Qtek 8310

Swedie

Administrator
Personal
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Yamaha R7 -24
Är det någon här som har den telefonen?

Jag är rätt ny vad gäller nörda sig inom ämnet mobiltelefoner, men jag söker en Smartphone i behändigt format i ungefärlig storlek som min K750i. Den ska ha Windows Mobile 5.0 SE.

Qtek byter namn till HTC dock och HTC lanserar snart en ny telefon som heter Oxygen. Det är en uppdatering (eller namnbyte) av Qtek 8310. Vet inte egentligen vad som är nyare och bättre, men antar CPU o minne som gör att den blir snabbare. Tror även 3G är det nya. Men det behöver jag inte, drar bara mer "soppa" så att säga.

HTC Metor finns, men den har inte W-lan vilket jag "måste" ha...

Qtek 8310 verkar utgående, går dock att beställa, men är det smart att beställa en telefon som är gammal och kostar lika mycket? hmm

Jag kör Qtek s200 Wlan, o massa annat gott
Eller du vill ha knappar?
Isåfall e kanske 9000 eller om de va 9100 ett alternativ?

Jag vill ha en vanlig telefon. Qtek S200 är för stor...

Alltså, en vanlig telefon / smartphone med Windows Mobile.

Så här ser den där HTC Mteor ut som jag testade lite idag. Den hade allt, utom W-lan och möjligheten att tydligen redigera Word document och sheets..

htcmteor_141x228.jpg

Jag har varit o knapprat på Qtek 8310 men fick inte det där riktiga habegäret.. småsaker i telefonen som irriterade mig nog för att anse det vara ett onödigt köp. Iaf för tillfället.

Jag har en qtek 8310.
jag är nöjd med den luren. wlan funkar fint. en nackdel är dock att den inte kan ha ett fast ip utan måste köras dhcp.
Kameran är inte den bästa på marknaden. men duger fint.

Något speciellt du vill veta?

Hur länge räcker batteri, ärligt!? Jag är van vid min SE K750i som kan räcka nära en vecka med början på halv batteristyrka!

svårt att svara på, beror extremt mycket på hur du använder w-lan, lyssnar på mp3 osv.
w-lanet suger extremt mkt ström.
använder du inte w-lanet alls, lyssnar inte på musik och så vidare så räcker ett full laddat batteri ca 5 dar. men det är inga som helst problem att ta slut på batteriet på en dag heller om man använder w-lanet mycket.
tyvärr det bästa svaret jag kan ge dig.

Jobbar med dessa telefoner och kan säga att telefonen i sig är en bra investering. Många bra funktioner. Har själv haft en 8020, 8310, 9100 och nu 2020i.

Batteriet varar ungefär som Tobbe skriver.
Tyvärr har Qteken en tendens att tappa alla inställningar om batteriet tar helt slut...:rolleyes:

Har du fler frågor just kring denna telefon så shoot, kan även försöka svara på andra mobilrelaterade frågor.

Cat skrev:
Tyvärr har Qteken en tendens att tappa alla inställningar om batteriet tar helt slut...:rolleyes:

Dom med Windows Mobile 5 ska inte göra det, bara dom äldre...

Har en 8310 själv och trivs riktigt bra med den.
En svag punkt verkar vara kontakten till headset:et, den har jag fått utbytt på alla Qtek:ar jag haft tror jag. Telefonen fastnar i headsetprofilen även när inte kontakten sitter i...

Swedie: Hur får du K750:n att räcka i en vecka, ringer du aldrig? :hihi

Inte för att det kanske är intressant för din del, men kika på SE P990i! Har haft min en vecka nu och den är kanon!!

Funderar själv på något åt det hållet, men väntar nog hellre på Qtek 8600 som ska komma snart, som även har 3G.

Qtek8600_s.jpg

McB skrev:
2388801 Funderar själv på något åt det hållet, men väntar nog hellre på Qtek 8600 som ska komma snart, som även har 3G.

För din information:

Qtek 8600 är samma lur som HTC MTeoR, och jag har 100+ på lager. :tummenupp

Jag har en qtek 8300 (samma som 8310 fast 1000kr billigare, ända som skiljer är skalet.)

Jag är nöjd med telefonen, ska du se på film i den så kan du inte ha bästa kvaliten som skärmen klarar om du ser på större filmer över 5mb

Har haft lite problem med joysticken som inte alltid vill hänga med.
Annars är det en grymt bra lur med massa funktioner!
Batteriet är väl sådär, använder du den mycket får du ta till vana att ladda den varje dag, annars var fjärde om du använder den måttligt.
Kom ihåg att uppgradera mjukvaran direkt när du får telefonen eftersom updateringen rensar telefonen, den nya mjukvaran har många fördelar! Bla ser du sändningstyrkan på wlanen i listan, och liknande småsaker.

Edit: Minneskort är ett måste! Telefonminnet räcker ingenstans, jag köpte 1 gb och det räcker.

Last edited:
Jag är ordentligt kluven, men nu är det dags att bestämma sig...

den jag egentligen vill ha är väl då HTC's nya Oxygen. men vet ju inte när den kommer.

Samt HTC's Mteor har ju inte W-lan, vilket på sätt och vis är ett måste i med att mobilen kommer vara ett sånt pass redskap inom arbetet som ständigt behöver ny information från stationära datorer.

McB skrev:
2389641 Trevligt. Hur mycket? :pannkyss

Edit: men den har inte WLAN? :va
Precis, det är nya HTC Oxygen du troligen menar.

Last edited:
HTC TyTn då? Eller hur man nu skriver det :P Väldigt lik P990 fast utan autofocus och med Win Mobile + annan lösning med tng bordet. :tungan (tycker fortfarande du ska köpa P990 ;))

Fick hem min 8310 idag och fick genast problem när jag skulle installera det lilla programmet som gör att gprs och mms fungerar. Får upp ett felmedelande på telefonen som säger att jag inte har tillräcklig behörighet för att göra installationen, nån som vet nått om detta ?

Joysticken på dom Qtek jag provat verkar blir lite sisådär efter en tids användande. Damm och smuts gör att den i vissa fall slutar fungera åt en del håll.

Back