Rädda avregistrerat fordon?

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Står i begrepp att köpa en KTM årsmdoell 2003 i skick barnfind. Den har varit avställd sedan 2009 då den fick körförbud pga utebliven besiktning. Det jag aldrig stött på är att fordonet är markerat som avregistrerat 2016-12-22. Inte skrotat eller exporterat utan avregistrerat. Ägaren säger att han inte har gjort något mer än låtit hojen stå under en massa år....

Finns där någon chans att rädda registreringen? Kan den blivit avreggad pga utebliven betalning av registerhållningsavgiften?

Skall givetvis ringa transportstyrelsen på måndag men undrar om någon stött på detta förut
 

Bifogat

  • regbevis.JPG
    regbevis.JPG
    30.8 KB · Visningar: 37

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Det skall gå att återregistrera fordonet, ifall du har chassinummer etc tillgängligt.

Inte ovanligt i veterankretsar...
 

laidback

En fin avföring är bästa huvudkudden!
Gick med
19 Dec 2010
Ort
Nyköping
Hoj
En massa röd-vita, nu med blå inslag. Går även att skymta något helrött.
Tror man vänder sig till Riksarkivet för att få ut rätt handlingar. Har läst det i Classicbike.
 

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Ort
i skogen
Hoj
YZF1000R
Är det inte så att struntar man i att betala för skyltavgiften i 3-5 år faller regnummret bort.
 

ingvar.olsson

Sporthojsnörd
Gick med
31 Jul 2005
Ort
Stockholm
Hoj
KTM RC8R Track , Husaberg FE390 , Aprilia RXV 550 samt Aprilia RST1000 Futura
Problemet med nyare hojar är väl att visa att de uppfyller bullerkrav mm.

Jag köpte en skrotad hoj, en BMW 850R 1995, och när jag skulle registreringsbesikta den så behövde jag intyg från BMW som visade att hojen uppfyllde alla krav. BMW var schyssta och skrev intyget så det var inget problem men alla leverantörer gör väl inte det?

Mvh,
Ingvar
 

kjellper

pousseur
Gick med
13 Sep 2011
Ort
Västerås
Hoj
Triumph Street Triple Rx -15, Kawasaki KLX230 -20
Går det fortfarande att "avregistrera" ett fordon genom att sluta betala registeravgiften?

Jag "tappade bort" en bil för ett antal år sedan och läste mig då till att de bara skickade till inkasso om man inte betalade. Skrota är inte ett alternativ eftersom jag inte har kvar bilen. Anmäla stulen vill jag inte för då gick de tydligen inte heller att bli av med den.
 

Boris JR

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 Apr 2003
Ort
Ja
Hoj
.
Går det fortfarande att "avregistrera" ett fordon genom att sluta betala registeravgiften?

Jag "tappade bort" en bil för ett antal år sedan och läste mig då till att de bara skickade till inkasso om man inte betalade. Skrota är inte ett alternativ eftersom jag inte har kvar bilen. Anmäla stulen vill jag inte för då gick de tydligen inte heller att bli av med den.
På transportstyrelsens hemsida står för att sedan 2020 så hamnar avgiften hos inkasso vilket då är nyinfört.
 

CooperCorgi

Medlem
Gick med
22 Jan 2016
Ort
Ja
Hoj
MT-09 2021
Inte sysslat med det själv, men har stött på det då jag och vännerna mekar en hel del med gamla bilar. :)
Har du kvitto på köpet och original regbevis så ska det inte vara omöjligt. Följande är saxat från Transportstyrelsen:
9A0EA8B9-F747-4216-8DF3-503C240C0628.jpeg
 

Saabraggarn

Stor, trött och hungrig
Gick med
15 Sep 2005
Ort
Fäggeby
Hoj
Honda CRF 450L
Någonstans har jag läst att fordon "skrotade" efter 2007 inte går att få inregistrerade igen..
Har själv registrerat in ett par äldre bilar som skrotades för 40-50 år sedan utan problem.
 

Ucklahoma

Medlem
Gick med
2 May 2013
Ort
Borås
Hoj
Affar
Någonstans har jag läst att fordon "skrotade" efter 2007 inte går att få inregistrerade igen..
Har själv registrerat in ett par äldre bilar som skrotades för 40-50 år sedan utan problem.
Jag har också den informationen från när jag gjorde en ursprungskontroll på en gammal XLV 750 som köptes från en skrot.
Inte sysslat med det själv, men har stött på det då jag och vännerna mekar en hel del med gamla bilar. :)
Har du kvitto på köpet och original regbevis så ska det inte vara omöjligt. Följande är saxat från Transportstyrelsen:
View attachment 462432
Jag fick tag i någon lista med vilka registreringsnummer som hörde ihop med vilka chassienummer. Det ska tydligen räcka med bevis på att fordonet har varit registrerat i Sverige tidigare och inte skrotat efter 2007 samt kvitto mm. för att registrera in det igen.

/A
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top