Punktering !!FAN!!

Pär

Det var inte jag
Gick med
22 Sep 2003
Ort
Svenska Rivieran
Hoj
Aprilia RSV4 Factory, Aprilia RS250 ,RD350-84
F_n, Ja_la, sk_t

Köpte ett nytt bakdäck för knapt 2 1/2 vecka sedan, idag när jag kom ut såg jag att hojen stod på sock bak :mad: :mad:

Hittade en litten litten spik i däcket :mad:

(det ska kanske till läggas att bara mittemot där jag bor håller man på att bygga nya hus vilket e 99,9 % anledning till mitt problem)

iallafall jag åkte och köpte en skumflaska (reservhjul på burk)
Det funkade fint , men nu kommer min fråga vågar man köra på Däcket nu ellerkan man plugga som man gör med bildäck eller ska man ska lägga ut 1900 kr till på ett nytt, käns surt efter som däcket e rent nytt så när som på 50 mil

Ska tillägga att jag oftast använder Hela effekt registret när jag är ute.

Så e det någon som har några erfarenheter av "reservhjul på Burk" ?
 
plugga däcket och ge fan i att hålla över 200km/h som pluggen är "säker" för

då har du iaf ett frächt däck att leka upp om inte annat!
 
Det där känner jag igen.
Har haft likadant på 2 olika hojar, den ena hann jag 150 mil på innan spik i däcket, den andra blev det knappt 50 mil innan det satt en popnit i sidan :dummer
 
Brukar "plugga" mina när jag har haft punka , men visst finns tanken där om det ska hålla eller ...
 
valentinic skrev:
Jag fick punka efter att ha kört 3 mil totalt i min hela MC karriär! Farsgubben har kört 20 000 mil utan en enda punka!
Är detta ett tecken?
:tungan

Haha :D
 
Lomax skrev:
F_n, Ja_la, sk_t

Köpte ett nytt bakdäck för knapt 2 1/2 vecka sedan, idag när jag kom ut såg jag att hojen stod på sock bak :mad: :mad:

Hittade en litten litten spik i däcket :mad:

(det ska kanske till läggas att bara mittemot där jag bor håller man på att bygga nya hus vilket e 99,9 % anledning till mitt problem)

iallafall jag åkte och köpte en skumflaska (reservhjul på burk)
Det funkade fint , men nu kommer min fråga vågar man köra på Däcket nu ellerkan man plugga som man gör med bildäck eller ska man ska lägga ut 1900 kr till på ett nytt, käns surt efter som däcket e rent nytt så när som på 50 mil

Ska tillägga att jag oftast använder Hela effekt registret när jag är ute.

Så e det någon som har några erfarenheter av "reservhjul på Burk" ?

Reservhjul på burk funkar som det står på burken. Fyll upp - kör i moderat hastighet till en däckkrängare och byt.
Skummet har också en tendens att sätta sej i ventilen med lite läckage som följd....:-(

Jag hade pluggat direkt!!!!
Man kör väl väldigt sällan mycket fortare än 200km/h ändå?
Att ligga i 250 rakt fram äter ju bara onödigt med däck...:-)

Plugga!!!!
 
Du är inte ensam, jag fick en spikliknande mojäng i däcket för någon dag sedan som orsakade pyspunka. Som tur var upptäckte jag det på en mack, så jag stack in och köpte punkaspray direkt. Eftersom jag inte fick ut skrotet ur däcket så fick det sitta kvar när punkasprayen sprutades in. Det slutade pysa och allting var frid och fröjd :gnissla

Nu kommer det skumma...när jag senare står hemma i garaget igen så har skrotet krupit IN i däcket...så nu ligger det och skramlar mellan däcket och fälgen :confused: Skiten kröp dessutom in i däcket utan att det började läcka luft på nytt...wierd :va
 
Åk till en däckgubbe å få i en plugg.
Har råkat ut för samma sak, å då vart det plugg som höll för toppfartkörning osv utan problem.
Den satt kvar fast corden var framme på däcket :tummenupp
Å då åkte jag minst 500mil på däcket med plugg, så det funkar.
 
Jag har lagat på bil ett par ggr, utan problem varken för mig eller den som köpte bilen o körde med däcken 2 år!! Har ingen mc däcks erfarenhet.

Man skall dock efter ha slangat in sprayen o kört så det tätat, så skall man efter några dagar, SLÄPPA UT ALL LUFT!!!! Den är explosiv, sen fyller man på med "äkta" luft!!
 
TheDude skrev:
Du är inte ensam, jag fick en spikliknande mojäng i däcket för någon dag sedan som orsakade pyspunka. Som tur var upptäckte jag det på en mack, så jag stack in och köpte punkaspray direkt. Eftersom jag inte fick ut skrotet ur däcket så fick det sitta kvar när punkasprayen sprutades in. Det slutade pysa och allting var frid och fröjd :gnissla

Nu kommer det skumma...när jag senare står hemma i garaget igen så har skrotet krupit IN i däcket...så nu ligger det och skramlar mellan däcket och fälgen :confused: Skiten kröp dessutom in i däcket utan att det började läcka luft på nytt...wierd :va

mycke märkligt...men extremt roligt att läsa om... :hihi
 
Verkar vara lite olika uppfattning här om vad som håller & inte håller.

Har lite funderingar då jag själv för en vecka sedan var tvungen att spruta in en "burk". Har kört & det håller rätt bra, tappat 2 hg i tryck på 1 vecka. Men, frågan är. Kan hojen börja betee sej underligt då man använder gegget. Alltså, kännas vinglig eller instabil...eller inbillar jag mej bara?

Och hur länge håller en "burklagning" egentligen?? Orkar verkligen inte lägga om igen (helst inte detta år alltså) då det bara är några veckor sedan jag fick punka Nr 1 & nu är de massa klet dessutom som ska tas bort.

Slutligen. Hur fort & hårt har ni kört på era lagningar??

Tacksam för svar, eller någon med ett depåstöd nära mej som har lust att hjälpa mej att montera dit det igen efter ev. omläggning.

/// Ullis :cdevil
 
sanningen

det finns två olika typer av plugg en som går atttrycka i från utsidan inget för mc däck enligt mig. sen finns det en till som man sätter på insidan den funkar säkert i 200 om inte mer. men som alla vet så är det bäst med ett nytt. den där sprayen ni snackar om är kass den är till för nöddfall inte för att det ska hålla 500mil till. det blir obalans i däcket och måste bytas eller pluggas
 
Som vanligt när jag äntligen tar mej i kragen & lägger ut en tråd för att få svar om något, då träffar jag någon som har svar på alla mina frågor.

Så tack, men nu klarar jag mej :)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top