Räcker effekten ?

ulf_lundin

Ge f-n i att ändra här !
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Stockholm
Hoj
R 1200 GS, XR600
Ur Ny Teknik häromveckan. Dyker upp div. resonemang om sånt här då och då i våra eviga effekt-diskussioner.

En häst drar en släde med passagerare på snö, vikt 400 kg. Friktionen är 0.05. Friktionskraften blir då 0.05*400 = 200 N, ca 20 kg (kp).
Orkar hästen dra släden i 18 km/t, (5 m/s) ?

/u
 
Utan att ha kollat upp nåt i mekanikböcker så tycker jag mig komma ihåg att man kan beräkna effekt som hastighet x kraft, dvs 20kg = 196.4N => P = 196.4N x 5 m/s = 982 w, vilken en häst inte borde ha några problem att utveckla.
Lite luftmotstånd tillkommer ju men det är inte så mycket.
 
KvalitetsMiffo skrev:
Har jag fel om jag säger (75kg * 9.82 = 1hk) = 0.73kW

Det var frågan om en riktig häst.
En riktig häst utvecklar betydligt mer än 730 watt.

Svaret borde bli ja om inte hästkraken är halt o lytt.
 
ulf_lundin skrev:
Ur Ny Teknik häromveckan. Dyker upp div. resonemang om sånt här då och då i våra eviga effekt-diskussioner.

En häst drar en släde med passagerare på snö, vikt 400 kg. Friktionen är 0.05. Friktionskraften blir då 0.05*400 = 200 N, ca 20 kg (kp).
Orkar hästen dra släden i 18 km/t, (5 m/s) ?

/u

Är det upp- eller nedförsbacke ?
 
SM 570 RR skrev:
Det var frågan om en riktig häst.
En riktig häst utvecklar betydligt mer än 730 watt.

Svaret borde bli ja om inte hästkraken är halt o lytt.

Jo... men jag tänkte att just kraftbetäckningen hästkraft(hk) kommer ju ifrån den styrka det krävdes för att dra upp 75kg rakt upp i luften... (75kg*gravitationen (9.82)=1hk)

hmmmm....
 
KvalitetsMiffo skrev:
Jo... men jag tänkte att just kraftbetäckningen hästkraft(hk) kommer ju ifrån den styrka det krävdes för att dra upp 75kg rakt upp i luften... (75kg*gravitationen (9.82)=1hk)

hmmmm....
Obs bara en häst, alltså ingen betäckning på gång. :tummenupp
/u
 
Onewheeler skrev:
en häst (gissar på medelvärde då det finns olika sorters hästar) har ca åtta hk.

Då kan man ju fråga sig varför det heter "häst"kraft om en sk hästkraft bara är 1/8 dels riktig hästkraft... :va :rolleyes:
730 watt alltså en hästkraft liknar ju mer hundkraft än hästkraft.
Alltså borde det heta hundkraft istället.
Eller något annat lämligt djur med ca 730 watt under pälsen/skinnet
 
ulf_lundin skrev:
Obs bara en häst, alltså ingen betäckning på gång. :tummenupp
/u
Hahaha... :lol

SM 570 RR skrev:
Då kan man ju fråga sig varför det heter "häst"kraft om en sk hästkraft bara är 1/8 dels riktig hästkraft... :va :rolleyes:
730 watt alltså en hästkraft liknar ju mer hundkraft än hästkraft.
Alltså borde det heta hundkraft istället.
Eller något annat lämligt djur med ca 730 watt under pälsen/skinnet

Djur med 730watt under pälsen låter lite mer som en middag för 2.... :hihi
 
SM 570 RR skrev:
Då kan man ju fråga sig varför det heter "häst"kraft om en sk hästkraft bara är 1/8 dels riktig hästkraft... :va :rolleyes:
730 watt alltså en hästkraft liknar ju mer hundkraft än hästkraft.
Alltså borde det heta hundkraft istället.
Eller något annat lämligt djur med ca 730 watt under pälsen/skinnet

James Watt införde effektenheten hästkraft. En hästkraft var den effekt (arbete per tidsenhet) som en ordinär kvarnhäst ansågs kunna prestera, och det var att lyfta 33000 pund vatten en fot varje minut. Man får väl anta att de stackars hästkrakarna inte gick för fullt hela dagarna, utan att måttet avser den effekt hästen kunde utveckla under en längre tid, inte "momentant".
 
Visst har hästar effekt, av lite olika slag på olika människor. Hojåkare vill ha en massa såna på vägen, men inga 4benta (hästar alltså).

Till (tidningen) Ny Tekniks lilla exempel på effekt = kraft * hastighet:

200 N o 5 m/s kräver effekten 200 * 5 = 1000 Nm/s (= W). Eftersom 1 (metrisk) hk är ca 735 W så blir 1000 W 1.36 hk. En 'normal' häst klarar inte 1 hk nån längre stund, så springa m den släden i 18 kmt/t orkar den inte, trots att 20 kg dragkraft inte låter så mycket.
Tror inte 'världens starkaste man'-pojkarna grejar det, mest för att dom inte ser ut att kunna springa så värst fort.....Men 40 kg i 9 km/t borde dom fixa, iaf ett tag.

Fast tittar man på deras effekt vid t.ex. lyfta-tunga-stenar så blir det inte så mycket, fast det ser imponerande ut. Kommer inte ihåg exakt, men om det är 5 stenar på 150 kg som ska lyftas 1.5 m upp på ställningarna så blir det
5*150*1.5 = 1125 kpm, ca 11025 Nm. Fixar dom det på 30 s så blir effekten 11025/30 = 367 W bara, 1/2 hk. Vem vågar tala om för nån av dom att han motsvarar 1/2 moppe ??

Lite mer hojanknytning: en 130 hk hoj som toppar 250; vilken dragkraft har man då på bakhjulet ? Måste det vara perfekt grepp för att den inte ska spinna ? Säg att den väger 270 kg m förare.
/u
 
ulf_lundin skrev:
Lite mer hojanknytning: en 130 hk hoj som toppar 250; vilken dragkraft har man då på bakhjulet ? Måste det vara perfekt grepp för att den inte ska spinna ? Säg att den väger 270 kg m förare.
/u

Man måste beräkna 2-3% hjulspinn pga luftmotståndet.
 
samt cirka 13% effektförlust mellan fot och sulan på skon. Det är klart, du kan svetsa ryckutjämnaren för mindre effektförlust, men i övrigt så....
 
Onewheeler skrev:
en häst (gissar på medelvärde då det finns olika sorters hästar) har ca åtta hk.

8Hästar?! aldrig i livet! Kör en dragkamp mellan en trött quad på på 20 kusar och en medelmåtta märr och pollen vinner lätt! visst den har bättre fäste men det spelar ingen roll.
 
GSXR1100R skrev:
Man måste beräkna 2-3% hjulspinn pga luftmotståndet.
Freppa skrev:
samt cirka 13% effektförlust mellan fot och sulan på skon. Det är klart, du kan svetsa ryckutjämnaren för mindre effektförlust, men i övrigt så....

Motivera gärna. Lärorikt för alla.....
/u
 
Last edited:
Teo skrev:
8Hästar?! aldrig i livet! Kör en dragkamp mellan en trött quad på på 20 kusar och en medelmåtta märr och pollen vinner lätt! visst den har bättre fäste men det spelar ingen roll.
Skulle tro pållen har bättre växellåda/momentomvandlare. Eller bättre 'dragkraftskurva'. Hur man nu ska uttrycka det.
 
ulf_lundin skrev:
Motivera gärna. Lärorikt för alla.....
/u
100% fäste finns inte, det finns alltid ett sk slip, för att kunna köra i 250 så måste bakhjulet snurra 2-3% snabbare än 250.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top