Pw80 går dåligt, och random symptom?

lydiahanke

Ny medlem
Gick med
16 Jul 2023
Hoj
Pw80+F650GS
Tjena Sporthoj,
Har köpt en begagnad pw80-1986 till grabben som jag inte blir klok på.

Den har för låg tomgång, även fast skruven är fullt upp indragen, vilket iofs inte spelar någon roll. Ingen skillnad på varvtalet om man skruvar ut/in den.

Ibland rusar motorn i neutral, utan att jag ger gas.

Ibland går den toppen i 30 minuter.

Grabben blir rädd när den rusar (låter lite väl mycket) och inge lust att köra när den dör hela tiden.

Låter dom här problemen som luftläckage? Har provat att spreja på förgasaren, men verkar inte dra luft där. Har läst att den kra dra luft på vevaxeln, kan det va det som spökar?

Har rengjort förgasaren ett par ggr, så den borde vara ren och fin. Om någon i Tranås med omnejd har en förgasare till övers så säg gärna till!

Tacksam för hjälp, trevlig kväll!

Den är 35 år gammal med okänt antal timmar garanterat utan service.

Byt pboxar på vevaxel. Kolla cylinder fots packning, kolla Reed ventilerna. Byt kolv/kolvring.

Är luftburen ren
Är den igen sotad
Är det färsk bensin.

Ja den är säkert inte servad sedan länge!

Axel tätningar beställda ✓
Luftburen är ren✓
Tanken är tömd och ny bensin ✓
Igen sotad, menar du i avgasröret, eller i cylindern?

Reed Ventilerna har jag inte kollat? Blir dom skitiga, eller blir dom mera sega och spröda?

Luftburen är ren✓

Reed Ventilerna har jag inte kollat? Blir dom skitiga, eller blir dom mera sega och spröda?
Lite svart på kolven som en 5 krona, men rent tändstift!

Ordentligt kladdig på undersidan. Torkade Rent så får den stå över natten, ser säkert bättre vart det rinner ifrån!

Luftburen är ren✓

Reedventilerna tätar sämre när de slits.

Om det är kladdigt kan den dragit tjuvluft, tjuvolja från växellådssidan? Ryker den mycket? Lossar du svänghjulet så brukar man se oljerester om den packboxen är dålig.

Hur är det med separatsmörjningen (vet inte om alla PW80 har det) den går ju in med en slang in i förgasaren om jag minns rätt. Kan den dra tjuvluft där ifrån? Jag plockade bort pumpen och pluggade slangen på våran då tidigare ägaren kört pumpen torr då dom inte visste att den hade separatsmörjning.

På vår PY80 (kopia på PW80) är det kinkigt som fasen då man monterar förgasaren för att den inte ska dra tjuvluft mellan förgasaren och insugningsröret.

Minns jag rätt så går det hyfsat enkelt att byta packboxarna på veven om man lossar primärdrevet (då kan man ta bort oljepumpen om då önskas), svänghjulet och tändplattan. Håll koll på hur packboxarna ska monteras då du demonterar de gamla, den ena är väldigt lätt att vända fel, original är märkta out side men eftermarknadsboxarna från Rinab saknade denna märkning.

Just så den har separat olje Smörj, men den verkar inte pumpa. Kör färdigblandad i tanken.

Kommer ingen olja när man vrider på gasen, men ska plugga den imorgon, och prova!

Ryker (vit) gör den, men kanske inte mer än en annan 2 taktare.

Låter logiskt, om olja kan komma ut, så kan nog luft komma in?

Så himla skumt när det kommer och går, glad när man tror man löst problemet, DEPPIGT när det 10 minuter senare kommer tillbaks:)

Just så den har separat olje Smörj, men den verkar inte pumpa. Kör färdigblandad i tanken.

Kommer ingen olja när man vrider på gasen, men ska plugga den imorgon, och prova!

Så himla skumt när det kommer och går, glad när man tror man löst problemet, DEPPIGT när det 10 minuter senare kommer tillbaks:)

Är väl ett jäkla långskott om det skulle vara så att pumpen ibland släpper igenom luft och ibland inte. Sen då jag funderar lite så undrar jag inte om oljan tillförs innan trotteln, är lite osäker men har för mig att jag reagerade på nåt med var oljan kommer in i förgasaren. Är det före trotteln borde det ju inte bli lika stor skillnad som efter.

Om du ska byta packboxarna ta bort pumpen om du inte använder den. Nu kommer jag inte ihåg men man kan inte bara dra ut pumpen utan man måste in och göra nåt innanför transmisionskåpan för att få loss pumpen. Sen får man göra ett täcklock av nån lämplig plåtbit och en packning så det blir tätt mellan blocket och locket.

Hur är det med luftningen av tanken? Kan det vara så enkelt att det blir vakuum? Våran rusar ganska bra vid soppa torsk. Sen stylade den med en blå snygg Kina backventil men då fick vi problem med vakuum i tanken.

Rätt många på youtube som plockar bort oljepumpen, men dom verkar alla som du säger sätta dit tätningar. I mitt huvud borde man kunna ha kvar alltihop men plugga (slang,vika,buntband) ingången på förgasaren. Har ingen olja i tanken så inget spill.

Har kollat så tanklocket släpper luft!
Soppa kan det vara, har inte haft några stora mängder bensin i den, kanske är för lite.

Fan va skönt om det skulle va så! Ordentligt tank imorgon!

Hehe , hade liknade problem på 90-talet när grabbarna va små :hihi..lösningen var enkel det vart en...

Last edited:
Dom är väldigt fina, lite väl dyra än så länge!

