Quickshifter

Jag snor tråden och undrar över vilka quickshifters ni kör med till tvåtakt, helst RS250R för installationens skull? Jag har kollat lite på Battle Factory.
 
Har set lidt på den her cordona, hvor meget følger med, eller hvor meget skal man have til den? Er den nem/svær at montere? Den låtar ret bra!!!
 
gixxermf skrev:
1257094 Någon som har provat den här: http://www.cordona.net
Jag har en sån på min RG500. En av de saker på hojen som funkar perfekt. Jag vet inte om det bara är den här som gör så men varvräknaren gör en rejäl dipp varje gång man växlar.

Brisse skrev:
2477642 Har set lidt på den her cordona, hvor meget følger med, eller hvor meget skal man have til den? Er den nem/svær at montere? Den låtar ret bra!!!
Allt som behövs följde med. Jag köpte snikvarianten vilket innebar att jag har borrat ett hål i växelspaken till fjäderkroken. I övrigt var det bolt-on.
 
Last edited:
Neutral skrev:
2475540 Jag snor tråden och undrar över vilka quickshifters ni kör med till tvåtakt, helst RS250R för installationens skull? Jag har kollat lite på Battle Factory.

Jag har hört att battle gör bra quickshifters. är sugen på en sån själv!
 
Jag har hört att battle gör bra quickshifters. är sugen på en sån själv!

Vill ni ha nått som är bättre, hör av er till mig :tummenupp
Jimmy Lindström mfl använder mina boxar och givare (för montering på länkaget)

Dessvärre är hemsidan inte up to date...... men bilder skickas gärna..
 
När jag fortfarande var involverad i E-racing så sålde jag iväg ett gäng med Cordona shifters. Kan klart rekomendera dem. Av de vi sålde så var det fel på en box, men det kunde härledas till vattenläckage.
Annars fungerar de klockrent och är jäkligt prisvärda. Dessutom Svensktillverkade om det gör någon skillnad. (Smidigt att kunna ringa Mattias på Cordona om det krånglar dock).

Mvh Calle.
 
Jag har en Powercommander III USB och har köpt mig en Cordona GP Switch vilket skall funka att koppla direkt till PCIII:an. Allt är monterat och klart och när jag går in i PCIII:ans programvara för att aktivera att jag har en QS så finns inte menyvalet med. Är det någon som har varit ute för samma sak och kan hjälpa mig med en lösning?

/ Martin
 
Jag har en Powercommander III USB och har köpt mig en Cordona GP Switch vilket skall funka att koppla direkt till PCIII:an. Allt är monterat och klart och när jag går in i PCIII:ans programvara för att aktivera att jag har en QS så finns inte menyvalet med. Är det någon som har varit ute för samma sak och kan hjälpa mig med en lösning?

/ Martin

Du behöver mjukvaran från dynojet för att få det att funka.
 
Jag har en Powercommander III USB och har köpt mig en Cordona GP Switch vilket skall funka att koppla direkt till PCIII:an. Allt är monterat och klart och när jag går in i PCIII:ans programvara för att aktivera att jag har en QS så finns inte menyvalet med. Är det någon som har varit ute för samma sak och kan hjälpa mig med en lösning?

/ Martin

Ska du köra på anderstorp så kan jag låsa upp det till dej. Jag finns på banan från onsdag morgon. 070-5926817
 
Jag får hem några quickshifters som jag ska prova och ev sälja.ev kan jag sälja nån till förmånligt pris ;) det är push modell som plugas in i pc3.
-peter
 
Tusen tack. Nu funkar det!

Jag har dock lite problem med att få till en bra killtime (just nu 75 millisec). Växlingar funkar kanon runt 7-8000 varv men mindre bra på 14 000. Jag kör för övrigt en Kawa ZX-6RR -06, alla tips är välkomna.

/alve

Jag har kört på 65ms om jag inte minns helt galet... :va

Har -06'ans ZX-6R dubbla spridare som ZX-10'an?

Har du justerat motståndet i Cordonabrytaren?
 
Jag har justerat förspänningen på bytaren, alltså med skruven som är på samma sida som kolvstången. Jag har dock inte försått vad skruven på andra sidan är till för dvs kabelsidan.

Med så lågt värde som 65ms smäller det kraftigt i växellågan vid växling på höga varv.

Jag har kört på 65ms om jag inte minns helt galet... :va

Har -06'ans ZX-6R dubbla spridare som ZX-10'an?

Har du justerat motståndet i Cordonabrytaren?
 
Jag har justerat förspänningen på bytaren, alltså med skruven som är på samma sida som kolvstången. Jag har dock inte försått vad skruven på andra sidan är till för dvs kabelsidan.

Med så lågt värde som 65ms smäller det kraftigt i växellågan vid växling på höga varv.

Jag körde några tävlingar förra säsongen med en nyinstallerad cordona. Satte den på 65 ms men tyckte det var alldeles för kort tid. Har ändrat till 80 ms vilket känns mycket bättre.
Eftersom man kan välja om brytarn ska funka med drag eller tryck så finns det två olika justerskruvar. Kan inte svara riktigt vilken som är vilken på din, men kolla manualen. Den som inte används ska vara helt inskruvad.
 
Jag har justerat förspänningen på bytaren, alltså med skruven som är på samma sida som kolvstången. Jag har dock inte försått vad skruven på andra sidan är till för dvs kabelsidan.

Med så lågt värde som 65ms smäller det kraftigt i växellågan vid växling på höga varv.

Justerskruven i "bakändan" är för tryckkänsligheten, och den på "framsidan" är för dragkänsligheten, om jag inte minns hlet galet.

Jag har precis bytt från att använda brytfunktionen i PCIII'an till att använda Cordonas egna "killbox".

Jag vet att ZX-10'an (och flera andra cyklar) har dubbla spridare, och då får PCIII'an ibland lite problem att bryta helt när man använder QS eftersom den stryper soppatillförseln. Vilket kan resultera i hårda växlingar, "false neutral", och att växeln inte går i ordentligt. Detta hände inte så ofta för mig, men jag har hört flera som har haft stora problem med det. Detta resulterar att det sliter väldigt på lådan...

Pwercommander rekomenderar att man köper till deras "ignition module" (dyr!)om man ska använda QS på cyklar med flera spridare. Då bryter den på tändningen istället.

Jag köpte en Cordona killbox istället, för mindre än halva priset, och som man kopplar in på tändspolarna. Då bryter den på tändingen istället...

Nackdelen blir att man får en justerskruv för bryttiden, istället för att ställa en exakt tid med datorn, så det blir svårt att kolla andras inställningar och kopiera dom. Jag har bara hört att folk kör med inställningsskruven på "klockan två" ungefär, så jag kör på det... :D
 
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Back
Top