Punka, hur fixa?

JTPK79

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2007
Hoj
Borta...
Luften går ur mitt bakdäck. Hur fixar jag detta på enklast sätt??? Jag har inte hittat något vasst föremål som träng igenom däcket och jag har kollat så ventilen inte läcker med lite saliv. Var läcker det??? Och hur fixar man det på snabbast möjliga vis. Punkasprej från biltema??

Tacksam för hjälpsamma svar!

Punkaspray har en förmåga att lämna en väldigt klibbig hinna på fälgen som är ett he..ete att få bort sedan.

Kolla kring infärtningen av själva ventilen. Gummit kan ha torkat ut och spruckit.

/R

Dra i ordentligt med luft och på med såpavatten.
Har du något pys så ser du ju det då!
Använd inte punkaspray, bättre ta reda på vad det är och åtgärda problemet ordentligt.
Annars brukar det bli "gör om gör rätt!"

Jag hade pyspunka på bilen för ett tag sedan. Läckte ca 1 kg på 2-3 veckor. Däckkrängaren slipade rent fälgen på insidan hela vägen runt på båda sidor där däcket ligger an, pysläckan var som bortblåst.

Hur byter man ventil om det skulle va den?

Kräng av däcket och sätt i den nya "innifrån". Däckfirmor brukar ha verktyg för detta. Möjligen är ventilen en metallhistoria som iså fall sitter med en mutter på insidan.
Tycker dock att du ska följa ocke's tips först :tummenupp

/R

Jag hade nått stålstift i mitt däck, det syntes inte på utsidan, men det stack ut några mm på insidan av däcket :huvet Å pös gjorde det inte alltid heller, ibland nästan inget, å ibland massor :näsblod

Hur svårt kan de vara åk till en gummigubbe dom kollar däcket å lagar de som går att laga kostar max några hundralappar.

Hej
Jag råkade ut för vad jag trodde var punka men det visade sig vara ventilhatten som blivit deformerad och tryckte på ventilen så det pös.Prova med det enkla att byta hatten.
Fredrik

Nu idag verkar luften stanna kvar i däcket, skumt! Köpte en punkterings spray på biltema, drar kanske i den för säkerhet skull.

Den vanligaste orsaken till "slumpmässigt luft-tapp" är själva ventilen.
Då fjädern i ventilen blir slapp, så läcker luften ut vid höga farter, (centrifugalkraften).

Finns fina hattar som har en gummipackning i botten och spår så man kan dra åt den lite.

Punkaspray är en lösning att ta till om man är ute på långresa o inte har några andra alternativ.
Det är absolut inte en lösning man tar till när bilen/hojen står hemma i garaget med pyspunka.

Nyheter
Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D