Quickshiftererfarenhet=noll

pitte

Ny medlem
Gick med
1 Oct 2003
Ort
Linköping
Hoj
CBR 1000 RR -07
Kan någon förklara hur bra det verkligen är? Jag har förstått själva funktionen att det bara är hålla stumt och växla upp. Men blir växlingen även så smidig och ryckfri att man kan tänja massor på gränserna vart man växlar? Dvs mitt i snabba böjar om man nu skulle vilja det? Eller tidigare i utgångar t.ex. Alltså där växlingar normalt sett kan ställa till det annars...

Om någon förstår vad jag menar så svara gärna.....annars skit i det :)
 
Tja
jag har precis installerat en quickshift på min hoj och har väl inte provat den på bana än men generellt är den väl till för att snabba upp växlingen. Har kört en liten första tur på gatan så jag har inte dragit ur den och provat men det är bara att hålla gasen och växla. Det som händer är att den bryter strömmen = draget släpper och den kan växla utan att förstöra växellådan.

det ska dra mer drivpaket då det blir mer belastning på dessa men det kan man väl leva med. :-)

att sedan börja växla mitt i en kurva är nog inte att rekomendera, man ska ju gå in med rätt växel och ha gaspådrag genom hela kurvan och genom att strömen bryter (även om det är snabbt) blir det ju en tid utan drag vilket inte borde vara bra.
 
Du har nog rätt i det du säger. Även om det är kort tid det bryter så är det tid. Njaaa...mitt i kurvan kanske var att ta i men lite tidigare i en snabb utgång kanske. Inget man provar direkt men ändå....
 
Det hela blir mycket bättre. Tiden då motorn inte drar är knappt märkbar så ja, jag skulle nog hävda att du kan växla tidigare mitt i böjar osv. Det känns iaf så :)

Klart bäst är när man går ur en kurva med lätt framhjulslyft och sparkar i en växel till och framhjulet inte dippar en milimeter ;)
 
Hmm...men att sparka i en växel då du har mest nerlägg i högfartsböjen på Falkenberg borde väl ändå vara olämpligt? Om man nu skulle vara i behov av det just där...

Tror den böjen jag tänker på heter så iaf. Var ett tag sedan jag körde på den banan.

För övrigt lät det sista du skrev väldigt sexigt :)
 
Quickshiften bryter väl tändningen runt 80ms, 0,08s, kan inte vara direkt märktbart.
Sen funkar den ju bara för uppväxlingar.

edit:
Nån som vet om quickshift bara funkar med hojar som har insprutning, eller även med föknasarhojar? (med tanke på att att insprutning kan bryta soppatillförseln när man växlar, vilken en fögasarhoj måste ha svårt att göra)
 
Last edited:
Quickshiften bryter väl tändningen runt 80ms, 0,08s, kan inte vara direkt märktbart.
Sen funkar den ju bara för uppväxlingar.

edit:
Nån som vet om quickshift bara funkar med hojar som har insprutning, eller även med föknasarhojar? (med tanke på att att insprutning kan bryta soppatillförseln när man växlar, vilken en fögasarhoj måste ha svårt att göra)

på förgasar hojar bryter man tändningen. rätta mig om jag har fel.

på min hoj finns det någon variant av QS som jag aldrig använt, men funderar på att göra det. den ligger innan CDI in på samma tråd som stöd kontakten gör.
Tänkte prova QS till i vår.
jag har en gammal bromskontakt som ska sitta i vxl spaken. det måste finnas någon snyggare variant av brytare?
 
Jo, jag vet att man bryter tändningen, tänkte mest på om man får avgasknallar när det blåser ut oförbränd luft/soppa-blandning i avgasröret (som väl måste bli effekten av att bryta tändningen på förgasarhoj under drift)
Att använda stödkontakten var ju en ide, frågan är väl om den inte är filtrerad in till CDI-boxen.
 
Jo, jag vet att man bryter tändningen, tänkte mest på om man får avgasknallar när det blåser ut oförbränd luft/soppa-blandning i avgasröret (som väl måste bli effekten av att bryta tändningen på förgasarhoj under drift)
Att använda stödkontakten var ju en ide, frågan är väl om den inte är filtrerad in till CDI-boxen.

Tändningen bryts inte länge nog för att orsaka avgasknallar. Stödkontakten går inte att använda då den ofta inte har en reglerad bryt-tid.
 
Tändningen bryts inte länge nog för att orsaka avgasknallar. Stödkontakten går inte att använda då den ofta inte har en reglerad bryt-tid.

Det sitter en inställbar tidmodul(???) som ligger på samma tråd som stödskyddet ligger in på i CDI boxen, så när den sk bromskontakten påverkas så bryts (tror jag ev sluts) tråden som går via stöd och friläges givaren.
 
boris:Ah, ok.
Nej, timern får man ju bygga/köpa själv, inga problem, frågan är om stödkontakten den är filtrerad för att eliminera "störningar", iofs är en vanlig filtertid runt 30ms, så då borde den kunna gå att använda iaf.
Frågan är vart man får tag på en sån där snygg quickshift-kontakt till växxlingsstaget utan att punga ut flera tusen dock.
Iofs kanske man kan fuska och sätta en microswitch vid växelpedalen.
 
boris:Ah, ok.
Nej, timern får man ju bygga/köpa själv, inga problem, frågan är om stödkontakten den är filtrerad för att eliminera "störningar", iofs är en vanlig filtertid runt 30ms, så då borde den kunna gå att använda iaf.
Frågan är vart man får tag på en sån där snygg quickshift-kontakt till växxlingsstaget utan att punga ut flera tusen dock.
Iofs kanske man kan fuska och sätta en microswitch vid växelpedalen.

Switchen är inga problem att få tag på där finns massor tillgängliga från industrileverantörer. Min erfarenhet av stödswitchar är dock att ingången inte går att använda för QS då oavsett hur kort tid man kortsluter kretsen så blir bruttiden UT lång och det blir ryckigt. Är inte elektroniknerd men misstänker att de CDI som har stöd för QS har brytpunkten på ett annat ställe i kretsen.

Det sitter en inställbar tidmodul(???) som ligger på samma tråd som stödskyddet ligger in på i CDI boxen, så när den sk bromskontakten påverkas så bryts (tror jag ev sluts) tråden som går via stöd och friläges givaren.

I så fall finns där kanske möjlighet för att det skall funka, är det någon gammal KIT-CDI du har fått tag på?
 
Last edited:
I så fall finns där kanske möjlighet för att det skall funka, är det någon gammal KIT-CDI du har fått tag på?

nej det är orginal.

det hela satt på hojen när jag köpte den för 3år sen.men vxl switchen är trasig så jag har inte brytt mig om den. men nu börjar jag bli lite sugen på att se om/hur det fungerar. var hittar jag en snygg brytare som inte kostar mer än ett slicks???
 
Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top