Punktering...

DennisR1

Jobbar för mycket
Gick med
9 Sep 2003
Ort
Köping
Hoj
Fz1
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
 
DennisR1 skrev:
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
Bästa är att byta däck men det går även att laga det..
 
DennisR1 skrev:
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
kör till närmaste däck firma och laga/byt så fort du kan och ta det väldigt lungt när åker dit..
 
Lite motfrågor.
Vad är det för däck? fabrikat, modell?
Hur långt har det gått och hur slitet är det?
Vad har du för körstil? Alltså pratar vi laglig touring? Nä, tänkte väl inte det, vi snackar ofta över 200 och lite slangning å så va?....

Rätt råd är naturligtvis att genast byta däck men....

Är det tätt med punkaspray och däcket i övrigt är rätt fräscht så är det väl bara att köra på. Inte för att det är att rekomenderar men jag har då kört som vanligt de gånger jag hamnat i samma situation. Alltså både fort och på bakhjulet. Har inte bytt förrän däcket har vart helt slut. Det farliga är väl om det skulle bli en explosionspunka typ i en kurva men den risken är nog ändå rätt liten. Blir det punka igen så pyser det antagligen ut så sakta att du känner att du har lite luft och hinner lugna ner dig innan det blir helt tomt.
 
Kreuger skrev:
Lite motfrågor.
.

Risken för att det KAN gå illa är skäl nog att laga pronto! Benbrott och dödsfall för något så uppenbart onödigt kan vi väl spara på?

Punkaspray är en tillfällig lösning som är till för att ta sig till däckverkstan och laga det "på riktigt". Farten bör hållas på en moderat nivå.

//jaG
 
Zeb_Macahan skrev:
Risken för att det KAN gå illa är skäl nog att laga pronto! Benbrott och dödsfall för något så uppenbart onödigt kan vi väl spara på?

Punkaspray är en tillfällig lösning som är till för att ta sig till däckverkstan och laga det "på riktigt". Farten bör hållas på en moderat nivå.

//jaG
Nu sitter det ett nytt däck på......Tack för hjälpen
 
DennisR1 skrev:
Fick punktering på bakdäcket häromdagen. Fyllde på med en burk punkasprej och det blev tätt. Nu till frågan..... Går det att köra så utan att göra något åt det? Eller ska jag bytta däck eller skaffa en slang?
"Punkasprey" kan sätta sej i ventilen med läckage som följd...:-(
Har du annars mycket kvar på däcket och det inte är för stort hål så pluggar vilken däckkrängare som helst det för 100-150 pix.
Pluggen håller väääldigt bra.
 
Har två saker att tillägga.

När jag tvättade hojen efter att ha sprutat i punkteringslagning så upptäckte jag att det sprutat ut ur hålet och lagt en fin gummihinna i hela innerskärmen, undertrayen, baklyset och lite var stans där i krokarna. Det där jävla gummit var som kletigt tuggummi att hålla på med, en riktig mardröm. Har ännu inte hittat nån kemikalie som löser upp det utan att ta med färg och alltihop.

Sen dog även min ventil så den var jag tvungen att byta när jag bytte däcket.

Men trots detta kan punkaspray vara guld värt när man står där efter vägkanten. :Bugar
 
Vaknade en morgon och bakdäcket (pilot power) var tomt! :mad:
skickade i en burk reservhjul-på-burk, har kört minst 500mil på det och jag tourar inte bara om man säger så...! Nu har jag slitit ut det så jag ska byta, det har mao hållit tätt!
 
Man kan läsa på dom flesta burkar att det står.

Efter man fyllt på skummet kan man blåsa i LITE luft för rensa ventilen.

Några dagar efter skall man tömma hur hela däcket för att bli av med gasen och fylla med luft.

Sen är däcket som det var innan punktering.


Men en sak skall man ha klart för sig tror jag. Punka på bakslangen när man slangar i hög fart är nog som att åka berg och dalbana ståendes på händerna.
 
Punkaspray ligger kvar i däcket i vätskeform ifall hålet är tätat efter tex. 15 min.

Bytte mitt bakdäck idag och det var rejält med punkasprayvätska kvar i däcket. Det hade inte stelnat inne i däcket. Det stelnade endast när det kom ut och inte var utsatt för tryck (syftande på trycket i däcket.)

Och vätska i däcket är väl inte bra....eller
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top