Jag hoppas någon genialisk motormogul skulle kunna ge mig lite tips om hur man utformar ett så bra avgassystem som möjligt?
Jag fick en ide om att jag skulle bygga något eget till en liten GS500 för ett lågintensivt caféprojekt, för budgeten är tajt, utbudet mkt begränsat och det är lätt att bli besviken om man skickar efter något ohört och osett.
Så jag letade reda på A. Graham Bells bok och försökte med någon framgång få min tröga hjärna att fatta hur det hängde ihop.
Ett 2-1 gick ju att räkna fram, men sen kom jag på att den lilla suzukin har en 180-graders vev och att det då blir lite skumt med pulserna?
Den första cylindern kommer ju att dra avgaser från den andra men inte vice versa som på en 360-graders twin?
Hur utformar man då ett vettigt system för att inte behöva bestycka förgasarna separat och få en ojämn gång vid det avstämda varvtalet?
Är det bättre att stället för ett 2-1 bygga 2-2? Hur beräknar man då ett utjämningsrör, och ska man ens ha ett isf?
Den gode mr Bell nämner inga twinnar, och med 180-graders vevar är det bara fråga om utjämningsrör till V8or man kan hitta något på google..
Man kan ju förstås bygga ihop något och försöka övertyga sig själv om att det blev perfekt..
men jag ser ju hellre att det verkligen blir så bra som möjligt.
Många frågor på en gång, men det här har legat och kliat i hjärnbarken på mig sedan jag gick på grynnan med 180-veven..
Jag fick en ide om att jag skulle bygga något eget till en liten GS500 för ett lågintensivt caféprojekt, för budgeten är tajt, utbudet mkt begränsat och det är lätt att bli besviken om man skickar efter något ohört och osett.
Så jag letade reda på A. Graham Bells bok och försökte med någon framgång få min tröga hjärna att fatta hur det hängde ihop.
Ett 2-1 gick ju att räkna fram, men sen kom jag på att den lilla suzukin har en 180-graders vev och att det då blir lite skumt med pulserna?
Den första cylindern kommer ju att dra avgaser från den andra men inte vice versa som på en 360-graders twin?
Hur utformar man då ett vettigt system för att inte behöva bestycka förgasarna separat och få en ojämn gång vid det avstämda varvtalet?
Är det bättre att stället för ett 2-1 bygga 2-2? Hur beräknar man då ett utjämningsrör, och ska man ens ha ett isf?
Den gode mr Bell nämner inga twinnar, och med 180-graders vevar är det bara fråga om utjämningsrör till V8or man kan hitta något på google..
Man kan ju förstås bygga ihop något och försöka övertyga sig själv om att det blev perfekt..
men jag ser ju hellre att det verkligen blir så bra som möjligt.
Många frågor på en gång, men det här har legat och kliat i hjärnbarken på mig sedan jag gick på grynnan med 180-veven..
