Punkteringsskydd för pyspunktering (platt däck)

ape

be a nice ape
Gick med
24 May 2004
Hoj
Triumph Daytona 600 04:a ***Såld.
Körde tydligen på en vass ståltråd i förrgår, upptäckte det för sent idag och nu har jag ett platt bakdäck. :mad:

Nu till min fråga:
Hur skall jag om möjligt kunna rulla hojen till närmaste bensinsstation? Kan jag använda punkteringsskydd för en körstärcka på 500 meter? Jag tänker då på skydd som ser ut som flytande skum.

Någon som kan rekommendera något punkteringskydd då bakdäcket i princip är helt platt?. Har tyvärr inget depåstöd för att på egen hand ta loss däcket men skall väl kunna få upp hojen på släp i värsta fal.

Det kanske går att vulka fast en cykellagning på utsidan (beroende på hur däcket ser ut) , det kanske håller 500m, vem vet =)

Men byter de däck på macken? :confused:

Råkade även jag ut för pyspunka nu i sommras. Körde flera varv på Gälleråsen med 0.5 bar innan jag lokaliserade felet (funderade på glapp i styrlager mm), men fälgen klarade sig.
Om det bara är pyspunka så kan du väl antingen fylla däcket rejält innan du åker eller rulla den de 500 metrarna? Eller tänkte du fylla luft på bensinstationen?

Däckspray funkar men de på däckverkstaden brukar inte gilla det då det blir extra jobb.

Om det bara är pyspunka måste det ju gå att pumpa in vanlig luft för att köra 500 m:va

Jag fyllde på med sånt där punkaskum... Åkte till macken och fyllde på luft... Körde hela säsongen med det, funkar klockrent. Det höll ordentligt tätt.

Även jag har åkt med punkaskum ifrån biltema hela denna säsongen, har fungerat mycket bra.

/// Steen

Jag skulle aldrig åka med punkaskum mer än till däckverkstaden. Hade det i framdäcket på min chopper och det sa bara fjut och så var det punka i ca 50 km/h. ..... inte kul

Antar att hastigheten ofta ligger lite högre än 50 med en busa

Last edited:
tack för info.

jag tänkte fylla på med luft på macken och sedan dra iväg till verkstad för däcksbyte. bara osäker på hur de där 500 m till macken skall klaras av nämligen.

ape skrev:
2459625 tack för info.

jag tänkte fylla på med luft på macken och sedan dra iväg till verkstad för däcksbyte. bara osäker på hur de där 500 m till macken skall klaras av nämligen.

Använd punkaspray (kan tänka mig att det ger lite drygt 2kg i ett tomt däck) och kör minst ett par kilometer för att jämna ut kletet. Direkt efter allså.
Jag har kört med mitt bakdäck knappt hundra mil med sån skit i och det verkar funka bara bra. I mitt däck satt en skruv som kanske var 3mm tjock. 260+ och passagerare verkar iallafall inte ställa till problem.
Bra skit kort sagt.

Last edited:
Skit i sprayen den brukar alldrig fungera... låna en pump på macken eller köp en. Eller e du helt strandad?
lycka till med dina problem...

/Däckmontören...

Nyheter
Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna

Just nu har portarna öppnat...

MV Agusta inför fem års garanti