Qualifier RR eller GP Racer

Åter till ämnet... Anledningen till att jag frågar är att jag idag har ett par Sportec M3 på hojen, och de blir glashala så fort man får upp lite temperatur i dem efter några hårda varv på bana. Antar att arbetstemperaturen i dem är anpassad för gatbruk. Så det jag söker är ett par däck som klarar lite högre temperatur, men därmed inte sagt att jag behöver ett par renodlade racedäck. Det kanske räcker med "ett snäpp" närmare racedäck?

Det tävlas ju på GP så det borde väl funka då.

Henrik

Varför köper du inte beggade racedäck som jag och många andra säljer?:va Tramspengar för däck som är KANON till allt utom att köra i regn...
OK, de håller kanske inte så länge som ett mer gatanpassat däck, men du kan ju köpa 2 set för mindre än ett nytt gat/race-däck kostar.
:confused:

Brukar inte beggade bandäck vara rätt så slitna på sidorna? Funkar ju fint på gata säkert, men om man själv ska köra på bana(kvällskörning) så finns det väl inte så mycket mer gummi att gå på eller?

Jag har precis köpt Bridgestone BT-016 till min. Har inte åkt på dom än men känner flera som är mycket nöjda med dom. Åkte tidigare på Power 2CT och dessa var lite för mjuka på sidorna för bankörning.
...idag har ett par Sportec M3 på hojen, och de blir glashala så fort man får upp lite temperatur i dem efter några hårda varv på bana.

Har kört på Pilot Power 2CT men har börjat få dem att överhetta ganska lätt på bana (blir som att köra med smör på däcken). Hade tänkt byta till Sportec M3 nu i vinter men det kanske inte heller klarar sig då..?

Qrr och Qgp verkar svåra att få upp temp i och är värdelösa i väta (enligt er på SH)..

Har läst positivt om BT-016, men det var ju från lanseringen av däcket :rolleyes: väntar med spänning på allväderstest på det däcket!

Varför kan man inte få allt i ett o samma däck :)

Är det rätt uppfattat att Qualifier RR är ett renodlat gatdäck i samma kategori som

Sportec M3,
Pilot Power,
Supercorsa Pro osv,

medan GP Racer är mer av ett bandäck (som håller för gata) i samma klass som

Pilot Race,
Racetec,
Diablo Supercorsa med fler?

Och om det är så, hur kommer det sig då att man inte kan välja hårdhet på GP Racer (hård, medium, mjuk) såsom man kan på andra bandäck?

Korrekt.
GP Racer finns i soft och medium på framdäcken. Medium och endurance på bakdäcken.
Kolla på http://www.mynetmoto.com och du skall finna.

Jag är nöjd med GP Racer.

Mvh Roberth

Innan jag sålde min hoj så satt jag på Q RR och körde två hela bandagar på Knuddan och jag kan bara säga att bättre förtroende för ett däck har inte jag haft. Jag har inte haft GP men jag var sjukt nöjd med Q RR både på bana och gata. Köpte mitt på MCdäckonline., efter 4 dagar så kom de.

Har provat GP Racer Slick, E bak och medium fram (samma däck som Racer men utan mönster). Funkar från 15°C och uppåt, 28-30° på Gelleråsen och Sviestad inga överhettningstendenser, släpp eller annat konstigt.
Kalltryck 1,7 bak och 2,1 fram.

De som sitter på nu har gått 75 mil bana och 350 mil gata. Är slut i mitten pga en del Mach 2 repor men har minst halva livet kvar på sidorna och ändå är det inte vänt än! €220 per set från Rodamoto.

Som jämförelse håller PilotPower för 70-80 mil bana om man vänder och 250 mil gata. Racetec 60-70 mil bana och 150-200 gata med mina hojar/körstil.

Gissa vilka däck jag väntar på få levererade av DHL?

De som sitter på nu har gått 75 mil bana och 350 mil gata. Är slut i mitten pga en del Mach 2 repor men har minst halva livet kvar på sidorna och ändå är det inte vänt än! €220 per set från Rodamoto.

Det är ett bra pris!:tummenupp

Jag kör QRR fram och bak och för min körning (som jag gissar ligger nånstans mellan lugn och medel) är de suveräna. Kalasgrepp!

MEN... tyvärr, som flera skrivit innan är de hala som fan i väta. Har haft flera bakhjulssläpp i ganska låga hastigheter (60-70) i regn.

