Qatar 8 timmars

Status
Ej öppen för fler svar.
Ett ljusår är ett längdmått, så lång sträcka ljus hinner på ett år. Sekunder är en tidsenhet. Sover du 4mil varje natt och är 23 minuter lång?

Hinner på ett år i en viss hastighet c:a 299 792 458 m/s. Men skall försöka uttrycka mig så att även du förstår ironin/liknelserna

Kanske jag är lite puckad, men i alla fall...

Filip och pågarna kör SuperStock cykel om jag fattat det hela rätt. Gör alla team det eller kör en del team superbike cyklar?

/ En oinformerad :)

Kanske jag är lite puckad, men i alla fall...

Filip och pågarna kör SuperStock cykel om jag fattat det hela rätt. Gör alla team det eller kör en del team superbike cyklar?

/ En oinformerad :)

Det är två olika klasser, superbike och superstock
Filips team kör i superstock klassen !

Så så oinformerad är du inte :)

Det är två olika klasser, superbike och superstock
Filips team kör i superstock klassen !

Så så oinformerad är du inte :)

Då till 10 000 kronors frågan... Startar det samtidigt och i så fall hur vet jag vilka som kör Superbike/Superstock??

Såg just EWC och STK i startlistan, det kanske är tricket :)
Om nu detta stämmer är det ju hatten av utav bara faan!!! Jävlar vad han hänger med bra :yoparty

Last edited:
Då till 10 000 kronors frågan... Startar det samtidigt och i så fall hur vet jag vilka som kör Superbike/Superstock??

Såg just EWC och STK i startlistan, det kanske är tricket :)
Om nu detta stämmer är det ju hatten av utav bara faan!!! Jävlar vad han hänger med bra :yoparty

EWC = Endurance World Championship. Det är den klassen som är VM-klass. Där får man "kitta" sina hojar mest. Men en del team kör med hojar närmre STK reglerna. Iaf motormässigt. Så man kan inte direkt säga att alla i EWC har värre cyklar än STK. Kan tom vara tvärtom i värsta fall.

STK är mera en utfyllnad där man kör om en Cup. Ett billigare enklare reglement. Personligen förstår jag inte själv varför inte STK kan få ta VM-poäng. Förmodligen finns det någon form av igenkänningstecken på vilka hojar som går i vilken klass. Färg på siffror/nummerbottnar kanske.

Filip skulle kört i EWC så han och teamet hade kunnat ta VM-poäng. Dom hade ju inte gjort bort sig där.

Alla startar samtidigt.

Last edited:
Ser ut som EWC har svart botten med vita siffror och STK röd botten med vita sifror.

Från Bol d’Or tidigre i år.
bol_dor_2010_battle_adelaide.jpg

YART och Phase One hojar ser man att dom har Öhlinsgafflar och andra svingar som man inte får ha i STK.
8h_doha_2010_phaseone_yart.jpg

Manufacturers Ranking
1. KAWASAKI 98
2. HONDA 95
3. SUZUKI 86
4. YAMAHA 68
5. APRILIA 0
5. BMW 0

Känns lite klent att det bara är 8 timmars tycker jag!
Ang Filip j.....r vad han kör bra:banana

Men det visste jag redan, var och tränade på Most i tjeckien förra året och när man såg honom på racet, wow säger jag bara, han är inte feg säger jag :yoparty
1 sek från varvrekordet! och det sladdade hejvilt!
Mästarämne ja det är svårt att svara på, det hänger på förutsättningarna man får också!

Men så är det för många i Sveriges land!!!
Jag tex har aldrig haft förutsättningar därför medelmåtta :D
Man är rädd för att lägga hojen.
Man är rädd om sig själv pga jobbet, inkomsten!

Förutsättningar, hur duktig man är på att marknadsföra sig, mycket handlar om pengar, naturligtvis handlar det lite om talang och våga, och vågar du för mycket, då kan det bli fel åt andra hållet, vurpor som kan förstöra hela säsonger.

Dont now why i wrote this so long its just come to me!

Någon som vet var man hittar livetiming till racet?
Blir det på samma adress som ligger uppe i tråden?

Kul för Filip. Han är iaf den bästa föraren vi har i sverige... utan någon direkt motsvarighet. Hoppas han kan få till något ordentligt i utlandet snart.

Kör lillebror Backlund fortfarande?

Schyssta bilder Axxes.

Vad är det för band dom har på armarna?

Dom har band på armarna som ett igenkänningstecken för att man ska se vilken förare det är. Olika färg beroende på om det är förste-andre-tredje-föraren. Kan inte vilka färger som är för vilken förare. Någon annan kanske kan det. :)

Yart2.jpg

013_15112010_8_doha_michelin.jpg

5166176105_30e779fb7b_b.jpg

5166777166_f6c072bcbd_b.jpg

Last edited:
Gult armband = Teamets försteförare.
Rött armband = Teamets andreförare.
Grönt armband = Teamets tredjeförare.

Jag får väl skriva det folk förväntar sig:D
Varvad 3-fyra ggr i timmen, slå sen upp "gubbarna" som ligger före, de flesta ligger ju inte i toppen precis i sitt lands serier. Såg att en av dem kom sist i ett IDM race, kan ju ha andra orsaker.

Jag tycker han får kliva ner från guldstolen och börja gå själv. Filip är ju en ren race förare, inte någon halvgammal före detta raceförare som avslutar karriären med endurance. Några guldkorn finns.

När man jämför träningstider från olika förare i olika sammanhang på Q, så ligger Filip ∼ 5-6 sekunder efter, det är alldeles för mycket och för många hoto toto förare som är snabbare.

Stock eller SBK spelar nästan ingen roll, mest skillnad i fjädring elektronik och chassiinställningar/depåstopp. Stock har oftas mer hkr, men mindre inställningsmöjligheter/långa depåstopp. Resultatet i GGN skall vi ju knappt tala om, han borde rullat in i mitten någonstans, juniorklass?? Nästan sist:va

Kan ni hålla detta rent så Swedie slipper stänga denna tråd också, slå mig i huvudet med konstruktiva argument och bli inte förbannade, det leder inget vart. Please:Bugar

Last edited:
Filip körde väll hyffsat. Kvalade 10:a och körde tider som dom runt 10:de platsen gjorde. Det han själv tappade mest på tyckte jag såg ut som passen i mörker. Där låg han 3-4 sek ifrån sina egna bästa tider medans andra förare låg 1-2 sekfrån sina teams bästa tider i dagsljus.

Dom andra i teamet var inte direkt i samma klass som Filip. Dom som drog ner resultaten mest. Slovaken körde in i depån och sen ut igen mitt i racet. Tappade 2 minuter bara där. Det tyder på att han haft problem men inte vurpat. Då måste man isf byta förare enligt reglerna. Tidigt i racet så hade deras team mycket tid i depån jämfört med dom andra. Såg ut som dom drogs med 1-2 depåstopp mera. Så något var problem. Som det brukar kunna bli under 8 timmars köring och som lätt är en del av den diciplinen.

Filip började köra hoj och tävla som rätt ung. Så det finns inget som säger att han skulle ha kört mindre antal år med hoj än många övriga som anses vara "gamla rävar" där. Tror dock EWC slår PRO med hästlängder och är en så mycket roligar upplevelse som förare. Så kan ju bara hoppas han gjorde något intryck hos team eller nya sponsorer som kan ta honnom ut i världen istället för sånna som tvingar honnom köra i Sverige ihop med stödhjulsracing..

Status
Ej öppen för fler svar.
Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back