Punka är inget man lagar...?

NFGreen

Ny medlem
Gick med
29 May 2008
Ort
Gävle
Hoj
KTM 690 DUKE -08
I morse när jag skulle ta min fina Duke till jobbet så upptäcker jag att däcket är platt, sitter en skruv mitt i kuk-däcket. Jag rullar hojen till en däckfirma som ligger två kvarter ifrån mig.
Senare på dagen så ringer dom och säger att dom var tvugna att byta däcket då dom inte vill garantera en lagning på ett MC däck. Tycker ni det är OK?
Jag jobbar själv med bilar och vet att det inte är några problem att laga ett däck med en skruv i. Skulle det vara någon skillnad med ett MC däck???

Rock on! :yoparty
/Simon
 
jag tycker inte det...inte på en Supermotard. Fick punka på min Hypermotard och pluggade (med lapp innanför) och det funkar kanoners. Skulle dock inte göra det på min 1098:a.
 
Har hört samma svar själv, men aldrig någon bra förklaring varför.

I mitt fall så lagade de däcket, jag eldade upp det på 1 dag och återkom och köpte ett nytt.
:D
 
Beror på uppbyggnaden på det specifika däcket.
De flesta "sportigare" däcken rekomenderar man inte lagning av då korden är jäkligt tunn och skulle ett par trådar vara av så är det LITEN säkerhet kvar.

Byt å va safe!


sen kommer 50 pers att vitna om att det minsan funkat på deras däck...men men...
 
Det går ofta bra att sätta in en innerslang i däcket, har gjort det många ggr, dock inte på sporthojar (kanske går där också, någon annan vet?)
 
jag tycker inte det...inte på en Supermotard. Fick punka på min Hypermotard och pluggade (med lapp innanför) och det funkar kanoners. Skulle dock inte göra det på min 1098:a.


Lagning inifrån skall vara ok(genomgående med lapp)! De man trycker i utifrån är underkända av diverse tillverkare.
 
Jag köper gärna nytt däck för att vara på säkra sidan. Men jag hade haft mera förståelse för annan hoj, en Duke kör man inte snabbare än 150. Men som sagt, kanske en billig försäkring...

jävla surt att tjacka nytt däck efter bara 50mil... Dessutom upptäckte dom att det läcket olja mellan blocken, hur jävla sur blir man inte då? Visserligen garanti, men ändå....
 
Last edited:
Beror på uppbyggnaden på det specifika däcket.
De flesta "sportigare" däcken rekomenderar man inte lagning av då korden är jäkligt tunn och skulle ett par trådar vara av så är det LITEN säkerhet kvar.

Byt å va safe!


sen kommer 50 pers att vitna om att det minsan funkat på deras däck...men men...

what he said :fakta :tummenupp

har också jobbat med bildäck i tio år men skulle nog ta det säkra före det osäkra om det gällde min egen hoj iaf

mina 2 ören
 
Ähh, det går UTMÄRKT att plugga MC däck, firman ville bara sälja ett nytt, jag hoppas att du tog med dig det gamla eller lånade en kniv att skära sönder det med ordentligt, annars lär någon annan köra slut på det däcket med en plugg i.

Ringde dom inte och frågade innan dom krängde på ett nytt?

BMW säljer ju till och med plugg-kit som orginaltillbehör, ni vet såna där klibbiga snören man trycker i utifrån, dom skulle jag däremot inte känna mig säker med på en snabbare hoj, men jag skulle kunna prova på en grusbusare.
 
Polarn har gjort det 2 ggr med plugg utifrån samt kört bana med dem.<<ena däcket var nytt och sitter ännu på efter 500 mil.
 
Ähh, det går UTMÄRKT att plugga MC däck, firman ville bara sälja ett nytt, jag hoppas att du tog med dig det gamla eller lånade en kniv att skära sönder det med ordentligt, annars lär någon annan köra slut på det däcket med en plugg i.

Ringde dom inte och frågade innan dom krängde på ett nytt?

BMW säljer ju till och med plugg-kit som orginaltillbehör, ni vet såna där klibbiga snören man trycker i utifrån, dom skulle jag däremot inte känna mig säker med på en snabbare hoj, men jag skulle kunna prova på en grusbusare.

Jag har ett nära sammarbete med dom och känner dom väl, så jag litar på dom. Dock har jag ingen erfarenhet när det gäller lagning av MC däck. Men självklart kommer jag att ta med mig det gamla däcket. (har ju en polare som behöver nytt däck till sin Duke :P) :yoparty
 
Tjo. När jag jobbade på däckfirma så var det alltid olika från fall till fall men:
Fick du se det gamla däcket?
Förklarade dom varför dom bytt ut det? visade skadan.
Tkr man har rätt att se däcket å få det förklarat för sig varför det är utbytt mot ett nytt.
Sj kommer jag från sporthoj men kör numera motard. På sport skulle jag inte ta risken med ett pluggat däck, men på motard......
 
det finns två grupper i denna fråga. de som vägrar våga testa "säkerhet framför allt"
sen finns det dom som verkligen testat med framgång.
det finns garanterat ingen som kört med lagat däck och klotat p.g.a. däckexplosion. har du liksom hört någon som fått det?
 
Ta med gamla däcket hem, laga det från insidan och kräng på när det här nya är slut?:tummenupp
 
det finns två grupper i denna fråga. de som vägrar våga testa "säkerhet framför allt"
sen finns det dom som verkligen testat med framgång.
det finns garanterat ingen som kört med lagat däck och klotat p.g.a. däckexplosion. har du liksom hört någon som fått det?

Explosion känns väl inte direkt troligt men jag har sett fall där det inte blivit tätt utan småläckt och föraren fått stora ögon efter några mil när trycket börjar bli lågt.....
Håller man koll på sitt tryck och däcket inte trasats sönder vid punkteringen så skulle jag åka på det
 
förra sommaren fick polaren en skruv i sitt däck å han lagade det med en plugg..
och det håller fortfarande och han kör en sp-1
 
Har provat 320 blås(räknat på utväxling) med pluggat däck. Kanske inte det bästa men det fungerade. Har pluggat 4st däck inget gått sönder. Alla med rågummi som förs in i däcket och sen ut. Köra efter skyltarna i 20mil och sen åkt normalt.
Har dock varit med om att ventiler, själva gummidelen gått sönder 2ggr. Ena gången höll det på att sluta olyckligt andra gången såg jag sprickan innan och han åtgärda med byte.

Så enligt mej är ventilen farligare än ett pluggat däck.
 
Jag körde punkaspray på min gammelretta när jag punkterade ett helt sprojlans däck. Funkade perfa och Jag körde däcket ut. Lite griniga miner på däckkrängeriet pga kladdet men det får dem bjuda på för alla skrapade fälgar.
 
Nyheter
Norton Motorcycles siktar på fyra nya modeller till 2026

Norton Motorcycles förbered...

GB350S i fokus på Wheels and Waves 2025

Honda var tillbaka i Biarri...

En hyllning till mästaren!

Pressrelease från MV Agusta...

Vinnarhoj från Custom Bike Show

I nästa nummer av Allt om M...

Testhoj hämtas från Sulas MC

Vi åkte till Strängnäs för ...

Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

Back
Top