Quad/ATV kontra MC?

Var ett hån när man kom in på På2hjul-mässan och det första som mötte en var moppebilar och fyrhjulingar. Kan visserligen vara kul å köra 4hjuling men att på något vis jämställa det med MC; nä. Däremot hälsar jag tebax till alla som vinkar i trafiken oavsett om dom sitter på moppe, 4hjuling eller åkgräsklippare. :)

Last edited:
Tills du bevisat att det är som du säger så skulle jag påstå att det är du som snackar skit!
Kollade t.ex. på Honda´s prislista och den dyraste sportvarianten går lös på 90k... det kallar jag klart mindre än 140k som deras dyraste sporthoj går lös på.

nu kollde du den oreggade...

När jag säger att de är dyrare så menar jag vad du får för pengarna. Låt oss säga att du vill lägga 40-50kkr så får du en mycket skaplig sporthoj för de, men tittar man på en reggad quad så är de inte mycket att komma me. När de gäller försäkringar så är de än så länge lite billigare med en quad än en sporthoj, de ligger i samma prisklass som en touring maskin. Problemet för de som kör quad är att få tag på delar, i sverige är de knappt inga återförsäljare som har något hemma utan de är ebay.com som gäller.

jag har kört gatreggad quad i 4år men fick hela tiden höra att de inte var en riktig hoj, så jag fixade ett lämp för A-kort, gick ner o skrev teorin och sen var de bara att köra upp. Hur lätt som helst.

att köra 2-hjuling är kul, men de är de att köra 4-hjuling oxå. De är 2 helt olika grejer. 2-hjulingen passar toppen tilll lite fortare och kurvigare vägarna, medans 4-hjulingen är otroligt rolig på en slingrig grusväg

Chargånen på detta forum är hård t o m väldigt hård, så jag förstår att ni som skriver om diverse fingrar osv känner att ni måste...

PS. måste bara tillägga min åsikt ang 4-hjuling o B-kort. Jag skulle gärna se att man även för 4-hjuling skulle behöva ett speciellt kort, för de e F@N inte som att köra en vanlig bil.

Har själv två stycken fyrhjulingar men jag använder dom bara där det är menat att man ska använda dom,i skogen eller på skogsstigarna.
Jag hälsar inte när jag möter en ATV på det allmänna vägnätet då detta kan uppmuntra dom att hälsa och tro att dom är accepterade.:va

Last edited:
Har själv två stycken fyrhjulingar men jag använder dom bara där det är menat att man ska använda dom,i skogen eller på skogsstigarna.

...nu finns det ju betydligt bättre fordon även för skogen, med två hjul...fyrhjulingar är för folk som inte kan spaka båge, sådeså. :fakta :D

Du har ju en EXC, vad är problemet?

/J

Vilket jävla skitsnack !! spelar väl ingen roll vad hojen i fråga kostar eller om den har 2 eller 4 hjul. Förövrigt förstår jag inte riktigt grejen med att hälsa på folk man inte känner ??

Det e lite som att alla Corvetteägare hälsar på varandra om man möts på vägen. Save The Wave!!oneone

Och när du sitter i bilen hälsar du förstås på andra bilister för det är en trevlig grej bilister imellan ?

Nej, bilister är ute efter att döda mig när jag sitter på bågen, därav får de ingen hälsning (vänta nu...jag är ju de facto en bilist när jag sitter i bilen... :va ).

För övrigt bevisar du just min poäng att quadåkare är lite speciella lirare (läs, 9 av 10 är av egen erfarenhet kvar i moppefucko-sladda-ringar-på-grusparkeringe-stadiet), genom att inte förstå grejen med mc-hälsningen.

:D

/J - är uttråkad, orkar inte tvätta Husan - trollar lite...ber om överseende. :D

För övrigt bevisar du just min poäng att quadåkare är lite speciella lirare (läs, 9 av 10 är av egen erfarenhet kvar i moppefucko-sladda-ringar-på-grusparkeringe-stadiet), genom att inte förstå grejen med mc-hälsningen.

Hehe sladda ringar är ju skitcoolt ju :D:D Jag fattar grejen med hojhälsningen, samma sak att man hälsar på sjön... men jag tycker ändå det är lite larvigt :arsele

Hehe sladda ringar är ju skitcoolt ju :D:D Jag fattar grejen med hojhälsningen, samma sak att man hälsar på sjön... men jag tycker ändå det är lite larvigt :arsele

Är nog ute och cyklar i potatislandet men,
är inte hojhälsningen en kvarleva på att visa att det är "fri" väg?
Dvs att länsman inte finns längre fram?

4 hjul = inte hoj
2 hjul = hoj

Det finns absolut ingenting som ger en fyrhjuling rätt att kallas hoj. Klart man inte hälsar, det är bara hunsade radhuspappor utan A-kort som kör fyrhjuling. :fakta

4 hjul = inte hoj
2 hjul = hoj

Det finns absolut ingenting som ger en fyrhjuling rätt att kallas hoj. Klart man inte hälsar, det är bara hunsade radhuspappor utan A-kort som kör fyrhjuling. :fakta

Detta måste suga för somliga här, kolla mitt regbevis på hjulingen :arsele :D

I övrigt brukar jag inte hälsa på hjulingen men väl när jag kör hoj.. Känns fel men kanske mest för att det är jävligt vanskligt att släppa styret på hjulingen i 100 blås.

Störtlöjlig diskussion, båda är kul på sitt sätt men olika. Att påstå att det är lättare att hantera en hjuling vid inspirerad körning är båg, då har man inte provat. :)

Bifogat

• scan.JPG
    scan.JPG
    93.9 KB · Visningar: 161
Och som vanligt på SH så spårar det ur...
Jag har både hoj, Quad och bil men det gör inte mig till en sämre förare eller radhuspappa bla bla för det....moget...glöm att jag frågade.

Är nog ute och cyklar i potatislandet men,
är inte hojhälsningen en kvarleva på att visa att det är "fri" väg?
Dvs att länsman inte finns längre fram?

O faan ! det visste jag inte. Då kan jag köpa det om det fyller en funktion.

Det måste väl suga mest för dig, du står ju som ägare och ingen hälsar på dig. :slicka

Va ledsen man blir att ingen hojåkare hälsar :rolleyes::rolleyes: :arsele:arsele

Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...