punktering i 130 km/h

Tolf

Tolf
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Tl 1000r
fick punktering idag när jag skulle köra om en bil. Första gången o förhoppningsvis den sista gången. Mycket obehagligt när bakdelen börjar vaja i sidled :3freak

Är det någon mer som har varit med om detta?

Sen när jag klev av o kollade var det som om det hade varit nån vätska i däcket, kan det va kondens?

Tolf

Låter inte kul, det vill man inte vara med om.
Var ute och körde igår, drog på lite i en nätt höger sväng, skulle precis slänga i 3:an och släppte upp koplingen lite för fort kanske och hojen började wobbla. Shit vad skakis man blev då. Kompisen som låg bakom mig trodde att det var kört för min del, men som tur var så kom inget möte och jag fick ordning på det hela och sen så blev det ganska lungn körning för min del, en stund. (Man lär sig av sina misstag)

Tolf skrev:
Sen när jag klev av o kollade var det som om det hade varit nån vätska i däcket, kan det va kondens?

Tolf

Kan nån ha "lagat" en pyspunka med sån där spray. Du är det som en vit vätska i däcket sen. Kan vara kvar flera månader.

Tolf skrev:
Jepp. Framhjulspunka på Autobahn i "marschfart" på första hojen, en GPz750 :gnissla

Men det är några år sedan, så det är preskriberat vid det här laget...

Tappade min packning før 2v sen, omkørning i 160. Ryggsäcken hade gått sønder där jag spänt fast den :skrämd
spännbandet hamnade i bakbromsskivan, hojen førsvann under mig då fjädringen spändes ihop.
Ttrodde jag hade fått punka, men det var iaf en upplevelse att køra med låst bakhjul utan fjädring :ätapiller

Stog och funderat vid vägkanten en sekund, mina skor var 150m bort på mitten av E18...
Då stannar en bil, och snor mina skor! ;)
Men jag hade mer tur än så, det var en vänlig själ som sett mig och mina dojor!
Dom bjød på skjuts av min pakning och en ny rem att spänna med när vi kom till deras garage :)

Jag har fått punktering fram två gånger på rakan på Anderstorp. Märks inte när man håller fullt, men när det är dags att bromsa och svänga så är det lite knivigare...

Amen asså va f*n.. Kan man liksom inte ba ta upp den liksom i en stopie som f*n och liksom baxa in den till vägkanten liksom typ.. :rolleyes:

Joråsåattee..

Bra att du klarade det. Det är ju ofta en upplevelse när hjärtat först stannar en 2 sekunder och sen börjar försöka köra ikapp de slag det missade samtidigt som adrenalinnivån i blodet gör att man kan lyfta en bil utan problem..

Jåke skrev:
Jepp. Framhjulspunka på Autobahn i "marschfart" på första hojen, en GPz750 :gnissla

Men det är några år sedan, så det är preskriberat vid det här laget...

Var du på hjulen hela tiden eller hur gick det?

WilleZL skrev:
Var du på hjulen hela tiden eller hur gick det?
Jodå, jag höll mig på hjulen. Däremot blir köregenskaperna än mer intressanta när man försöker bromsa ner farten :3freak

Hade tur, det hände strax innan ett vägbygge så jag kunde snika mellan några koner och stanna. Få ner pulsen, lite punkaspray och vänta på polarna som vände åsså vidare igen...

Åkte på pang punka i 180 förra hösten. Tur att jag åkte på motorvägen och hade gott om plats att sladda. Fick en att tänka till en och två ggr.
Det mest läskiga var alla bilar och dom snälla räckena längsmed.

Då vågar jag inte tänka tanken hur det känns i 300 på bakhjulet. :skrämd

Jåke skrev:
Jodå, jag höll mig på hjulen. Däremot blir köregenskaperna än mer intressanta när man försöker bromsa ner farten :3freak

Hade tur, det hände strax innan ett vägbygge så jag kunde snika mellan några koner och stanna. Få ner pulsen, lite punkaspray och vänta på polarna som vände åsså vidare igen...

Man har ju funderat över vilka chanser man har om man får punka, särskilt fram. Skönt att höra att det finns rimliga chanser!

´Nej det var inget vitt, lite mysko, :3freak men det måste nog ha varit nån slags tillfällig lagning, däcket var bra slitet. så det kan ju ha hänt nåt med det innan.

Skönt att åka på nytt däck´nu, jobbigt att en massa pengar gick åt som jag skulle ha haft på bike meet. :huvet

Tolf

Tolf skrev:
´Nej det var inget vitt, lite mysko, :3freak men det måste nog ha varit nån slags tillfällig lagning, däcket var bra slitet. så det kan ju ha hänt nåt med det innan.

Skönt att åka på nytt däck´nu, jobbigt att en massa pengar gick åt som jag skulle ha haft på bike meet. :huvet

Tolf

MMm... Men vad fan är pengar om man är död?? Lägg pengarna på däck och säkerhetsutrustning! Biran är grädde på moset om det blir flis över! :tummenupp

Tolf skrev:
fick punktering idag när jag skulle köra om en bil. Första gången o förhoppningsvis den sista gången. Mycket obehagligt när bakdelen börjar vaja i sidled :3freak

Tolf

Eyyy David. Ta't lugnt där ute. Har smällts tillräckligt i år. Skönt att det gick bra iaf,

Har hänt mig med. Skulle iväg från ett rödljus och kände att den smetade över hela vägbanan kändes det som. Mycket riktigt hade jag punka. Sprejade i sån punkaspray och la en silvertapebit över den. Höll iaf så jag kom till mecken som vart "sådär" glad när jag "glömde" säga att jag hade punkaspray i däcket :tummenupp

he he sjyst lagning, ja det är ju det man brukar säga, man ska aldrig vara utan slivertejp!!! :hihi

en snuskig känsla det där.

Tolf

Tolf skrev:

Tolf

Vätskan kan mkt väl vara vatten från luftpumpen på macken. Har märkt att vissa har en hel del sådant i sig på mindre välskötta mackar.

Nyheter
Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!

Upplev magiska Gotland Ring...

Öppet hus på Rapido MCK Stockholm

Lördag den 17 maj bjuds det...

Yamaha TRACER 7 & TRACER 7 GT 2025

Yamahas TRACER 7 och TRACER...

Nya Yamaha Tracer 7 och Tracer 7 GT

Yamaha har presenterat 2025...

Full fart på Bike Trollhättan-dagarna