Pyser från tanklocket

Pacman

Gudomlig sporthojare
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Göteborg
Hoj
Race-R1 -05, KTM 520 EXC, Suzuki RM 250
Jag går i bensintankar. :tungan

Jag upptäckte nyss en mystisk grej. Hojen bara stod i garaget, och eftersom det var tyst runtomkring kunde jag höra hur det, med kanske 10 sekunders mellanrum kom små pysljud från tanklocket. Det är nog tänkt att tanken ska ventileras genom tanklocket, men ska gaserna verkligen komma ut såhär "stötvis"? :va
 
Var samma på min KMX. Trodde det spökade eller nått innan jag kom underfun med vad det va som lät.
 
EBS skrev:
Var samma på min KMX. Trodde det spökade eller nått innan jag kom underfun med vad det va som lät.

Hmm, oki. Är det nån ventil som bara kräver lite tryck för att öppna, eller har jag fått skräp i luftningsanordningen tro?
 
Det är antagligen samma tanklock på våra hojar, min höll också på så där.
Det sitter en slags backventil i tanklocket, det är den som låter.
Jag skruvade isär tanklocket och plockade ut ventilen och jag har inte märkt några negativa effekter av det, jag misstänker att den sitter där bara för att Amerikamodellens "Fuel evaporative control system" ska funka.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Det är antagligen samma tanklock på våra hojar, min höll också på så där.
Det sitter en slags backventil i tanklocket, det är den som låter.
Jag skruvade isär tanklocket och plockade ut ventilen och jag har inte märkt några negativa effekter av det, jag misstänker att den sitter där bara för att Amerikamodellens "Fuel evaporative control system" ska funka.

eller om du råkar välta med hojen så kan det vara bra att ha en ventil där.
 
Gildemeister skrev:
eller om du råkar välta med hojen så kan det vara bra att ha en ventil där.
Tur att jag inte brukar välta med hojen då.
Skulle man nu göra det så måste bensinen (på min hoj, om det nu är lika på ZXR) rinna genom ett litet hål på insidan av tanklocket, sen ut genom en slang som börjar vid baksidan av tanken och går ut under hojen.
Så jag tror inte att det skulle rinna så våldsamt mycket soppa där även om hojen låg ner.
 
Alex.J skrev:
Min piper slå det ni :D
och det tror du inte min gör då?
Stannar man efter en runda så piper det som om hojen stod och grät.....det är kanske det den gör? :huvet
Men jag har tänkt plocka isär i vinter och kolla omd et går att tysta problemet.
//Tobbe
 
Kolla avluftningsslangen så den inte är igensatt..

min hoj låter så med. framförallt om man haft den i garaget och sen ställer ut den i solen (bensinen expanderar) och den tjuter!
 
min brukar knarra och klucka lite. Ett lite droppande ljud faktiskt, jag öppnar tanklocket en snabbis så är det bra sen.
 
vågen skrev:
min brukar knarra och klucka lite. Ett lite droppande ljud faktiskt, jag öppnar tanklocket en snabbis så är det bra sen.
Japp, jag brukar med öppna locket men det hjälper bara 30sek ungefär.
Men förmodligen är det täppt ngnstans i min...
//Tobbe
 
Det måste finnas en ventil in till tanken, för annars bildas vacuum när bensinen sugs in i förgasaren / insprut. När vacuum bildas kommer den gå skitdåligt och du kommer tro att skiten är generalpaj (smäller, poffar och går skit) Då räcker det att öppna tanklocket så går den bra sen.
Om det låter om tanklocket gissar jag på att det är skit i den ventilen så luften har svårt att komma in.
 
Micke_Lindstrom skrev:
Hehe, snyggt.
Jag tycker att det borde kunna störa bensinflödet till förgasarna när luften inte kan passera fritt in och ut ur tanken.

Ja, det kan man tycka, men luftflödet in i tanken i takt med att den töms på bensin måste ju vara oerhört litet även vid maximal beninsförbrukning. Det är ju ingen dragrace-maskin menar jag. :)
Verkar funka bra såhär långt, men jag ska ta en titt på det i vinter.

EDIT: Fast vad drar en std-hoj per mil vid maxbelastning? :va Det kanske inte behöver vara så mycket "stopp" i tankventilationen för att det ska märkas att det blir undertryck i tanken.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top