Punktering fixar man själv vid vägkanten !

Finns det någon som själv haft dålig erfarenhet av däckskum, alltså att däcket exploderat eller att lagningen släppt dramatiskt utan förvarning?

Har fått obalans i ett bildäck när vätskan frös en gång, annars är det mest drygt med kladdiga fälgar när man byter däck efter att ha sprayat.



Som vanligt i såna här trådar vill jag slå ett slag för BMWs orginalkit: Det sväller mer på insidan av däcket vilket gör att pluggen sitter bättre och är mindre benägen att läcka. Funkar därmed även på något större hål.
 
Däcket med det djupa snittet som skadade corden bytte jag så fort jag kunde.

Men varför skulle jag byta ett fullt fungerande däck som inte har några skador i stommen? Det värsta som kan hända med ett däck som har haft en en liten pyspunka som man sedan fixat med däckskum, är att det går tillbaka till en liten pyspunka igen om skummet nu magiskt skulle försvinna från däcket.

Jag hävdar tvärt emot, om något så är det säkrare att köra med däckskum :tummenupp
För om man använt däckskum i ett däck, men sedan får man en ny punktering på ett annat ställe. Ja då skulle skummet täta det direkt utan att du märker något. Skummet ligger nämligen kvar som en vätska på insidan av däcket. Och även om det inte lyckas täta helt, så är det betydligt svårare att trycka ut en vätska genom ett hål än om det enbart var luft så du har längre tid på dig att stanna. :tungan

Finns det någon som själv haft dålig erfarenhet av däckskum, alltså att däcket exploderat eller att lagningen släppt dramatiskt utan förvarning?

Dåliga erfarenheten av däckskum är att det är jävligt äckligt att byta däck samt att det funkar ungefär varannan gång. Har mest erfarenhet av den produkten på skottkärror men också på bildäck ett par gånger.

Däremot "daggmask-lagning" har jag kört ut en gång och det var fan ingen pyspunka.
 
Jag skulle inte använda något däckskum överhuvudtaget.
Fråga däckfirmorna vad dom tycker om detta.

Finns ett par personer som har strukit med när dom har fått värma loss hjulbult osv. Iofs är väl risken minimal på hojar.

Att plugga ett däck utan att först kränga av det, annat än som nödlösning är även det ren idioti.

Du ser ju inte hur stor skadan är på korden i däcket.

Har ni otur så "skär" föremålet in snett i däcket och gör så att korden fransas upp = risk för däckexplosion.

Kanske fungerar bra för en del, men andra har råkat ut för hemska olyckor.

Värst är väl när det är varmt på dagen, för att sedan bli kallt på nätterna. Då brukar däcken explodera om man har otur.

Fick detta svaret utav dom däckgubbarna jag har pratat med när lastbilarna jag har kört fått däckexplosion.

Visserligen är detta en trailer med Dolly (25,25m) på bilden.
Var inte så kul att stå på 56:an mellan Heby och tärnsjö en kall feb natt.



ImageUploadedByTapatalk1409522383.070970.jpg
 
Så här gjorde dom på Island med sina jeepar:

Verkade funka bra, om man vet vad man gör.
Det blir nog också ett ganska lågt tryck i däcket, men mest för att kunna ta sig vidare.
Ingenting jag tror vi ska ägna oss åt i hojvärlden...
 
Det blir inget tryck alls snarare undertryck när det har svalnat men däck sitter på fälg. Det är värmeexpansion som gör att det poppar på plats.
 
Jag skulle inte använda något däckskum överhuvudtaget.
Fråga däckfirmorna vad dom tycker om detta.

Finns ett par personer som har strukit med när dom har fått värma loss hjulbult osv. Iofs är väl risken minimal på hojar.

Att plugga ett däck utan att först kränga av det, annat än som nödlösning är även det ren idioti.

Du ser ju inte hur stor skadan är på korden i däcket.

Har ni otur så "skär" föremålet in snett i däcket och gör så att korden fransas upp = risk för däckexplosion.

Kanske fungerar bra för en del, men andra har råkat ut för hemska olyckor.

Värst är väl när det är varmt på dagen, för att sedan bli kallt på nätterna. Då brukar däcken explodera om man har otur.

Fick detta svaret utav dom däckgubbarna jag har pratat med när lastbilarna jag har kört fått däckexplosion.

Visserligen är detta en trailer med Dolly (25,25m) på bilden.
Var inte så kul att stå på 56:an mellan Heby och tärnsjö en kall feb natt.



View attachment 410586

Jag har råkat ut för separation av däck, och sedemera tappat slitbanan pga skadad väv två gånger på bilar. Båda gångerna kände man tydligt att det var något fanstyg på gång i 50 mil i förväg. Om man bombar så in i helvete på hoj kan man nog råka ut för expresseparation som man inte hinner känna av innan däcket far åt helvete, men det krävs ganska omfattande vävskador då skulle jag tro. Det hade varit intressant att ta del av empiriska tester av däckskador för att se vad man kan förvänta sig av olika grader av skador.
 
Får mig osökt att tänka på snubben som kom på besök en gång för längesen när jag gick i högstadiet. Han berättade om hur han fått punktering på hojen och lagat detta med punkteringsspray och kört vidare. Han var förlamad från nacken och neråt..
 
2 punkteringar sedan 1978, båda på endurocykeln. Brukar bli ca1000 mil landsväg / år.

Är det så vanligt med punka eller har jag bara haft en dj-la tur?
 
Har haft det 2 gånger på 6 år, först var det vass sten från nylagd oljegrus i Norrland,
andra gången (i torsdags), lättbetongspik från bygget där jag bor, ca 7 cm lång. Kom dock inte åt fälgen. Hade jag haft ett kit från Biltema så hade det dock inte hjälpt. När dom tog ut spiken ur däcket så fick dom använda ordentliga verktyg.
Vet inte om jag har otur, men livet är som det är :rolleyes:
 
Funderar på att köpa ett punkalagningskit till sommarens kommande äventyr, och hamnade i den här gamla tråden.
Är det någon som har aktuella erfarenheter av Biltemas kit eller annat dito, som vill ge tips om vad som funkar och vad man ska undvika?
 
Funderar på att köpa ett punkalagningskit till sommarens kommande äventyr, och hamnade i den här gamla tråden.
Är det någon som har aktuella erfarenheter av Biltemas kit eller annat dito, som vill ge tips om vad som funkar och vad man ska undvika?
Har Tiger 850 innerslang eller saknar den det?

Har du innerslang fungerar ju reparationssatsen inte.
Har du ingen innerslang så funkar den ok. Har lagat flera däck (hoj och bil) med den. Dock mest hemma och inte ute på vägen. Men principen är ju den samma.
Lagningarna har hållit 1000-tals mil.
 
Har använt på bil, släpvagn, mc (alltid slanglöst givetvis) alltid 100% tätt.
kör man bara "vanligt" på väg inga problem, bankörning så hade jag kanske lämnat in till däckverkstad eller bytt däck senare.
 
Har använt på bil, släpvagn, mc (alltid slanglöst givetvis) alltid 100% tätt.
kör man bara "vanligt" på väg inga problem, bankörning så hade jag kanske lämnat in till däckverkstad eller bytt däck senare.
Låter lovande. Är det specifikt Biltemas kit du menar, eller något annat. För min del kommer jag nog mest att betrakta det som ett sätt att komma hem, och inte som en permanent lagning.
 
Låter lovande. Är det specifikt Biltemas kit du menar, eller något annat. För min del kommer jag nog mest att betrakta det som ett sätt att komma hem, och inte som en permanent lagning.
Jag har alltid ett kit med mig för att slippa få punka, och hittills har det funkat! Jag har hjälpt andra med mitt kit, och det håller ofta däckets kvarvarande liv.
 
Jag har alltid ett kit med mig för att slippa få punka, och hittills har det funkat! Jag har hjälpt andra med mitt kit, och det håller ofta däckets kvarvarande liv.
Tack för ditt svar. Samma fråga till dig. Är det Biltemas kit du har dessa bra resultat med, eller ska man satsa på något annat?
 
Tack för ditt svar. Samma fråga till dig. Är det Biltemas kit du har dessa bra resultat med, eller ska man satsa på något annat?
Jag har kört Biltemas i 7-8år.
Säkert lagat kring 20 punkteringar genom åren, och det har funkat finfint.
Dock är det bra att ha en liten kompressor med sig, dom där kolsyrepatronerna räcker inte så långt om man ska fixa ett tomt bildäck.
 
Jag har kört Biltemas i 7-8år.
Säkert lagat kring 20 punkteringar genom åren, och det har funkat finfint.
Dock är det bra att ha en liten kompressor med sig, dom där kolsyrepatronerna räcker inte så långt om man ska fixa ett tomt bildäck.
Man kan ju ha med lite mer tuber , går t.o.m köpa större för uppblåsbara flytvästar o annan utrustning.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top