som lät sig göras?

Jag har hittat en beräknigssida för stepped headers till hd-dragpipes,
http://www.nightrider.com/biketech/calc_exhaustlength.htm
och eftersom längderna iaf stämde med mina framräknade vid givet varvtal lutar jag åt att försöka använda de inbördes längdförhållandena mellan de olika segmenten.. och hoppas på det bästa..

En annan site jag hittade rekommenderade avgasventilarea +10% som ursprunglig rörarea för att hålla avgashastigheten hög, men frågan är ju om jag då borde räkna ut en likvärdig totalvolym för att behålla den uträknade pulsavstämningen eller om det är andra faktorer som spelar in?

Är dina steg mjuka konor eller tvära areaökningar i tydliga steg?

Återigen tack för hjälpen.
/Conny

Ta kontakt med http://www.jpmotorsport.se

Johannes är nog en av dem bästa i Sverige

Jättestort tack för tipset.. fast jag skäms för mycket för att ringa och försöka snugga hjälp när jag inte har för avsikt att spendera en enda krona i gengäld.. Det är en helt annan sak att be om tips när man träffar någon eller på ett forum som det här..

Last edited:
Tackar för svaret.:krama
Ser ju onekligen ut som en riktigt trevlig och körbar kurva!

Jag lutar allt mer åt ett 2-2.

Jag hade börjat läsa din byggtråd, men inte hunnit så långt..:D
Hur kom du fram till dimension och placering på H-röret?
Var det en chansning, beräknat eller helt enkelt vad som lät sig göras?

Jag har hittat en beräknigssida för stepped headers till hd-dragpipes,
http://www.nightrider.com/biketech/calc_exhaustlength.htm
och eftersom längderna iaf stämde med mina framräknade vid givet varvtal lutar jag åt att försöka använda de inbördes längdförhållandena mellan de olika segmenten.. och hoppas på det bästa..

En annan site jag hittade rekommenderade avgasventilarea +10% som ursprunglig rörarea för att hålla avgashastigheten hög, men frågan är ju om jag då borde räkna ut en likvärdig totalvolym för att behålla den uträknade pulsavstämningen eller om det är andra faktorer som spelar in?

Är dina steg mjuka konor eller tvära areaökningar i tydliga steg?

Återigen tack för hjälpen.
/Conny

..

Kör skarpa steg, håller emot backpulserna precis som d-portat avgas. Grejen med stepped headers (i teorin) är att varje steg står för en resonans, så man får ett mer utdraget register. Använd gärna 049" väggtjocklek, ungefär 1.2 mm. Ty då passar rören i varandra. Dvs 1 3/4" går i 1 7/8" som går i 2" osv. Lagom tjocklek att svetsa i dessutom. Glöm inte rotgas om det är rostfritt och TIG. Passa även på att svetsa dit svetsmuttrar för O2-sensor. Bra att ha vid bänkning.

Last edited:
Tackar för det:tummenupp

Jag har inte kollat hur stora (små) avgasportarna är, men mina rör får nog bli neråt 1,25" eller så.
Kanske får kladda ihop ett prototypsystem i svartrör först så att jag inte blir helt besviken.

Jag tänkte jag skulle försöka mig på att migsvetsa det, men reder jag inte ut det får det bli att punkta ihop det och lämna bort.

Nu har jag iaf en ide om hur det ska bli.:)

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT