Quickshift val

Madmore

Ny medlem
Gick med
23 Aug 2011
Hoj
Honda CBR1000RR -07(Gata), Honda CBR1000RR -08 (Bana)
Har sökt i forumet och de flesta trådar som behandlar quckshifts är gamla, eller så är det om ett visst märke.

Jag funderar på att skaffa quickshift, men vilken?
Jag vill inte ha en billig stackare som kanske riskerar växellådan.
Men har inte lust att betala mer än nödvändigt.
Jag vill inte skaffa PC bara för att kunna köpa quickshift som kopplas till den.

Vilka märken ska man kolla på?
Vilka ska man hålla sig borta från?
Vilka är lätta att koppla in?
Vilka måste man ha annan utrustning till? (tex PC.)

Är det här något ( som ex. )??

http://www.ebay.co.uk/itm/Bazzaz-QS...750&pid=100015&prg=1006&rk=1&sd=310396993238&

Vore tacksam för lite råd i ämnet.

Tack:hojcbr

Prisvärd, relativ enkel installation (beror på hur meck-kunnig du är)
Minns jag inte fel är det en svensk kvalite produkt från början som avänds världen över.

http://www.cordona.net/pq8.htm

Last edited:
Komplett PQ8. Jag har monterat på alla mina hojar å Cashback har provat 5st olika å den har funkat bäst. Lätt å ställa in osv..

Ok.
Har kollat o läst det som står på cordonas sida (länken).
Det står ingenting om Honda.
Är Honda med i ett "standard" kit? :va
Eller måste man köpa till något mer än det kittet för att det ska funka till Honda?

Är det bara så att Ducatti, BMW, Aprilia osv inte är kör med standard grejor?

Inga andra märken är att tänka på då?

Cordona kostar ca 4000kr.
Då kan man nästan köpa en Power Commander V och deras quickshift.
Skulle bli lite över 1000kr dyrare.
Någon som vet hur deras quickshift är?

Men helst skulle man vilja hitta en som är billigare.
Jag har egentligen inte så stor nytta av en PC, då jag inte har helsystem eller andra luftfilter. Men man vet ju aldrig vad framtiden ges. ;)

Tack för svaren så här långt.

Last edited:
Jag har bara bra erfarenhet av pq8. Lätt att ställa in!!! Efter att man grundinställt den själv så lär den sig själv hur många ms den behöver till varje växel! Det är värt en slant extra om man slipper strul med lådan!
PC hade problem i början men rättades till sedan, dock fick man åka och bänka cykeln så man hörde hur växlingen gick i! Annars risk för ras!

Last edited:
Vad menas med att ställa in? Att qs bryter vid rätt ögonblick vid växlingen? Låter marigt om man inte lyckas ställa in den rätt :) Är själv inne på att skaffa en qs till min hoj och går i samma funderingar som TS.

På Cordonan ställer man in bryttid och maxvarv (för att växlingarna ska bli mjukare. Jag körde Cordona på min tidigare hoj, den funkade klockrent (vilket är en bedrift på den växellådan) och utan att tända motorlampan en enda gång när tändningen bröt.

På min nuvarande har jag Bazzaz, om det är tack vare Suzukis eminenta växellåda vet jag inte, men den växlar silkeslent! Enda smolket är att den tänder motorlampan då och då när tändningen bryter.

Så - bägge får mina rekommendationer!

Last edited:
Ok.

Men, NSB33.
Var det quickshiften som skapade problemet med PC'n?
Kör man Cordonan via PC? (måste man ha den?)
Finns det någon anledning till att inte välja Dynojets egen quickshift om man ändå har en PC?

roffe_s.
Kör du med en sån Bazzaz som jag linkat till (fast för suka)?
Finns det mer att tänka på vad det gäller Bazzaz?
Hur är den att koppla in, ställa in?

Kan starkt rekomendera att mappa hojen med Powercommander ändå fast du inte har helsystem

Blir väldig skillnad på gången

Tyvär om du ska köra powercommander för quickshiftern så blir du tungen att även instalera tändmodulen
eller expandermodulen till 8 spridare

roffe_s.
Kör du med en sån Bazzaz som jag linkat till (fast för suka)?
Finns det mer att tänka på vad det gäller Bazzaz?
Hur är den att koppla in, ställa in?
Ingen av modulerna jag har erfa av - Cordona, Bazzaz och HM - är struliga att ställa in. De som tycker att PQ8 är brysk glömmer oftast att ställa in varvtalet.

Välj bryttider på 60ms eller längre till att börja med, bara elitrejsputtar som behöver snabbare växlingar och att renovera växellådan på grund av för korta tider är ju lite onödigt...

Jupp, nu har jag Bazzaz QS som en del i den modul som har TC och mappning (Z-Fi TC och Z-AFM), det är samma QS som den Du länkat till. Jag gillar Bazzaz och anser det nog vara det bästa paketet men det blir ju lite mer stålar, speciellt om det ska vara autotune.

Andersson har en poäng, om Du även ska mappa kan Powercommander vara ett alternativ, blir dock dyrare även det. Mina tankar och rekommendationer:

- Enbart quickshifter: Cordona, Bazzaz eller HM. Alla enheterna funkar stand alone utan ytterligare Gizmos. Pris och support avgör, men ring gärna Greven...
- Quickshifter och mappning i bänk (enkelt och blir bra utan egen insats): Powercommander med tändmodul och QS.
- Mappa själv, kräver lite disciplin och insikt om hur man skapar en vettig mapp: Bazzaz Z-Fi TC med Z-AFM. Då får Du hela kittet inklusive TCn.

Men allt beror ju på hur länge Du tänkt äga Hyndan och hur mycket Du vill kitta den. Alla alternativen i första punkten funkar ju tillsammans med en senare monterad PC eller Z-Fi. Eller så kostar Du på Dig en Z-Fi TC på en gång men utan att mappa hojen till att börja med, då har Du i alla fall både QS och en enkel TC "på köpet".

Det finns många delar på ett järnspett... När Du bestämt Dig kan Du få några få råd på vägen så kommer det att funka galant med inkoppling och setup:)

Last edited:
Ok.

Men, NSB33.
Var det quickshiften som skapade problemet med PC'n?
Kör man Cordonan via PC? (måste man ha den?)
Finns det någon anledning till att inte välja Dynojets egen quickshift om man ändå har en PC?

Vet bara att det var strul med pc egna i början, funkar säkert klockrent nu. Svar= Nej har du en så köp! Vet dock ej om det är lätt att ställa in den!!!
Nej du behöver ingen pc till PQ8?
Om det är värt pengarna med PC, QS, Mappning, 6-7 papp, det avgör du naturligtvis själv!
Du kanske kan hitta PC på begatmarknaden, eller Ebay, å först tycker jag att det kan vara ett alternativ!

Last edited:
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...