Putsa bromsok

sner0 skrev:
2494622 Najje, tänkte bara på om DOT 5 kanske är snällare mot fler material..

Kör du med deras slang eller vanlig 6mm köpt annanstans?
Jag gillar transparent slang så kan vara kul att ha i bakhuvudet framöver :)

Jag har deras slang! :)
 
sner0 skrev:
2494639 Jag vet inte :)
Här är från Wikipedia:

DOT 5 is one of several designations of brake fluid denoting a particular mixture of chemicals imparting specified ranges of boiling point.

DOT 5 is a silicone based brake fluid. It is not compatible with any polyethylene glycol based fluids.

Unlike polyethylene glycol based fluids it is not hygroscopic, however this means that instead of being dissolved, any water in the system will eventually find its way to the lowest point in the brake line, corroding it, and potentially boiling and causing brake failure. Because of this, and other reasons (such as compatibility, cost, and lack of advantage over regular fluids) it is no longer used very much.
 
Det visste jag inte.
När jag kollade mer på wikipedia så såg jag detta:
wikipedia skrev:
DOT 3, DOT 4, and DOT 5.1 are composed of various mineral oils, glycol esters and ethers; and DOT 5 is silicone-based.

Betyder det att man "gått tillbaka" till liknande 3 och 4 i sammansättningen då?

Edit: såg sen att den var polyetylenbaserad som 3&4 istället för silikon som 5 och då även är hygroskopisk.. Var inget
 
Igår kväll fiskade jag upp bromsoken ut den f d glasslådan där de legat och gottat sig i premix i ett helt dygn. Jag är aningen besviken på resultatet. Bensinen hade bara löst upp den smuts som redan innnan sat löst och kunde spolas av med bromrengöring. Jag drog försiktigt med mässingsborsten men tyckte mig märka att ytan blev matt så jag släppte den och körde en till vända med tandborsten och fick bort en del. Dock ser de fortfarande sådär lortsmutsiga ut och platsar inte på mekbänken hos ett GP-stall. Smutsen sitter värre än de gamla matresterna i ugnen i min första unkislya. Fösta bilden är när de ligger och simmar i premix, det ser nästan lite fridfullt ut, eller hur? Andra bilden är de putsade och klara.
 

Bifogat

  • bada1.jpg
    bada1.jpg
    37.1 KB · Visningar: 79
  • klar1.jpg
    klar1.jpg
    45.9 KB · Visningar: 114
Du kanske ska köra lite ugnsrengöring på dem? ;)
Du får gå på med elbow grease och lite autosol.
 
Jag passade även på att ta två bilder på den spricka i ramen som jag upptäckt. Se och förfasas. Jag har dock goda förhoppningar om att Peter "Turbo" Andersson ska kunna laga ramen. Bild 1 visar ramens utsida uppe vid det främre högra motorfästet. Bild två visar ramens insida vid samma ställe. Sprickan går från utsida till insida.
 

Bifogat

  • spricka_utsida1.jpg
    spricka_utsida1.jpg
    54.8 KB · Visningar: 68
  • spricka_insida1.jpg
    spricka_insida1.jpg
    60.9 KB · Visningar: 73
Teddy skrev:
2496433 Jag passade även på att ta två bilder på den spricka i ramen som jag upptäckt. Se och förfasas. Jag har dock goda förhoppningar om att Peter "Turbo" Andersson ska kunna laga ramen. Bild 1 visar ramens utsida uppe vid det främre högra motorfästet. Bild två visar ramens insida vid samma ställe. Sprickan går från utsida till insida.

Det var säkert alla mina feta uiilis som gjorde't. Förlåt.
 
Då tycker jag att du ändå kan fråga Mr. Andersson om rengöringen av oken. För om kjag inte minns fel köpte han en sån där maskin som Neutral visar ovan. Han skulle använda den till tändstift och den "smutsen" borde sitta ganska hårt.
 
Provat kalkosan?
I rätt spädning toppen på grovrengjord lättmetall. Fast oken kanske inte är av alu?
 
Neutral skrev:
2498444 Begagnad menar du? För hittar du billigare ny vill jag veta var. :)
Såklart. Kommer ihåg att herr Eriksson vars ram demolerades på Sviestad 2004 fick tag på en begagnad ram i toppskick för 3500 sek inklusive frakt från Japan. Då känns det rätt onödigt med en ny ram.
 

Bifogat

  • Sviestad-rambrott.jpg
    Sviestad-rambrott.jpg
    31.7 KB · Visningar: 75
Hur hårt ska skruvarna dras?

I Manualen står det bara "Never disassemble the calipers!". Jag antar att Honda har skrivit så eftersom oken är inte är egentillverkade utan från Brembo. Att demontera, rengöra och återmontera ett par bromsok är ju inte direkt Rocket Science men ett åtdragningsmoment hade varit fint att tillgå. Är det standard M8 eller något special? Det är alltså skruvarna som håller ihop oken vi talar om.
 
Teddy skrev:
2510122 ...I Manualen står det bara "Never disassemble the calipers!". Jag antar att Honda har skrivit så eftersom oken är inte är egentillverkade utan från Brembo. ....

Nu vill jag inte vara sån men det är troligen INTE därför man skriver så i manualen.

När du skruvade isär ok-halvorna så hittade du ingen packning va? Så är det iaf på äldre bilar och förklaringen är att kraven på ytorna som tätar stål mot stål är extremt höga.
Förändringar i materialet pga överhettning, stenskott eller framförallt vårdslöst skruvande kan göra att det inte går att få oket tätt igen även om man skruvar aldrig så rätt.

Så hette det förr om ok men jag vet flera som har delat oken precis som dig putsat, smörjt och satt ihop igen utan några problem. Jag vet ingen som har haft problemen... MEN jag har blivit varnad för det av folk som har mek-kunskaper långt utöver mina egna.

Provkör försiktigt.(som alltid med fixade bromsar)

Gustav O skrev:
2496419 ...och lite autosol.

Det är alldeles säkert lösningen på problemet. Men det innebär ju en kväll till med puts och gnid.
 
Last edited:
Chrille skrev:
2510189 jag har blivit varnad för det av folk som har mek-kunskaper långt utöver mina egna.
Dela inte ut sådana häringa lockbeten till personangrepp....
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top