Räddad av annan hojåkare

Jag kollade i MC-Ola (Vägverkets djupstudie av mc-olyckor med dödlig utgång 2000-2003) och fann följande:
Nästan var fjärde dödlig mc-olycka var
alkohol eller drogrelaterade. Detta är ungefär samma andel som för
övriga trafikanter. I sju fall av 146 har
andra droger än alkohol hittats hos föraren
och i två fall alkohol kombinerat med andra
droger. Den största gruppen alkoholpåverkade
finns i ålders-gruppen 20-29 år.

Så "vi" är inte ett skit bättre än medelsvensson! :fakta Tänk på det nästa gång du vrider rullen i botten på favoritkrokvägen, du kan möta en R1 eller en Intruder som körs av en alkoholpåverkad förare! :fakta

Jag kollade i MC-Ola (Vägverkets djupstudie av mc-olyckor med dödlig utgång 2000-2003) och fann följande:

Så "vi" är inte ett skit bättre än medelsvensson! :fakta Tänk på det nästa gång du vrider rullen i botten på favoritkrokvägen, du kan möta en R1 eller en Intruder som körs av en alkoholpåverkad förare! :fakta

Jag har hört det också, men det är de faktiska olyckorna. Skulle varit mer intressant med någon statistik på andelen som torskat i en kontroll, men jag lyckas inte hitta någon...

Jag vet inte hur jag ska exemplifiera vad jag menar, men det måste ju vara f-n så mycket svårare att köra en hoj på fyllan än att med samma promillehalt köra en bil? Alltså en olycksrisk som ökar mycket mer på hojen än på bilen.

Enkel matematik säger då att om andelen förolyckade är densamma som för övriga trafikanter, så betyder det att den ursprungliga andelen drogpåverkade hojåkare är mindre än för övriga trafikanter.

(om gruppen drogpåverkade hojåkare nu förutsätts ha en högre olycksrisk än övriga drogpåverkade trafikanter förstås).

Last edited:
Max belopp är 4000 på en fortkörning som du kan få i böter... dock kan du få 10.000 på en och samma böteslapp om du har massa andra trafikförseelser samtidigt.

V

HITTADE ETT GAMMALT INLÄGG OM ÄMNET:

Inskickat av N.Blomqvist
Är inte "V-tecken", två fingrar, med ovansidan av handen framåt, (ungefär som en obcen brittisk gest), allmänt vedertaget som varningstecken just för polisen?

Alldeles rätt, har används i så länge jag har kört bil och lastbil och det är länge. Det "liggande" V:et symboliserar den gamla radarn som stod på tre ben vid vägkanten, tratten, och det fungerar i större delen av Europa. Enkelt, diskret och man ser inte ut som en semafor eller fågelskrämma.
Jag brukar dock inte varna alla bilister idag, bara mc, för givetvis varnar man även de som kör på örat och påverkade av "annat" och dom kan ha det.....

Klappa med vänster handflata ovanpå hjälmen för o varna för el copero ere väl pojkarna i amerikat som gör!

Lastbilschaffisar har (eller hade?) varning i form av ett "V-tecken" med pekfingret och långfingret pekandes horisontellt åt vänster
För säkerhets skull brukar jag även stoppa ut tungan mellan pek- och långfingret och vinka med den:yoparty

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman