Punktering, Kawasaki z750 !"%¤###

JLind

Ny medlem
Gick med
17 Sep 2013
Hoj
Z750 -07 & Vespa SS 180cc -1966
Hej!

Fick en rostig trekantig metallbit rakt in i bakdäcket igår :(.
Funderar nu på om det är värt att laga däcket (rullat ca 500-800 mil) och har bra slityta kvar eller om det är big no-no och ni rekommenderar att köpa nya däck istället.

Har försökt söka mig fram till det rätta men blir inte mycket klokare av det :/.

Har ni några förslag?

//J

Har du möjlighet kan du visa upp däcket för nån på en däcksverkstad så får du antagligen ett rakt svar.
Hur stor är skadan annars?

Och söker du här på forumet får du allt mellan att världen kommer gå under om du kör på ett lagat däck till att det går att köra på det utan att laga. :hihi

Med så många mil är det väl ändå snart dags att byta? Jag fick en spik i bakdäcket nyligen. Det hade gått ca 150 mil och däckverkstan ville inte laga det :crash

Har du möjlighet kan...

Jo tänkte göra det under morgondagen för att få deras bild av det hela också.
Metallbiten är kanske 1-1,5 cm vid sitt bredaste ställe och sen spetsig rakt in i däcket.

Var lite det jag kom underfund med också ;)

Murmeldjuret skrev:
Med så många mil....
Hur ofta bör däck bytas? Beror ju självklart på slitage men vid "normalt" användande utan massa burnande? =)

Jo tänkte göra det under morgondagen för att få deras bild av det hela också.
Metallbiten är kanske 1-1,5 cm vid sitt bredaste ställe och sen spetsig rakt in i däcket.

Var lite det jag kom underfund med också ;)

Hur ofta bör däck bytas? Beror ju självklart på slitage men vid "normalt" användande utan massa burnande? =)

Det beror helt på vad det är för däck. Ett rent sportdäck för gata räcker 5-600 mil, ett sporttouringdäck borde räcka runt 1800 mil. (jag har bara kört sportdäck och sporttouringdäck så har ingen aning om vad man kan vänta sig av andra däck)

På bilen har jag inga problem med att laga däcken vid liknande händelser. Men aldrig på en mc. Funkar säkert men känns liksom inte bra..
Ditt däck har ju ändå rullat en hel del, hade förstått din tanke om det var ett nytt däck..

Säger som jag skrev i en liknande tråd för ett tag sen: Rulla ut hojen och börna skiten ur det med ett leende, sen lägger du på ny sula :tummenupp

Det beror helt på vad det är för däck. Ett rent sportdäck för gata räcker 5-600 mil, ett sporttouringdäck borde räcka runt 1800 mil. (jag har bara kört sportdäck och sporttouringdäck så har ingen aning om vad man kan vänta sig av andra däck)

:confused::confused:
jag har aldrig fått ett sporttouringbakdäck att hålla mer än 700 mil. Och jag burnar inte.
Uppenbarligen ligger felet hos mig på nåt vis :)

:confused::confused:
jag har aldrig fått ett sporttouringbakdäck att hålla mer än 700 mil. Och jag burnar inte.
Uppenbarligen ligger felet hos mig på nåt vis :)

Vilka däck har du kört på?
Michelin PR3 och Sportmax Roadsmart II håller iaf de sträckorna för både mig och sambon, med både högfartstouring genom tyskland, en vecka på ringen och en handfull bandagar inblandat i kompotten.

Blev nya däck till sist, blev ett par Michelin Road 4 och jag kan säga att det nog var hög tid att byta ut dem iaf, känns som en helt ny hoj ^^!

Tack för all hjälp!

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...