Quickshifts inkoppling

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Halloj.
Skulle behöva lite inputs ang. inkoppling av en quickshift.
Min undran är var jag ska gå in och bryta tändningen,
ska signalen från CDI:n till tändspolarna jordas, eller ska jag bryta signalen från pulsgivaren till CDI:n.
Hojen är en CBR 900-92:a
 

Xyron

Jag var snabbare förr
Gick med
12 Jul 2005
Ort
Piteå
Hoj
GsxrT 1000 -03
har kopplat in på en cbr 1000 04a tidigare.
Om jag kommer ihåg helt rätt så gick man in på jorden till varje tändspole var för sig, men löd dig in på kabeln använd inte medföljande "strömtjuv" då de kan rackla en hel del!
 

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Finns ingen hemsida, boxen är under egenutveckling.

Spolarna jordas direkt i ramen med bultar.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Om boxen är under "egenutveckling" så kolla hur andra quickshifter fått till det på deras hemsidor. Det som kallas benchmarking eller spioneri beroende på hur man ser på det.
TROR jag sett någonstans att motorn dödades genom att koppla in sig på sladdarna till "Röda dödarknappen" på höger styre. Men det här kan ju bero på hoj och quickshifter.
Och dödar tiderna låg omkring 50ms, längst mellan 1an och 2an och sedan allt kortare upp mot 5an och 6an.
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Hmm, nu ska vi se här ;) Om du har CDI på riktigt (kondensator tändning) så måste du bryta innan boxen, men om du har vanlig elektroniks tändning så bryter du jorden (signalen) mellan box och spole. Spolen är inte jordad i ramen. Att jorda signalen istället för att bryta den är helt fel, dels är det inte bra för spolen, och sen tänder den ju när jorden släpper, och det kan ju bli hur som helst. Just detta är också ett problem om man bygger en enkel shifter, väntar den inte med att bryta tills boxen har släppt jorden så får du en tändpuls på fel ställe, har man då lite otur så blir det byggsats av motorn
 

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Ort
Borlänge
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
Om boxen är under "egenutveckling" så kolla hur andra quickshifter fått till det på deras hemsidor. Det som kallas benchmarking eller spioneri beroende på hur man ser på det.
TROR jag sett någonstans att motorn dödades genom att koppla in sig på sladdarna till "Röda dödarknappen" på höger styre. Men det här kan ju bero på hoj och quickshifter.
Och dödar tiderna låg omkring 50ms, längst mellan 1an och 2an och sedan allt kortare upp mot 5an och 6an.

50-100ms tror jag är vanligt att man kan ställa.

Tror man gjorde med dödarknappen då man enligt reglementet inte fick ha en anordning på växelspaken som reglerade det. Då släcks nog mer än vad som är nödvändigt.

Har du inte tre sladdar till spolarna. + , - och signal. Hur blir det om du bara bryter signalkabeln istället för att sätta spolen ur funktion?
 

Peterr

Ny medlem
Gick med
16 Mar 2005
Ort
Uppsala
Hoj
Martin Honda ZX9R
Jag har använt kretsen för stödet och brutit den jordsignalen.
Har funkat kanon för mig.
Mvh
Peter
 

m_h

Det är jag som är martin
Gick med
15 Dec 2008
Ort
skåne
Hoj
Gsxr 1200 turbo
Hmm, nu ska vi se här ;) Om du har CDI på riktigt (kondensator tändning) så måste du bryta innan boxen, men om du har vanlig elektroniks tändning så bryter du jorden (signalen) mellan box och spole. Spolen är inte jordad i ramen. Att jorda signalen istället för att bryta den är helt fel, dels är det inte bra för spolen, och sen tänder den ju när jorden släpper, och det kan ju bli hur som helst. Just detta är också ett problem om man bygger en enkel shifter, väntar den inte med att bryta tills boxen har släppt jorden så får du en tändpuls på fel ställe, har man då lite otur så blir det byggsats av motorn

Tack för era inputs, dem uppskattas..

Jojje, när du skriver att jag ska bryta INNAN boxen, syftar du på signalen från pulsgivaren?
 

jojje1963

Ny medlem
Gick med
21 Nov 2004
Ort
Eslöv
Hoj
Triumph Bonneville Turbo
Ja, men bara om det är CDI (vilket jag tvivlar på) en ECU re-settar om du bryter signalen
 
Nyheter
Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Custom Bike Show imorgon!

Portarna till campingen är ...

Top