Qatar Airways Grand Prix of Qatar 2023

Marc Marquez satte ny nivå på hur man kan trycka av andra av banan och ändå få behålla pallplatsen. Brad Binder kör bara på samma sätt som MM alltid gjort.
Till Marcs försvar ska sägas att han inte höll incidenten emot Brad utan kallade det "racing incident".
 
Ja, Marc har tyvärr skapat en del dåliga vanor hos en del andra förare, genom att ha kommit undan med det. Exempelvis det som Simon Crafar kallade "respektlöst beteende" när han följer efter andra förare på kval, det är fler och fler förare som numera hanterar kvalet på det sättet. Men, har man varit den överlägset mest framgångsrika föraren under nästan ett decennium och dessutom spanjor, så kommer man såklart undan med mer än andra.
Det där måste man göra något åt.
Antingen inte låta folk följa varandra alls eller inte följa någon som gör tecken typ "sträcker upp en arm".
Sen måste det väl vara kontraproduktivt då Marc uppenbart gör folk förbannade/irriterade vilket ju gör det svårt för dem att göra bra varv??
 
Det här blir sjukt spännande!
Hoppas hoppas båda håller sig på hjulen! ?

Edit: den förhoppningen höll på att skita sig efter 10 meter...
 
Last edited:
Kommentatorerna pratar om att däcket kan ha snurrat på fälgen efter Martins dåliga start. Låter lite orimligt kan jag tycka?
 
Herregud! ?
Kan ju inte ha varit ett hårstrå mellan Bag å DiGia.
 
Trist när däck får avgöra lite för mycket. Banjon har haft liknande problem men tycker inte Martin förtjänade detta.

Pecco gör ju ett rejält misstag när han bromsar för sent efter Digi passerat. Fy satan vad nära att han gick omkull. Helt sjukt om han verkligen hade vurpat och tappat 20p.

Zarco torpederar Marc som trogen wingman. Hehe
 
Imponerad av Davide som höll pulsen strax över 100. ?
Min var betydligt högre...

Nåväl, Bag gör ett fantastiskt lopp och visar efter loppen vilken härlig och ödmjuk människa han är då han gratulerar DiGia varmt.
Pecco är en stor mästare!
Men det var nära att ett litet misstag...?

Martin räddade så gott det gick en situation som kunde blivit ännu värre.
Ska bli spännande att följa skriverierna i efterhand för att se vad som egentligen gick fel?

Och DiGia! Tar chansen att vinna sitt första (och enda?) MotoGP race. ?
Detta trots ett "mapping 8" meddelande som nog inte betydde "kör om Bagnia"...
Frågan är väl om det ökar, eller minskar, hans chans till styrning??
Välförtjänt var det iaf.
Gresini på Hondor nästa år? ?
Såg nästan ut så på ansiktsuttrycken i boxen när DiGia passerade Bagnaia. ?

Mästerskapet lever med fördel Bagnaia.
Valencia kommer bli en pulshöjare det med. ?
 
Diggia, vilken hjälte! Helt rätt att köra för vinsten och helt rätt att ignorera ”engine mapping 8”, för det var såklart bara bullshit från Gresinis teamchef att det endast var ett meddelande att ”det var fem varv kvar”. Kul också att se att Ducatis ledning verkar vara minst lika glada för Diggias skull som de var för att Pecco utökade ledningen ordentligt.

Ska bli intressant att se vad som händer med hans karriär nu, kan ju omöjligtvis vara slutet i MotoGP för honom. Finns ju andra surmökar som borde åka ur före honom…
 
Imponerad av Davide som höll pulsen strax över 100. ?
Min var betydligt högre...
Haha, verkligen! När pecco nästan körde omkull både sig själv och Diggia så slog verkligen hjärtat några extraslag här också,

Angående däcken så undrar man. Pecco menade att det var däcken igår, och Martin verkar tycka samma sak idag, har Michelin börjat få kvalitetsproblem igen? Samtidigt, Martins misslyckade start kan omöjligtvis ha varit enbart däckens fel, minst lika mycket hans eget fel? Även där omvända roller mot igår, idag var det Peccos tur att sätta den perfekta starten.
 
Kommentatorerna pratar om att däcket kan ha snurrat på fälgen efter Martins dåliga start. Låter lite orimligt kan jag tycka?
Man tycker att det inte borde hända i MotoGP. Men, å andra sidan så glömde Aprilia-teamet att stänga av bränslebesparingsmappen på Aleixs hoj efter sighting lap på nåt av racen förra året och det borde inte heller hända i MotoGP.
 
Martin kommer gå som ledare till Valencia. Pecco har inte hittar tillbaka till guda-formen. Tyvärr...

Martin är het som ett strykjärn just nu.
Det var mitt fel. Säkringen till vägguttaget med strykjärnet var sönder och jag har glömt byta ! :rodnar

Allvarligt talat när JM startar i Racet så åker bakhjulet fram och tillbaka i sida, typiskt för ett däck som spinner loss på asfalten. Vägde JM för lite ? Var det dålig värme i däcket (fel på däckvärmare) ? Eller var det ställt för högt vridmoment i motorns startstyrning för en så liten och lätt påg som Jorge Martin ?
Eller var det fel gummi i däcket ?
 
Det var mitt fel. Säkringen till vägguttaget med strykjärnet var sönder och jag har glömt byta !

Allvarligt talat när JM startar i Racet så åker bakhjulet fram och tillbaka i sida, typiskt för ett däck som spinner loss på asfalten. Vägde JM för lite ? Var det dålig värme i däcket (fel på däckvärmare) ? Eller var det ställt för högt vridmoment i motorns startstyrning för en så liten och lätt påg som Jorge Martin ?
Eller var det fel gummi i däcket ?
Jag tyckte varenda test-start under hela helgen såg ut så där.
Det var väl bara starten i sprinten som han någorlunda fick till.
 
Jag tyckte varenda test-start under hela helgen såg ut så där.
Det var väl bara starten i sprinten som han någorlunda fick till.
I så fall verkar det inte varit ETT dåligt däck utan att vridmomentet för högt/Jorge Martin druckit för lite vatten för däcket ska greppa. Vägde för lite helt enkelt.
Eller hojen var sänkt för mycket så det blev onödigt lite tryck på bakdäcket.
Och absolut ingen risk för för framhjulet i luften.
Eller ????
 
I så fall verkar det inte varit ETT dåligt däck utan att vridmomentet för högt/Jorge Martin druckit för lite vatten för däcket ska greppa. Vägde för lite helt enkelt.
Eller hojen var sänkt för mycket så det blev onödigt lite tryck på bakdäcket.
Och absolut ingen risk för för framhjulet i luften.
Eller ????
Ja du, nåt var det iaf för han sladdade iväg hela tiden följt av huvudskakande.
Jag var mer snopen att han faktiskt kom iväg på sprinten...
 
Om B hade nollat isa med att han nästan klotade med FD så hade JM och B legat lika på samma poäng nu. Grämer det mig? Ja en del
 
Diggia, vilken hjälte! Helt rätt att köra för vinsten och helt rätt att ignorera ”engine mapping 8”, för det var såklart bara bullshit från Gresinis teamchef att det endast var ett meddelande att ”det var fem varv kvar”.

Eller så har Diggia och hans team extremt bra sinne för humor, och alla som skriker sig hesa om team orders eller andra konspirationsteorier i den här klassen har fel här.

Övertygad om att det faktiskt betydde vad man sa att det gjorde, jag tyckte det var extremt kul och en härlig liten pik till Ducati.
 
Diggia, vilken hjälte! Helt rätt att köra för vinsten och helt rätt att ignorera ”engine mapping 8”, för det var såklart bara bullshit från Gresinis teamchef att det endast var ett meddelande att ”det var fem varv kvar”. Kul också att se att Ducatis ledning verkar vara minst lika glada för Diggias skull som de var för att Pecco utökade ledningen ordentligt.

Ska bli intressant att se vad som händer med hans karriär nu, kan ju omöjligtvis vara slutet i MotoGP för honom. Finns ju andra surmökar som borde åka ur före honom…
Vad jag läst var Gresini Teamet överens om att Diggia hade chans vinna. Dom kom också fram till att rätt läge sätta in stöten var när det var 4 varv kvar. Kruxet är att det är omöjligt hålla räkning på varven när du kör så överenskommelsen var att sända medelandet map 8 = 4 varv kvar för att inte ge några ideer till andra om att nu skulle Diggia försöka köra om när han kunde.
Utan det skulle låta som ett typ spara bränsle medelande för utomstående.
 
Eller så har Diggia och hans team extremt bra sinne för humor, och alla som skriker sig hesa om team orders eller andra konspirationsteorier i den här klassen har fel här.

Övertygad om att det faktiskt betydde vad man sa att det gjorde, jag tyckte det var extremt kul och en härlig liten pik till Ducati.
Japp, efter att ha sett några intervjuer med digga samt Ducati Corses högsta höns så håller jag med, det var bara en synnerligen lyckad trollning av Frankie Carchedi & co.
 
Nyheter
Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top