Punkaspray erfarenheter

FZ1

Resan är målet!
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
CBR1000
Pulade idag med inflyttning av regskylt och miniblinkers och får till min fasa syn på en skruv i nya däcket som gått 70mil, naturligtvis är det punka när jag tar bort skruven :mad:
Vad göra? Nytt däck, rep hos däckmojjen, punkaspray
Någon som har erfarenhet av punkaspray, bra eller dålig?

har bara dåliga erfaranheter av de på mc:n.. men i bil funkar de bra mkt bättre.. använd plugg istället om du vågar.. vet ganska många som gjort de.. men jag kommer aldrig mer köra på ett däck som e punkterat..

ska du göra något åt de så ska du sätta plugg i de INTE punkaspraj

Punkaspray är ju bara tillfällig lösning så man slipper bli strandad mitt i ingenstans utan gsm-täckning.. tror man kan iaf köra i 50-70 utan problem till närmast verkstad.. där man blir uppläxad av snubben som får städa upp kletet.. :rolleyes: Köpa nytt däck är tyvärr enda lösning om du vill fortsätta att köra som vanligt. Med en plugg är däcket inte längre att lita på i de farter den är byggd för.. Men jag tycker det funkar bra om man e urfattig och kan tänka sig ta det lungt fartm,ässigt och börna lite extra för kidsen tills däcket är slut.. Jag kör just nu med två plugg :crash den första gjordes av en verkstad (som gjorde mig VÄLDIGT medveten om risken att köra i över 180), den andra la jag dit själv idag (har nytt däck men ingen verkstad kunde hjälpa mig att sko hojen en lördag... :mad: ). Köpte en sats med fyra pluggar på Honda Center för 130 spänn, pluggade igen hålet på en mack på tio minuter. Fyllde på 3,0 luft (mot 2,5 normalt) och kontrollerade trycket två timmar senare.. all luft var kvar. har kört i ca 4 timmar idag i farter upp till 160.. all luft kvar när rundan var slut..

Men det smartaste är att hitta ett billigt beg racedäck.. och framförallt en lördagsöppen verkstad :bow. Då slipper man den där "apapap"-rösten i huvudet när det kliar i högerhanden.. mycket irriterande i längden och absolut inte värt de kanske 500 spänn ett nytt begdäck kan kosta..

Jag själv använder "tugg-bussar", ser ut som 10cm långa bruna mjuka kola-remmar som monteras med hjälp av ett specialverktyg. Funkar bra både på bil och MC-däck. Har du kord-brott, dvs en liten bula runt området, skrota däcket.

Vet du att du inte kommer att pressa 200+ hela tiden är det ofarligt.

Plugg

Jag har kört med plugg i 450mil 200+ inga problem.det finns två sorters plugg utifrån ocg inifrån inifrån är bäst,men jag själv har utifrån :squid

När det gäller punkaspray så är jag övertygad att det är ganska avgörande hur stort hålet är. Hade nåt minimalt hål i mitt framdäck, körde i punkaspray, har kört en 150mil på däcket hittills, förvisso relativt lugnt, men tidvis ganska snabbt. Har inte haft några problem hittills. Men men, helt säkert är det ju säkert inte. Men som sagt, det beror ju väldigt mycket på hur stort hålet är.

Ok, tack alla för era inlägg, det blev en plugg utifrån på Däckland idag för 100:-. Enligt servicekillen är det inte godkänt av däckfabrikanten att plugga, men han hade aldrig hört talas om att det varit något problem. Han varnade samtidigt (som ni andra gurus) för punkaspray, ett riktigt otyg sa' han...

Om vädret tillåter blir det Sviestad imorgon, hoppas pluggen sitter :p

Jag kan tala för mig själv iallafall.

Jag fick punktering och jag provade med en produkt som heter Punkteringsfri Webbsida
Jag har kört säkert 200 mil sen dess med det i däcket. Både på bana och i vanlig trafik. Jag har inte upplevt att jag skulle tappat nån luft eller att det skulle vara obalans i bakdäcket eller nåt sånt. Har varit uppe i farter över 200 flera gånger utan några som helst problem.

Fungerar finfint för mig iallafall.

andersbrink skrev:
Jag själv använder "tugg-bussar", ser ut som 10cm långa bruna mjuka kola-remmar som monteras med hjälp av ett specialverktyg. Funkar bra både på bil och MC-däck. Har du kord-brott, dvs en liten bula runt området, skrota däcket.

Vet du att du inte kommer att pressa 200+ hela tiden är det ofarligt.

Har också använt såna, har inte märkt av nåt. Verkar funka bra...
Som sagt så är punkaspray bara för att ta sej sakta hem eller till verkstaden.

Kan bara hålla med ovanstående talare.
Fick punka på bakdäcket på Bivarödsrakan för 3 helger sedan och skickade i punkasprayen (ett litet skruvhål), trots allas förmaningar om hur kass det var/är.

Har sedan kört ca 70 mil i bla 299 på mätaren några gånger och ofta över 200 och har inte haft några som helst problem med punkasprayen eller någon obalans el dyl.

Punkaspray e kanonbra vid mindre hål!!! Det är bara en massa tjafs från däckskrängare o dyl för att de ska få kränga nya däck :D .

Jag har kör 250 mil på mitt bakdäck å har knappt 200 kvar så jag tänker inte byta i onödan :p

Min lokala däckskrängare sa att det nog skulle gå å köra med de sista 200 milen...så MER PUNKASPRAY ÅT MC-FOLKET

Blade 4-ever skrev:
Tycker punkaspray funkar alldeles perfekt som repartion av däck :fakta

Körde nästan 400 mil med mitt förra däck (med punkaspray i) och jag körde precis som man brukar göra :rock (200+ varenda gång man är ute och tourar :rolleyes: )

YEEAHAAA!!! Samma här! su blir Jag väl mordhotad.. Jag fick punka, punkaspray var ända lösningen. I med en flarra, efter ett tag hade Jag glömt vad jag körde på. Körde slut på hela däcket som vanligt och i "varierande" farter.. :crash

det som var lite eller rätt rejält negativt var att ur det lilla hålet sprutade det ur en djävulsk kräm som satte sig kvar på allt och var ett helvete att få bort. Den ska man ta bort på momangen.

punkaspray e inget bra om det absolut inte måste va en nödlösning,den täpper igen ventil,obalans
hör vad däckgubbarna säger när dom ska byta däck som är lagat med punkaspray

PLUGGA det istället :fakta

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti