Räcker kedjan vid byte av drev?

eisbaer

Pucko
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Honda CB450 '86
Säkert en dum fråga men verkar det troligt att man måste byta till en längre kedja ifall man byter till ett tre (3) kugg större bakdrev? (43 -> 46).

Gör denna drevning stor skillnad i "styrka" kontra toppfart samt slitage på motor osv?

Eftersom Triumph har specialinfästning på sina framdrev så finns det inga färdiga drev med mindre kugg.
Finns det verkstäder eller liknande som kan tillverka såna billigt om man tittar in med orginaldrevet?

*korkad*

Tack för ev. hjälp =)

3 kuggar på 45 ger 3/45 dvs ca 7-8 % ungefär. Märkbart men inte jättemycket. Motorn kvittar det lika. Troligen räcker inte kedjan, men en skarvlänk o ett extra kedjelås fixar det. Ev ett nitat lås om man känner sig säkrare med det.
/u

ulf_lundin skrev:
3 kuggar på 45 ger 3/45 dvs ca 7-8 % ungefär. Märkbart men inte jättemycket. Motorn kvittar det lika. Troligen räcker inte kedjan, men en skarvlänk o ett extra kedjelås fixar det. Ev ett nitat lås om man känner sig säkrare med det.
/u

Okej, man kan räkna så. Så det kanske är likabra att försöka byta till ett par kuggar mindre fram också om det ska bli skillnad? Kanske 2 fram och 3 bak..?

1 kugg fram motsvarar 3 kugg bak ungefär. (Eftersom bakdrevet är ca 3 ggr framdrevet) Det är ungefär lagom stora steg att prova med.
2 kugg mindre fram o 3 kugg mer bak ändrar alltså ca 20 %. Det är mycket.
/u

eisbaer skrev:
Säkert en dum fråga men verkar det troligt att man måste byta till en längre kedja ifall man byter till ett tre (3) kugg större bakdrev? (43 -> 46).

Gör denna drevning stor skillnad i "styrka" kontra toppfart samt slitage på motor osv?

Eftersom Triumph har specialinfästning på sina framdrev så finns det inga färdiga drev med mindre kugg.
Finns det verkstäder eller liknande som kan tillverka såna billigt om man tittar in med orginaldrevet?

*korkad*

Tack för ev. hjälp =)

på en daytona går det att få på 45 med originalkedjan.
borde vara samma på din. har du kollat att 46 verkligen får plats?
det är lite trångt där svingen sticker ut.

specialdrev fram?

har inte kollat med det är rätt många som bytt till en kugg mindre fram. kan hända att dom köpt utomlands.
kolla t.ex. Jack Lilley, har mycket Triumph prylar.

nackdelen med att montera på mindre kugg fram är att du kommer att slita ut gummiskyddet som sitter på svingen,
dessutom förlänger du hjulbasen lite grann, ja ja inte mycket men
om något så är det absolut inte det man vill på en daytona eller s3.
bättre och byta bak!

Re: Re: Räcker kedjan vid byte av drev?

WindDrifter skrev:
på en daytona går det att få på 45 med originalkedjan.
borde vara samma på din. har du kollat att 46 verkligen får plats?
det är lite trångt där svingen sticker ut.

specialdrev fram?

har inte kollat med det är rätt många som bytt till en kugg mindre fram. kan hända att dom köpt utomlands.
kolla t.ex. Jack Lilley, har mycket Triumph prylar.

nackdelen med att montera på mindre kugg fram är att du kommer att slita ut gummiskyddet som sitter på svingen,
dessutom förlänger du hjulbasen lite grann, ja ja inte mycket men
om något så är det absolut inte det man vill på en daytona eller s3.
bättre och byta bak!

Jag har inte kollat vad som får plats men säger du 45 så är det säkert så. Det är väl 43 orginal?

Vet du nån som bytt kugg fram? Så jag kan höra vart dom fått tag på det. Hittade inget på J L.

ulf_lundin skrev:
Steg 1 vid omdrevning: Kolla vad det sitter på hojen.
/u

Ja 17/43 om jag inte minns fel.
Ska det sitta... svårt att tänka mig att den 45-årige Djursholms-bon som hade hojen innan mig skulle ha bytt. Men får kolla för säkerhets skull.

eisbaer skrev:
svårt att tänka mig att den 45-årige Djursholms-bon som hade hojen innan mig skulle ha bytt.
Det är ditt problem. :D Hojen vet bara vad som sitter där, inte vem som satt dit det. Verkligheten gäller.
/u

eisbaer skrev:
Ja 17/43 om jag inte minns fel.
Ska det sitta... svårt att tänka mig att den 45-årige Djursholms-bon som hade hojen innan mig skulle ha bytt. Men får kolla för säkerhets skull.
18/43 borde vara original på din hoj.
vad jag vet har det aldrig suttit 17 original på s3.

skall kolla om jag kan hitta nått ställe att köpa drev på.

Re: Re: Re: Räcker kedjan vid byte av drev?

eisbaer skrev:
Jag har inte kollat vad som får plats men säger du 45 så är det säkert så. Det är väl 43 orginal?

Vet du nån som bytt kugg fram? Så jag kan höra vart dom fått tag på det. Hittade inget på J L.

om du på Jack Lilleys site går in på daytona 955, 595 i stället
för speed triple så har dom en del drev där: 17,19,43,45.
sen har dom 520 drev om man vill...
då får man själv ange vilket antal kugg man vill ha. betyder väl att dom har det mesta.

på serienumret till chainkit+sprockets kan man utläsa att 18 är original på speed triple.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park