Rädda data från virus-hårddisk

grebbe

Torque junkie
Gick med
20 Sep 2004
Hoj
Triumph Speed Triple RS -19
Har en kompis som har en laptop som kajkat ihop totalt. Windows (XP) startar, efter många om och men. Fast sedan fungerar inte något. inte ens startmenyn orkar upp. Hon har haft en del virus angrepp som tagits om hand, men tveksamt om allt står rätt till. Misstänker att det finns en del saker som inte bör vara där.

Frågan jag har är:
Kan jag montera in hennes HD i min stationära dator (typ som slavdisk, D), starta min och kopiera över datan från "mina dokument". Det gäller att rädda lite bilder, skolarbeten mm.
Finns det risk att infektera min dator? Det jag funderar på om virusen är "aktiva" då inte det infekterade windowssystemet är igång? Att de hoppar över av sig själva? De är väl oftast kopplade till opertivsystemets systemfiler eller liknande. Eftersom detta inte körs, är det riskfritt att ha den inpluggad i min dator?
Jag har inte tänkt köra någon fil från den disken utan egentligen bara kopiera "mina dokument"-mappen till min HD och bränna ut den. Sedan kan man ju formatera om hennes dator och lägga in det viktiga igen.

Annars om mängden data ryms på t.ex. en 16GB USB-sticka, boota upp Laptopen på en Ubuntu Live-CD och kopera sen över till USB.

Annars om mängden data ryms på t.ex. en 16GB USB-sticka, boota upp Laptopen på en Ubuntu Live-CD och kopera sen över till USB.

Precis vad jag tänkte. Men man behöver väl inte ha skivan i när man väl fått igång operativsystemet så det borde väl gå att bara bränna ut det direkt från datorn antar jag.

Precis vad jag tänkte. Men man behöver väl inte ha skivan i när man väl fått igång operativsystemet så det borde väl gå att bara bränna ut det direkt från datorn antar jag.
Han kanske menar att det är smidigare att ha allt på en USB-sticka istället för på 20 CD?

Han kanske menar att det är smidigare att ha allt på en USB-sticka istället för på 20 CD?

Jo men eftersom att planen var att bränna ut det på något vis så tänkte jag att de kanske inte hade någon usb-sticka och tänkte då informera om att det nog går att bränna direkt från ett ubuntu-live.:tummenupp

Ja i första hand så är detta the way to go.

Självklart kan du smitta vidare oavsett hur du gör. Finns virusprogram till ubuntu/linux så det vore kanske en ide att skanna allt förs där. Sedan skanna stickan i den nya burken med en gång då vriusprogrammen till linux brukar ligga steget efter med sina uppdateringar... Finns inte samma behov att ha dem uppdaterade då 99% av alla virus är till ms crap ;)

Tackar för tipsen angående ubuntu. Ska prova och det.

En följdfråga:
Någon som har bra tips på en bra mjukvarubrandvägg (gratis). Den enda jag känner till är Zonealarm...

Eftersom jag inte vill vara daglig datasupport framöver så bör den vara enkel efter att den installerats. Det är nog också därför jag installerar om XP på burken, så jag slipper massa konstiga frågor. Så jag får fixa till och skydda burken så gott det går.

Lite kuriosa:
Visste ni att Ubuntu är en coladryck också? Var en på jobbet som såg namnet när jag var inne på sidan och kikade på programmet...

Du behöver ingen annan mjukvarubrandvägg annat än den Windows erhåller. Sitter du bakom en router kan du helt avaktivera Windows Brandvägg. Behöver du blockering av utgående trafik är det ju redan för sent.

Nackdelen med "security suites" är att de behöver ställa så pass mycket frågor om aktiviteter att Nicke Nicksson automagiskt trycker "tillåt" så vitsen med den "extra säkerheten" försvinner. Det enda som händer är att maskinen slöas ner.

Kör man med Avira/Avast/Avg, installerar "MVPS Host" samt Firefox tillsammans med NoScript (aktivera även blockering av IFRAMES), AdBlockPlus och Flashblock så kan man porrsurfa riskfritt OM man låter blir att installera program "som behövs för att visa denna videofilm".

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti