Punktering då ni kört? (poll)

Har du fått punktering då du kört med cykeln?

• Antal röstningar
    0
många ggr!

Första gången i rondell - lite has. Fixade faktiskt med punkaspray.

2 ggr i Alperna, BMW lagningssats, bytte dock däck på hemresan via Autobahn. Skruv eller nåt?

Efter 6 mil med nyinköpt hoj, BMW lagningssats, hål som en hugg med Morakniv - funkade! Skruv eller nåt?
Hade precis kört i ca 160. Då ca 120 i en svag kurva och alldeles efter kurvan så var luften helt slut. Vad hade hänt om jag hade kommit 1 minut senare till denna kurva?

September: Skulle burna slut på däcket. Lite för länge sista repan. Blev tunnt som en kondom. Åkte 400 m och punka. Hann 300 m till kompis garage. Luften tar slut fort, nästan omöjligt att köra på slutet.

Fick bakhjulspunka vid mariefred, kände att hojen var som en hal ål.
Körde sedan ca 2 mil med punkis. Jag började med att åka typ krypfart men upptäckte att när jag la mig i ca 55-70 km/t så flöt den på kanon.
Kommer hem till macken där jag bodde och upptäcker att däcket ser fräscht ut fortfarande sånär som hålet för stenen som gick igenom däcket.

Har även fått spik i fram men det höll tills jag tog ur den vid en mack och sprutade i däckspray.

Jag har fått både skruv och häftklammer i bakdäcket. Det upptäcktes för att man upplevde hojen som sladdrig så det var bara att stanna och kolla. Första däcket var nästan slut så det vart byte men andra fixade Comi(lapp från insidan). Det däcket är snart dags att byta det har rullat ca 1200 mil sedan lagningen.

Punka på E4:an vid Botkyrka då jag körde över glassplitter efter en bilolycka. Som tur var det köer och långsam hastighet, märkte punkan då hastigheten ökade då jag kände att hojen slingrade sig en del.

Fick punktering på en gsxr 750 -91 för ett par år sen! Hade svängt ut från en korsning ut på en 90 väg, drog upp den till runt 200 innan jag kände att bakändan började svaja. När jag sen fick stopp på ekipaget så visade de sig att det var punka på bakdäcket. Jag brukar alltid ha skinnställ men just denna gången så låg det hemma, skulle ju bara ta en liten tur!

Spik i däcket i ohälsosam fart.
Märkte det direkt eftersom jag var i en lång kurva o det var bakdäcket som tömmdes på luft onödigt fort...
Lagom jobbigt

.../Yoshi

Fick punka på A-torp i somras..
Var lite jazzigt i kurvorna men det gick bra.. Pyspunka bak..

jag fick punka på bakhjulet när jag skulle köra om en bil, låg vä i ca 130, de va en läskig känsla, det jag märkte var att det hände inget när jag gasade o att bakdelen blev svajig.

Tolf

fick punka när jag skulle toppa hojen utanför landvetter i gbg, i runt 250km/h så gick bakdäcket, märkte det inte först utan tyckte att den var lite seg runt 250km/h och sen kommer en svag kurva och det var helvete att svänga så jag sakta ner o kollade läget. hela bakdäcket hade i princip smält av värmen. då va man inte fräck! ;P

Fürstenhoff skrev:
Under en wheelie träning med blysläden på ett flygfält i sådär 320km/h+ så exploderar bakdäcket varför hojens bakdäck tar hissen ned mot marknivån med en smäll, får ett ex antal "små" kast innan jag åter känner att jag har 100% kontrol över situationen. :3freak

Det visade sig att Michelin däcket hade överhettats med det resultatet att ca 60% av däckbanan försvann i ett naffs - det enda som fanns kvar där gummit suttit var korden som tyvärr höll kvar luften väldigt dåligt. :7peta

Live or die, the final attempt - eller kanske inte........ ;)

/Fürstenhoff.

Nåt sånt här kanske?

Bifogat

• punka.jpg
    punka.jpg
    76.1 KB · Visningar: 155
Swedie skrev:
Sen har jag fått vanlig punka ett flertal gånger då man bara helt enkelt kört för länge på däcket och minsta vassa sten m.m skär upp däcken.

Är "racedäck" känsligare för vassa stenar etc ?? Jag tycker att det är skojj att åka hårt på grusväg ibland, men jag har märkt att det kan "lossna" som flikar på däcket ibland (även framdäcket) ??

/ Micke

Ingen dramatisk händelse, men men..

Jag hade inte tagit kortet och jag precis köpt min R6:a och blev hemskjutsad av min kompis från staden vi köpt den i.
Lyckan var total, inget kunde jämföras med denna vackra mc tyckte jag.
Så jag bestämde mig för att visa min kärlek genom att krypköra fram och tillbaka en vända på parkeringen.
När jag rullade tillbaka till polaren och kände mig cool som få hörde jag hur det tokpyste från bakdäcket.

Tog en timme för mig att fatta att jorden inte hade gått under :crash

hej!!!

Fick pyspunka på framdäcket i våras (antagligen glas vid parkeringen). Märktes genom att styret drog mer och mer in i kurvorna. Körde med det några dagar före tillfälle att byta fanns, vart rätt spännande ibland mellan påfyllningarna (slutade med att en polare följde efter i bil med en lånad däckpump när vi letade efter en öppen verkstad).

Har pyspunka på bakdäcket (blev lite dåligt med gummi efter säsongsavslutning utanför väl valt kontorshus). Märks mindre än när framdäcket läckte, men fortfarande inte trevligt att köra med.

Mr Helmut skrev:
Hur många av er har vid något tillfälle fått punktering då ni kört framåt?

Berätta hur det gick!

Kom å tänka på det då jag såg en köra på bakhjulet, vilket kanske inte vore det trevligaste tillfället att på punka på :gnissla

Därmeot fått pyspunka 2 ggr inom loppet av ett år, båda ggr när bakdäcket började bli slitet, en gång tyckte jag hojen ålade sig konstigt på vägen, mindre än 1 kg tryck.

ja och det höll på att gå åt helvete kommer precis ur en kurva så håller som tur är "låg" hastighet när bakdäcket smäller och schabraket blir grötigt som helsicke och jag kränger över hela banan (som tur var så var vi ensamma på vägen) innan jag lägger henne i backen och flyger handlöst och dito gäller för passageraren.

Hon får en längre flygtur än jag men eftersom jag (som jag uppfattade det, kan ju ha tuppat av där en stund) var uppe och hoppade direkt tyckte jag hon var mjäkig som låg och åmade sej. Hon kunde väl åtminstone flytta sej bort från mitten av banan? Jaa ok lite skakad så tänkte inte hela vägen. Jaja det blev åka blåljus och summa summarum var det fråga om en hjärnskakning. Sen dess kan jag inte fatta att de ens tillåter jet-hjälmar såpass UPPF*CKAT visiret och käkpartiet var.

Avoid using that sh*t!!!!! Take a look on the inside of your rim after spraying den där sk*ten i ditt däck :gnissla

Inga rester på insidan, körde i det i två olika däck och två olika punka spray märken utan problem!

Höll hela vägen från spanien hem!!!

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...