Pyser från tanklocket

PacMan skrev:
Ja, det kan man tycka, men luftflödet in i tanken i takt med att den töms på bensin måste ju vara oerhört litet även vid maximal beninsförbrukning. Det är ju ingen dragrace-maskin menar jag. :)
Verkar funka bra såhär långt, men jag ska ta en titt på det i vinter.

EDIT: Fast vad drar en std-hoj per mil vid maxbelastning? :va Det kanske inte behöver vara så mycket "stopp" i tankventilationen för att det ska märkas att det blir undertryck i tanken.
Tanklocket på min hoj tjöt inte konstant utan det var tyst ett tag och tjöt det till i ett par sekunder för att sen vara tyst i kanske 30 sekunder.
Om man antar att trycket i tanken kan avika 5% från normalt lufttryck så kanske blandningen kan bli 5% fel, och eftersom ventilen i min hoj tjöt till lite då och då så kanske blandningen pendlade upp och ner.
Om backventilen inte funkar som den ska så kanske bensin dessutom kan tryckas ut till förgasasarna om hojen står parkerad i solen och bensinen expanderar.
Jag plockade ur ventilen ur mitt tanklock och har som sagt inte haft några problem med det.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Tanklocket på min hoj tjöt inte konstant utan det var tyst ett tag och tjöt det till i ett par sekunder för att sen vara tyst i kanske 30 sekunder.
Om man antar att trycket i tanken kan avika 5% från normalt lufttryck så kanske blandningen kan bli 5% fel, och eftersom ventilen i min hoj tjöt till lite då och då så kanske blandningen pendlade upp och ner.
Om backventilen inte funkar som den ska så kanske bensin dessutom kan tryckas ut till förgasasarna om hojen står parkerad i solen och bensinen expanderar.
Jag plockade ur ventilen ur mitt tanklock och har som sagt inte haft några problem med det.


Vänta lite nu, är vi säkra på att det är en backventil? :va Är det inte lika viktigt att bensinångorna kan komma ut, som att luft kan komma in?
Ja, jag vet att jag frågar mycket, men jag pluggar till civ. ing. och måste veta allt! :gnissla :)
 
PacMan skrev:
Vänta lite nu, är vi säkra på att det är en backventil? :va Är det inte lika viktigt att bensinångorna kan komma ut, som att luft kan komma in?
Det var två membran i ventilen, jag kommer inte riktigt ihåg hur det var uppbyggt.
Men det hela verkade onödigt komplicerat för att bara se till att luft ska kunna komma ut och in i tanken, jag misstänker att det kan ha att göra med att den Amerikanska modellen har ett system där bensinångorna skickas in i motorn för förbränning om motorn är på och in i en burk med aktivt kol om motorn är avslagen.
Det är visst olagligt att bara släppa ut bensinångorna i luften där, det systemet sitter (oftast) inte på Svenskspecade hojar men det är möjligt att tanklocket är samma.
 
-PLM- skrev:
Det måste finnas en ventil in till tanken, för annars bildas vacuum när bensinen sugs in i förgasaren / insprut. När vacuum bildas kommer den gå skitdåligt och du kommer tro att skiten är generalpaj (smäller, poffar och går skit) Då räcker det att öppna tanklocket så går den bra sen.
Om det låter om tanklocket gissar jag på att det är skit i den ventilen så luften har svårt att komma in.



Är du säker på det där ? för det stämmde exakt in på min innan jag skruvade ner hela skiten.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top