Quickshifter lr ej?!?

Jag har för mig att jag har läst om flertalet ras pga QS, men om jag inte minns helt fel va det en kombo av felinställt, en viss QS och en viss hoj :va Rätt grejer, inställda på rätt sätt är nog inte farligare för grejerna än att stampa i växlarna ändå. Det är väl när det är felinställt som det kan börja gå sönder saker. Sen om det är bättre att lägga pengarna på det istf träning kan nog ältas i evighet :)

Ja det var ngn av er banåkare som hade en radsexhundra, (R6 eller gixxer). Men hursom så rasade han toppen flera ggr innan felet härleddes till några tusendelar för lång bryttid på QS.

Kör med cordonas PQ8 på R1:an, funkar hur bra som helst. Tror jag kör med 75 ms bryttid.

Ja det var ngn av er banåkare som hade en radsexhundra, (R6 eller gixxer). Men hursom så rasade han toppen flera ggr innan felet härleddes till några tusendelar för lång bryttid på QS.
Precis, det är ju ett ganska abrupt avbrott när man bryter tändningen strax före varvstoppet :( Finns det inte varianter som styr bränslet istället? :va

Har man för lång bryttid så får man oftast avgassmällar mellan växlingarna, samlas väl för mkt oförbränt bränsle innan tändningen kommer tillbaka. Då kan nog det mesta hända med motorn efter ett tag, onödiga påfrestningar.

/Nitrous

Precis, det är ju ett ganska abrupt avbrott när man bryter tändningen strax före varvstoppet :( Finns det inte varianter som styr bränslet istället? :va

Bryta soppan känns inte som någon bra idé faktiskt, är ingen expert på ämnet men det känns som man beställer in spikningar eller liknande då om man bara bryter soppan ?

Last edited:
Bryta soppan känns inte som någon bra idé faktiskt, är ingen expert på ämnet men det känns som man beställer in spikningar då.
Powercommander PC3 USB bryter soppan när man inte använder deras tändmodul också, vet iofs inte om det är bra eller dåligt men så är det, någon med erfarenhet ang Twosaints påpekande?

Bryta soppan känns inte som någon bra idé faktiskt, är ingen expert på ämnet men det känns som man beställer in spikningar eller liknande då om man bara bryter soppan ?

Det blir ju ett ickeproblem om man stryper soppatillförseln helt då man istället gör en luftpump av motorn. Utan soppa kan det ju svårligen detonera....

Det blir ju ett ickeproblem om man stryper soppatillförseln helt då man istället gör en luftpump av motorn. Utan soppa kan det ju svårligen detonera....

OK OK minndes bara kompisens turbokonverterade bil som rasade för att tilläggssprutet inte kunde leverera tillräckligt med soppa på höga varv om jag inte minns helt fel :va

Men då får jag ursäkta om jag hade fel, kom att tänka på det sen att då skulle det ju bli knas också om man fick soppatorsk på maxvarv.

Köper jag så köper jag monterat o klart. Grevens suger. Dyrt som fan för en fattig student.:gnissla

Nu är du taskig, Greven är bra som fan. Sen är det han som säljer Cordonas Strain Gauge GP switch, Kostar 2095 kr vilket inte jag tycker är mycket.

Den är sjukt smal. Inga rörliga delar som går sönder eller fjädrar som tappar i styrka. Du ställer in den med digital display som sitter på.

Klockren. Gå alltid att köpa beggat eller billigare, det gjorde jag först. Fick bla brya ett race pga det.

Hur som så behöver du en QS. Jag körde KTM utan och du tappar en hel del mot andra när du växlar på rakor. Även när du går ur sväng med nerlägg så är det svårare att koppla och växla. Ryster mer i chassiet än med QS. ¨

Så tycker jag men det kanske inte är alla som delar min uppfattning :)

Nu är du taskig, Greven är bra som fan. Sen är det han som säljer Cordonas Strain Gauge GP switch, Kostar 2095 kr vilket inte jag tycker är mycket.

Den är sjukt smal. Inga rörliga delar som går sönder eller fjädrar som tappar i styrka. Du ställer in den med digital display som sitter på.

Klockren. Gå alltid att köpa beggat eller billigare, det gjorde jag först. Fick bla brya ett race pga det.

Hur som så behöver du en QS. Jag körde KTM utan och du tappar en hel del mot andra när du växlar på rakor. Även när du går ur sväng med nerlägg så är det svårare att koppla och växla. Ryster mer i chassiet än med QS. ¨

Så tycker jag men det kanske inte är alla som delar min uppfattning :)

Tack, ja det är ju just det hur bökigt det är att koppla och växla vid nerlägg o så. Jag e ju så jäkla kort. Når ju knappt till fotpinnarna.

Har man för lång bryttid så får man oftast avgassmällar mellan växlingarna, samlas väl för mkt oförbränt bränsle innan tändningen kommer tillbaka. Då kan nog det mesta hända med motorn efter ett tag, onödiga påfrestningar.

/Nitrous

Ja det var det som hände. Mottrycket från detonationen i avgasröret gjorde att ventilfjädrarna inte orkade dra igen avgasventilerna. Så det vart lift-off.

Inte ovanligt på turbocyklar som går in i varvstopp också. Här dämmer ju turbinen nedströms i röret.

Last edited:
Är qs nå´t som en vanlig hobbymekaniker kan montera, eller krävs det vana och kompetens?

Jag har inte haft ngn Qshifter på min hoj!! Visst kan jag sakna det ibland (Speciellt i starten). Vi hade isär min motor hos Rg o Vxl lådan såg ut som ny!!

På Erf hojen har vi Quick shift!! Fick byta så gott som hela lådan efter år ett!! Tror inte den e så bra nu när vi körde sista racet!! Men vet inte.

Båda hojarna e Cbr1000 08

Jag har inte haft ngn Qshifter på min hoj!! Visst kan jag sakna det ibland (Speciellt i starten). Vi hade isär min motor hos Rg o Vxl lådan såg ut som ny!!

På Erf hojen har vi Quick shift!! Fick byta så gott som hela lådan efter år ett!! Tror inte den e så bra nu när vi körde sista racet!! Men vet inte.

Båda hojarna e Cbr1000 08
Det är klart att QS sliter på lådan i viss mån då man trycker i växlarna under större stress än vad som är möjligt manuellt. Men käkar du lådor på din cykel hade jag nog ställt upp bryttiden ett snäpp om möjligt.

Men käkar du lådor på din cykel hade jag nog ställt upp bryttiden ett snäpp om möjligt.

Ställa upp som i förlänga? Har man för kort bryttid borde det väl vara svårt att växla överhuvudtaget. Att öka bryttiden om det redan växlar bra känns som att det borde bli mindre mjukt eller har jag otur när jag tänker? :)

Back