Här är en liten lathund

Ungefär i mitten mellan "Qualifier" och "Long distance" står det "PIR Supercorsa/Pro" i röd text. Vilket däck motsvarar den? Det finns ju tre olika däck på Rodamoto som stämmer in på det namnet:

1
DRAGONSUPERCORSAPROR.jpg

PIRELLI Dragon Supercorsa PRO för 165,00 €

2
DRAGONSUPERCORSAPROSCR.jpg

PIRELLI Dragon Supercorsa PRO SC SC2 för 179,50 €

3
DIABLOSUPERCORSA.jpg

PIRELLI Diablo Supercorsa SC2 för 202,00 €

Vilken av dem är det som menas? För jag tror att det är ungefär där på skalan jag vill ha ett däck. Lite längre åt vänster än Sportec M3 men inte fullt så långt åt vänster som t ex Racetec K1.

Här är förövrigt en pristabell för de aktuella däcken, ifall någon annan skulle vara intresserad. Alla priser är inklusive frakt och gäller både bak- och framdäck (180 och 120).

Däck............................Mynetmoto.......Mcdackonline
QUALIFIER RR....................2 348 SEK.......2 460 SEK
GP RACER........................2 728 SEK.......2 805 SEK
Dragon Supercorsa PRO...........2 867 SEK.......3 267 SEK
Dragon Supercorsa PRO SC SC2....3 084 SEK.......3 681 SEK
Diablo Supercorsa SC2...........3 578 SEK.......4 428 SEK

Köpte via däckshopen.net till sjukt priser inkl 48 timmars leverans - deras priser på QRR 120/70+180/55 inkl frakt 2300kr, GP racer 120/70+180/55 inkl frakt 2600kr, Roadsmart 120/70+180/55 inkl frakt 2150kr
Fick för mig att dom har utförsäljning på deras Dunlop sortiment, Michelin Pilot serie & deras Bridgestone BT016 inför 2009 säsong så ring innan lagret är slut

Brukar inte beggade bandäck vara rätt så slitna på sidorna? Funkar ju fint på gata säkert, men om man själv ska köra på bana(kvällskörning) så finns det väl inte så mycket mer gummi att gå på eller?

Köper du däck som är SLUT så är det inget kvar på sidorna. Korrekt. Jag vill påstå att om du köper däck av någon som kör Superstock 600 så är det rätt lungt. Ingen som slåss om SM-poäng kör däcken så länge att de är SLUT. De är bara slut och med det menar jag att de tappat det allra gottaste, de går 0,5-1 sek för långsamt på varvet!

I 9,5 fall av 10 har GP Racer bättre grepp än Qualifier RR. På gatan är dock GP Racer bortkastade pengar. RR är definitivt mer bang for the buck avseende slitstyrka/grepp även om jag inte skulle kalla det ett "renodlat" gatdäck. Men det är bara en personlig reflexion.

Båda har lite för taskigt våtgrepp på minuskontot, annars är det riktigt vassa däck för rimliga pengar

Har Qualifier RR en högre arbetstemperatur än Sportec M3? Idag kör jag ju på Sportec M3 och de blir som sagt hala efter ett par hårda varv på bana. Hur är det med Qualifier RR på den punkten?

Inne på andra uppsättningen GP Racer, medium fram, endurance bak.

Fick skäll av Gösta att jag kört på för högt däckstryck bak, 2,0 kalltryck då man såg på däcket hur det hade slitits..

Dock höll han på å svimma när jag sa att jag kört 600 mil på ett mediumdäck bak inkl. 2 bandagar, med punkalagning sista 100milen, måste dock bero på att man kör som en höna mao..höhöhö:D

Nu åker jag 1,7 bak, 2,0 fram.

Däcken kommer upp snabbt i temp och bettar riktigt bra, på banan är dom kanon, man känner hur dom snällt kasar när man börjar närma sig gränsområdet, inte som 2CT som bara släppte huxflux.

På gatan inga probs, det kan i vissa lägen kännas att det är för "lite" luft bak, men däcken jobbar riktigt bra även på gatan, dom liksom "gräver" sig ner i backen i böjjarna.
När man gör ett pitstop efter en stint på typ Bulten och känner på någons av polarnas däck typ 2CT, M3 osv så har GP däcken en markant högre yttemp!

Väta då...mja, har inte testat fullt ut hur mycket dom pallar innan dom ger upp, men jag måste bara säga rent instinktivt så har jag mycket mer förtroende för 2CT alla gånger då jag kört på dessa i ett flertal år och vet vad dom går för.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT