Punktering/däckexplosion?

RuffRyder

RIP Nino aka Lion
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Hade: CBR 600 RR-04, CBR 600F -97, GSX 400E -84
Fan idag höll man på att kissa på sig.
Hade hunnit åka 500 meter hemifrån när jag närmade mig en rondell där jag skulle åka rakt fram. När jag är i rondellen och kör, tack och lov i låg fart ca 20km/h, så åker bakhjulet ut åt sidan som vid en sladd. "va fan, det är ju inte halt" tänkte jag. Bromsade lite när jag såg att det blev värre. Stannade hojen på trottoaren direkt efter rondellen och tittade. Däcket var HELT tomt på luft... innerslangen verkar ha spruckit/exploderat!

Däcket var nybytt, hade bara hunnit åka ca 10 mil med den, och den hade rätt lufttryck (antar jag eftersom det är gjort på verkstad). Jag vet inte om innerslangen var bytt också (hade inte beställt byte av den).
När jag försökte pumpa luft i däcket så pös det bara ut vilket nog innebär att innerslangen har ett rejält hål/reva.

Nu undrar jag hur vanligt är det att sånt händer? Hur kan luften i däcket försvinna helt på ett par sekunder? Verkade inte vara nåt synligt fel på ventilen iaf...

Ska jag misstänka verkstan för oseriöst jobb eller är det bara sånt som kan hända?

Det var väldigt obehagligt och jag tackar Gud att det inte hände 3 sekunder senare då jag hade fått upp farten i 80...
Damn, man får en tankeställare.

Peace!
RuffRyder
PS! Hojen är en GSX-400E

Man kan förstås inte utesluta att slangen kan "ha hamnat fel" vid däcksbytet....men kolla ventilen noga först innan du drar några slutsatser. Surt iallafall. :(

brukar gå sönder runt ventilen har gjort det för många gånger för mig o det är inte det minsta kul man kan ha!

slangen...

Här kommer en bild på "slangen".

Som ni ser, är det inte mkt till slang som fanns i däcket.
Stjärnan till mek hade använt denna stump som ventil, helt jävla otroligt!!!

Enligt den andra verkstan jag var på så går det att köra utan slang men då kan man inte göra som "Stjärnan" gjort utan då får man borra upp ventilöppningen i fälgen och grejja... hur som helst var detta riktigt jävla dåligt gjort av honom och jag är jävligt förbannad på killen som gjort jobbet.
Jag fattar inte hur fan han tänkte...

Peace!
RuffRyder

Bifogat

• pict0009.jpg
    pict0009.jpg
    28 KB · Visningar: 105
*/ ?>
Nyheter
MC-mässan startar idag

Med start idag, den 23 janu...

Fullt drag på mc-mässan i Jönköping!

Bikes monter full till bred...

Nya Indian Chief Vintage

I kölvattnet av att ha spar...

MotoGP 2026: kalender och förare

MotoGP-kalendern och förarn...

Benavides till dramatisk Dakar-seger

Luciano Benavides, som gick...

Gotland Ring Bike Week 2026 – rabatt på färjan klar!

Alldeles nyss fick vi klart...

Michelin lanserar Anakee Adventure 2 – nytt adventuredäck med fokus på väg, men redo för grus!

Michelin breddar sitt adven...

Svensk auktion med tävlingshojar

Det svenska företaget Antiq...

Officiella: Harley-Davidsons 2026-nyheter

Efter att Cruiser-programme...

WP kliver in i bromsvärlden – lanserar helt nya bromssystem

WP har länge varit synonymt...

Back