Quickshifter på motard

ktmr

Ny medlem
Gick med
1 Aug 2010
Hoj
KTM 560 smr
Tjenare alla experter!!!!!
Finns det quickshifter att montera på min ktm 560????
Har letat som fan men hittar inge :confused:

Gick med
16 Oct 2007
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Är det inte bara att sätta en dödarkontakt på växelspaken som kortsluter nar man trycker " den lilla delen " på spaken uppåt eller neråt ? ( lite hemslöjd, men billigare än 4 995:)

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Är det inte bara att sätta en dödarkontakt på växelspaken som kortsluter nar man trycker " den lilla delen " på spaken uppåt eller neråt ? ( lite hemslöjd, men billigare än 4 995:)
Kruxet är ju att stoppa motorn precis så många millisekundrar så att växeln glider i mjukt, att bara sätta en dödarknapp fimpar ju motorn ganska permanent. Även om den är återfjädrande så måste du ju bara snärta till växelspaken, och släppa omedelbums, annars bredsladdar man ju bara omkull. Så nej, det är nog inte så dumt med en lite riktigare ;) Men visst, med lite relän, en styrning som triggas en och endast en gång av en knapp kan man ju säkert bygga ihop något som funkar. Sen måste man ju iofs byta länkaget också, så att man har en drag/tryckkänslig brytare istället för pinnen som sitter där orignal.

MaG

...
Gick med
12 Oct 2007
Hoj
Husaberg TE 250 -13
När jag körde på bana eller lite mer aktivt med min förra hoj, så crossväxlade jag (uppåt). Då höll jag bara ett litet tryck uppåt med foten mot växelspaken och släppte gasen lite och då hoppade ju nästa växel i och man kunde dra fullt igen nästan direkt.
Hur mycket snabbare går det att växla med en Quick shifter? Eller är grejen det att växellådan mår bättre?

.... alltid undrat ....

Mr Helmut

Värmlänning i Dalarna
Gick med
29 Jun 2004
Hoj
YAMAHA FZ1 Turbo
När jag körde på bana eller lite mer aktivt med min förra hoj, så crossväxlade jag (uppåt). Då höll jag bara ett litet tryck uppåt med foten mot växelspaken och släppte gasen lite och då hoppade ju nästa växel i och man kunde dra fullt igen nästan direkt.
Hur mycket snabbare går det att växla med en Quick shifter? Eller är grejen det att växellådan mår bättre?

.... alltid undrat ....

Med en quickshift behöver du ju inte släppa något på gasen alls. Du varierar bryttid mellan 50-150ms i regel. Växlingen tar inte fullt så lite tid men inte långt borta.

Växling vid 100km/h = 33m/s. Om en växlingen tar 0,1 eller 0,2sek gör 3,3m utan motorkraft eller 6,6 meter.

Last edited:
Nyheter
ExploreBike: Gotland Grand National 2.0

Foto: Creativeflipp Gotl...

Uppdaterad Kawasaki Ninja 1000SX

Kawasaki har uppdaterat sin...

Uppdaterad Triumph Trident 660

Triumph har presenterar en ...

Bike med Stark Varg på GGN!

Nu är vi på plats på GGN 2....

Nya Honda CB1000 Hornet presenterad

25YM Honda CB1000 Hornet ...

SVT sänder Gotland Grand National 2.0

SVT Sport och Nordic Sport ...

Sista finputsningen med Vargen inför GGN!

I söndags körde jag sista t...

Stark Future ska erövra mc-världen och bildar team med Swecon i enduroklassikern!

Pressrelease, 2024-10-21, S...

Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...