Ville ha något mera budget, för att se om grabben gillar det överhuvudtaget.

Han tycker det är helkul, men är väldigt försiktig. Läste lite att pw80 ska vara en snäll nybörjare, det verkar den vara också.

Kul även för vuxna, får hålla ut knäna när man ska svänga:)

Jag är ju lite så där att används inte pumpen så tar man bort den, en oljepump som ska gå i olja kan ju knappast må bra av att gå torrt år efter år och med att ta bort den så här man minimerar en risk att nåt skulle hända nåt om pumpen skulle skära eller så. Sen tror jag i och för sig att det nog är ganska riskfritt att köra pumpen torr och bara nypa plugga slangen. Men ska du byta packboxar kan du ju lika gärna ta bort pumpen.

Jag förstår att du vill gå igång den nu, nu helst igår men annars är det väl lämpligt att gå igenom motorn helt och hållet. Som jag fattar det har du loss cylindern, mät då kolvringsspelet då får du ju en hint om dom börjar bli dåliga. Pluggar du oljepumpen, byter packboxar, kollar att kolv, kolvringar och reedventiler är ok så har du ju inte så mycket mer som kan fela.

Tror shop manualen finns som PDF på nätet om man googlar har för mig att jag har Yamaha shop manualen utskriven men kan vara att jag köpt Clymer boken, minns inte.

CRF100F är ju nåt helt annat än PW80, vi har en sån med och PY80:in tänker jag sälja till våren då den nu är för liten. CRF100F är ju mer en "riktig cross" med koppling och 5 växlad låda om än effektsvag men är väldigt stark då den är lågt växlad. Att den effektsvag och lugn i motorkaraktären plus lågt växlad är bra då man ska lära sig köra men koppling eller köra sakta i skogen och den är väl nästa steg efter PW80 och så stor att till och med jag kan köra den hyfsat bra. Verkar en riktig bra maskin att lära sig köra manuellt växlat med innan man går på effektstarkare maskiner.

Att PW80 skulle vara racklig vet jag inte skulle nog tro att en misskött Honda kan rackla lika mycket. Vi har ju kines kopian PY80 och den har gått klockrent motormässigt dock hoppade tvåan ur och läckte olja från kickaxeln då jag böt till mig den. Köpte en ny låda billigt på nätet och sen byttes alla lager (var nog onödigt men tänkte att det är lika bra med motorn delad) , packboxar och packningar men kolv, cylinder och reedventilerna var bra så dessa lämnades orörda.

Dom är väldigt fina, lite väl dyra än så länge!

Ville ha något mera budget, för att se om grabben gillar det överhuvudtaget.

Han tycker det är helkul, men är väldigt försiktig. Läste lite att pw80 ska vara en snäll nybörjare, det verkar den vara också.

Kul även för vuxna, får hålla ut knäna när man ska svänga:)
Svingen är gjord för typ 18kg förare så kör bara på slätt underlag ifall du inte vill ha en lowrider.

Jag är ju lite så där att används inte pumpen så tar man bort den, en oljepump som ska gå i olja kan ju knappast må bra av att gå torrt år efter år och med att ta bort den så här man minimerar en risk att nåt skulle hända nåt om pumpen skulle skära eller så. Sen tror jag i och för sig att det nog är ganska riskfritt att köra pumpen torr och bara nypa plugga slangen. Men ska du byta packboxar kan du ju lika gärna ta bort pumpen.

Jag förstår att du vill gå igång den nu, nu helst igår men annars är det väl lämpligt att gå igenom motorn helt och hållet. Som jag fattar det har du loss cylindern, mät då kolvringsspelet då får du ju en hint om dom börjar bli dåliga. Pluggar du oljepumpen, byter packboxar, kollar att kolv, kolvringar och reedventiler är ok så har du ju inte så mycket mer som kan fela.

Tror shop manualen finns som PDF på nätet om man googlar har för mig att jag har Yamaha shop manualen utskriven men kan vara att jag köpt Clymer boken, minns inte.

CRF100F är ju nåt helt annat än PW80, vi har en sån med och PY80:in tänker jag sälja till våren då den nu är för liten. CRF100F är ju mer en "riktig cross" med koppling och 5 växlad låda om än effektsvag men är väldigt stark då den är lågt växlad. Att den effektsvag och lugn i motorkaraktären plus lågt växlad är bra då man ska lära sig köra men koppling eller köra sakta i skogen och den är väl nästa steg efter PW80 och så stor att till och med jag kan köra den hyfsat bra. Verkar en riktig bra maskin att lära sig köra manuellt växlat med innan man går på effektstarkare maskiner.

Att PW80 skulle vara racklig vet jag inte skulle nog tro att en misskött Honda kan rackla lika mycket. Vi har ju kines kopian PY80 och den har gått klockrent motormässigt dock hoppade tvåan ur och läckte olja från kickaxeln då jag böt till mig den. Köpte en ny låda billigt på nätet och sen byttes alla lager (var nog onödigt men tänkte att det är lika bra med motorn delad) , packboxar och packningar men kolv, cylinder och reedventilerna var bra så dessa lämnades orörda.
Tankade 3 liter idag och den gick fint, Stort tack för hjälpen!

Va bensin kvar i tanken, men kranen måste sitta högre så den inte rinner ner.

Hursomhelst, nu går den ich vi hade en lugn och kul tur i skogen!

Stort tack för hjälpen! Blir motor renovering i vinter, när det är för halt, mörkt och kallt!

Kul att det löste dig, det är dom små felen som är bärs att hitta?

Är klokt att renovera den kostar inte mycket och är lätt, helt klart värt att gå igenom hojen för att minska risken för framtida problem.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing