Räcker 520 kedja på min zx9?

Agamemnon skrev:
Funderar på att köpa detta drevpaketet men är lite fundersam till en 520 kedja. Något att satsa på eller?
Vad ska du andvända mc:n till bana eller landsväg?
Rätt smidigt om man vill byta drevning ofta då drev oftast är billigare at handla till 520. :)

Håller inte så länge som original, anväds för racing då den skäl mindre effekt samt är mycket lättare i kombination med alu drev bak.

För vanlig gatåka har du nog bäst ekonomi med originalkedja och ståldrev bak, prioriterar du låg vikt samt minimal effektförlust är 520 med alu enda alternativer, (finns ju även 525 racekedjor typ DID 525ERV3).

Agamemnon skrev:
Funderar på att köpa detta drevpaketet men är lite fundersam till en 520 kedja. Något att satsa på eller?

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/KAWA...35600QQitemZ4607248215QQrdZ1QQsspagenameZWDVW

Är detta bullshit eller?

2) Lighter and stronger aluminum sprockets put the emphasis on ACCELERATION while maintaining the OEM suggested replacement intervals. Furthermore the Kawasaki Gauge cluster is about 8-10% high from the factory settings. One more benefit of the kit we sell is that it actually makes the speedometer only 2% high as opposed to 8-10% too high.

Dom påstår alltså att bytesintervallen är samma som OEM + att hastighetsmätaren snarare skulle visa mindre fel trots en 10% ned-drevning :va

Ett helt okänt aludrev håller inte lika länge som ett original ståldrev, inte en chans. Hastighetsmätargrejen är väl att de flesta mätare visar för mycket och att om du har ett mindre drev bak så blir felet mindre då hastigheten mäts på främre drevet.

Är rätt säker på att du har 530 kedja original så jag skulle aldrig våga gå ner två storlekar utan att noga jämföra styrkan i olika kedjor. De flesta 520 kedjor rekommenderas inte till mer än 600 cc.

Jag och många fler kör våra racehojar (GSXR1000/R1/ZX10R m.fl) på 520 kedjor (typ Did ERV) och aludrev bak på

Varför skulle inte dessa kedjor hålla?

Rekomenderar ju inte 520 för gata om man inte vill byta kedja/drev ofta.

Neutral skrev:
Ett helt okänt aludrev håller inte lika länge som ett original ståldrev, inte en chans. Hastighetsmätargrejen är väl att de flesta mätare visar för mycket och att om du har ett mindre drev bak så blir felet mindre då hastigheten mäts på främre drevet.

Är rätt säker på att du har 530 kedja original så jag skulle aldrig våga gå ner två storlekar utan att noga jämföra styrkan i olika kedjor. De flesta 520 kedjor rekommenderas inte till mer än 600 cc.

Superbike Roger skrev:
Jag och många fler kör våra racehojar (GSXR1000/R1/ZX10R m.fl) på 520 kedjor (typ Did ERV) och aludrev bak på

Varför skulle inte dessa kedjor hålla?

Rekomenderar ju inte 520 för gata om man inte vill byta kedja/drev ofta.
Jag har inte skrivit att de inte håller. Jag skrev att man bör studera hur stark kedjan är, i alla fall en del tillverkare uppger sånt och då kan man hitta överlappande kedjor i olika serier som du förmodligen gjort med DID kedjan du nämner.

Ok, kan ni rekommendera ett vettigt drivpaket till min? Skulle iofs vara kul att pröva på ett sånt där 520 kit för att se om det gör någon skillnad i prestanda men inte om man måste byta efter 500 mil.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8