Punka

Hammer

Ny medlem
Gick med
9 Aug 2004
Hoj
Fireblade
Låg och pressade på motorvägen i bra fart när jag besämde mig för att svänga av på en avfart. När jag saktade in märkte jag att hojen blev tyngre och tyngre att styra. Jag stannade och kollade på framdäcket som då var platt. Jag kände inget konstigt med hojen innan jag började dämpa farten på avfarten. Är tämligen ny bakom mc-styret och har inte varit med om en mc-punka förut. Min fundering är om punkteringen inträffade där på avfarten eller om det kan vara så att en punka inte märks lika mycket när man har fart och vägen är rak? Är det nån som vet, som råkat ut för samma sak? Jag trodde att punka på framdäcket i hög fart skulle innebära en lite småsvettig situation.

Punka-hålet var dessutom skitkonstigt, det såg ut som ett skotthål från ett luftgevär, alltså ganska stort för att vara ett punkteringshål, mitt på slitbanan (inte för att jag tror att det var orsaken, det var bara en beskrivning av själva hålet).

efter som jag anser mig vara expert på att få punkteringar (3:e på 1 månad) :mad: :mad: så kan ju jag dela med mig av mina erfarenheter ...

jag har inte märkt någonting förens det har varit helt tomt på luft eller förens jag har sett att hojen har stått på sock när jag kommit ut på morgonen ...

fast jag har bara fått på bakhjulet, det är säkert annorlunda på framhjulet

Lomax skrev:
efter som jag anser mig vara expert på att få punkteringar (3:e på 1 månad) :mad: :mad: så kan ju jag dela med mig av mina erfarenheter ...

jag har inte märkt någonting förens det har varit helt tomt på luft eller förens jag har sett att hojen har stått på sock när jag kommit ut på morgonen ...

fast jag har bara fått på bakhjulet, det är säkert annorlunda på framhjulet

jag har fått punka i c:a 240-250 på bakhjulet, vart lite vinglig inbromsning!

jag hade precis bytt däcket och glömde den där lilla korken, kan ha varit därför? Jag vet inte, för det va bara pumpa i luft igen å köra..

Jag punkade i helgen på backdäcket oxå, och precis som du skriver var det ett ganska konstigt och stort hål i däcket!

Jag blåste i ca 200 km/t och jag märkte tydligt när det hände - fick dog bromsat och stoppat hojen utan "mycket" dramatick..

//Ronni

Jag hade punktering på bakdäcket vid ett tillfälle och så länge jag körde rakt fram kändes det inte så konstigt, men i kurvorna stretade hojen emot och jag fick brotta ned den. Att något var fel kändes ju uppenbart och när jag stannade för att kolla problemet var bakdäcket helt tomt. "Problemet" artade sig mer som att hojen var svårstyrd än att bakdelen var vinglig. I med en flaska punkteringsspray så att jag i alla fall kom hem.

Sidorna på däcket verkar så styva att däcket inte krängs av i kurvor om man kör i väldigt låg hastighet (Det är väl dock inte att rekommendera). Hur som helst känndes det inte som någon obehaglig situation utan det hela gick lungt till väga för både motorcykel och förare.

Hammer skrev:
Låg och pressade på motorvägen i bra fart när jag besämde mig för att svänga av på en avfart. När jag saktade in märkte jag att hojen blev tyngre och tyngre att styra. Jag stannade och kollade på framdäcket som då var platt. Jag kände inget konstigt med hojen innan jag började dämpa farten på avfarten. Är tämligen ny bakom mc-styret och har inte varit med om en mc-punka förut. Min fundering är om punkteringen inträffade där på avfarten eller om det kan vara så att en punka inte märks lika mycket när man har fart och vägen är rak? Är det nån som vet, som råkat ut för samma sak? Jag trodde att punka på framdäcket i hög fart skulle innebära en lite småsvettig situation.

Punka-hålet var dessutom skitkonstigt, det såg ut som ett skotthål från ett luftgevär, alltså ganska stort för att vara ett punkteringshål, mitt på slitbanan (inte för att jag tror att det var orsaken, det var bara en beskrivning av själva hålet).

Fick bakhjulspunka för en månad sen, märkte ej heller nåt direkt. Men när jag saktade in uppträdde hojen sej väääldigt konstigt :-)

Tror att man inte alltid upptäcker punkan direkt när man kör i jämn fart rakt fram..Lite läbbigt det där...

Fick punka bak på slingerbulten.

Märkte i en kurva att hojen började "orma" sig. Tänkte "det va väl lite ojämnt i det spåret eller nåt...".

När jag kom till kalhygget så hade jag inget fäst bak. Däcket vandrade på fälgen. Jag körde i diket. Lyckligtvis fick jag ner farten och det blev inte några större skador.

/Lucky9

Hammer skrev:
Du har blivit beskjuten!!! Min kära mor fick en liknande skada på ena däcket till sin bil, fast då var hålet på sidan. Hon trodde helt ärligt att hon blivit beskjuten. Spelade ingen roll vad man sa. Gissa om däckfirman hittade någon kula i däcket... Nej, just det. :rolleyes:

Nyheter
Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph