Qatar test.

Olika förhållanden från varv till varv, från kurva till kurva, tveksamma testresultat och förare som inte går för 100%. Som vanligt på detta ställe, alltså.
Låter inte som det optimala stället att köra ett omfattande testprogram strax innan säsongsstart på?
Money talks?
 
Qatar är definitivt inte ett optimalt ställe för vetenskapliga tester. Min erfarenhet är att många förare har lite kämpigt med förtroendet för banan. Trots att man har sandabsorberande konstgräs utanför banan så blåser sand in och omkring på asfalten hela tiden. Det gör att fästet är lite olika hela tiden, från varv till varv och till och med från kurva till kurva. Den här gången är dock varvtiderna överlag bra, så förhållandena kanske inte är så dåliga som de varit under tidigare år...?

Att man testar i Qatar är mest av praktiska skäl. Allt material flygs in till tävlingen, då tycker många att man lika gärna kan bränna av en test på samma fraktkostnad.
 
?..Den här gången är dock varvtiderna överlag bra, så förhållandena kanske inte är så dåliga som de varit under tidigare år...?
Ptjaa, denna gång kanske asphalten varit bra men ikväll regnar det. Synd, få se om det torkar upp tillräckligt för att reflexerna ska försvinna och göra det möjligt att ta sig ut på banan?
 
Ingen lycka för Michelin heller. Regnet kvällen innan verkar ha förstört det mesta då banan blev precis snorhal från sand och lera som runnit omkring. Smått komiskt med alla Michelin-anställda som ändå gjorde sitt bästa för att tvätta banan genom att lägga varv med hyrbilarna...Dessutom hade de däck man egentligen ville testa naturligtvis fastnat i tullen...
 
När man ser Redding anpassa sej till till en fabrikshonda, är det värt skolas på en open-Honda?
Att open-hojen är en väg in i MotoGP förstår jag, men är det en snabbare väg till toppen kontra Moto2 till fabrikare?
 
Nyheter
BSA Thunderbold avtäckt på EICMA

BSA har avtäckt sin fjärde ...

ExploreBike: Lerigt Gotland Grand National

Årets Gotland Grand Nationa...

Nytt om H-D Bagger-Världscupen

Under en presskonferens på ...

BMW F 450 GS ”Din bästa kompis” 

Screenshot Nya BMW F 450...

Nya MV Agusta Brutale 800

MV Agusta Brutale har länge...

YAMAHA Tracer 7 OCH Tracer 7 GT Y-AMT

Inför 2026 uppdateras maski...

Ducati lanserar racingakademi för framtidens stjärnor

Ducati presenterar, i samar...

Nu startar mässan i Milano

Nu åker vi på redaktionen n...

EU:s fartgräns för MC stoppad

SMC, FIM och FEMA har lycka...

Femte generationen Monster är här

Legendariska Ducati Monster...

Back
Top