Punktering

Vantskruv

Övning ger färdighet
Gick med
17 Aug 2005
Hoj
Triumph Sprint ST ABS -06, CRF300L
Självklart som fan ska det omöjliga hända mig! Tänkte ta en lite tur idag till Kalmar från Stockholm, satt och sunka i köer söderut på E4:an i Botkyrka, självklart så ska man ju köra lite på grenen då trafiken stannar upp helt och hållet. Lite längre fram då det lättade lite på köerna, vid en olycka, låg det massor med glas och debris på vänster körfält. Fanns ingen möjlighet att väja för detta, det var dessutom mörkt ute. Efter ett tag kände jag att hojen slingrade sig lite väl mycket och jag befarade det värsta. Rullade in till högra vägkanten och japp, det var vad jag oroade för mig, punka på bakdäcket! Sen var det att ringa assistanskåren, 300:- gick transporten på (som gick på försäkringen), billigt, men frågan är hur det blir med bakdäcket, om det går på försäkringen eller om jag får pröjsa jobbiga 1500:- för ett nytt bakdäck. Hojen har ju bara gått 100 mil! Iallafall är jag väldigt glad över att jag märkte detta vid sådan låg hastighet, undrar hur det skulle ha blivit vid 160 km/h. :död

jag får bara mina punkteringar vid stoppies :(
klena ekrar..måste byta :rolleyes:

Har en stor skruv i bakdäcket för tillfället! :huvet

Funderar på att köpa ett beg. däck så länge......
Ngn som har ett liggandes? 160/60/17 :hihi

Det Här med Försäkringen undrar jag om Det är lönt då däcket är billigare än självrisken är.. Rätta mej om jag har fel... :huvet

Tittat genom lite i mina försäkringspapper nu och självrisken vid vagnskada är 6000 bagis, så ett nytt däck får jag väl betala själv. Ska ringa IF och kolla läget. Men är det inte så att man får garanti på däcken? Om ett däck bara har gått 100 mil och pajar så borde man få byta till ett nytt, eller har jag fel? Det gäller förstås inte om man kör på spikmatta, men det ända jag har jag gjort är att köra på allmänna vägar. :va

Vantskruv skrev:
Tittat genom lite i mina försäkringspapper nu och självrisken vid vagnskada är 6000 bagis, så ett nytt däck får jag väl betala själv. Ska ringa IF och kolla läget. Men är det inte så att man får garanti på däcken? Om ett däck bara har gått 100 mil och pajar så borde man få byta till ett nytt, eller har jag fel? Det gäller förstås inte om man kör på spikmatta, men det ända jag har jag gjort är att köra på allmänna vägar. :va

Om du har kört igenom massa glas och det är uppenbart att det är det som är orsaken finns det väl ingen anledning till att det skulle finnas någon som helst garanti?

Hoztic skrev:
Testa slanglöst kanske? :tungan

hjälper nog inte då ekrarna ploppar av o far in o trycker hål..
dom e nog gamla rostiga o klena..e ju orginalnav med 3,5 ekrar..de e för klent med 32 till antalet.

Hoztic skrev:
Det är ju nästan som en cykel :jisses Kanske läge att leta andra fälgar?

nje..kan borra upp skiten..sitter redan ett par 4,0 för jag hitta inte igen nåra 3,5 sist de gick åt skogen.

Hoztic skrev:
Det kan väl vara en anledning till att dom andra tar mer stryk, att du får ojämn stötupptagning? En 3,5mm eker och en 4mm torde ju flexa olika?

förmodligen..spände dom lite mindre...
ahhh..ska byta alla ekrar bak i vinter iaf, de får bli 4,0

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt