Pulverlackering eller vanlig lack?

.Putte

Medlem
Gick med
23 Mar 2007
Ort
E-tuna
Hoj
Blå
Det är så att jag ska måla ramen på hojjen i vinter hade först tänkt att jag skulle pulverlacka (har hört att det ska hålla lite bättre mot slitage) den men efter att jag gjort ett jobb åt en lackerare så erbjöd han sig att lacka den åt mig tillsammans med alla kåpor.

Så nu till frågan är det stor skillnad på hållbarheten hos dom olika lackeringsätten tänkte främst på slitaget där man har stövlarna och benen mot dom detaljerna som blir lackade?


Tacksam för svar
 
Pulver lack är det klart bästa när det gäller hållbarhet. tex fälgar är nästan alltid pulver lackade. Pga det klarar slitage på helt annat sätt än vanlig lack.
 
Håller med om att pulverlack är bättre än våtlack på ramar och dylikt, det är mycket slitstarkare. HD har pulverlackat sina ramar sedan 80-talet.

Om du väljer pulverlack så se till att de maskar ramnumret så att det bara täcks av klarlack. Pulverlacken är så tjock att ramnumret inte syns annars.

/J
 
Hur klarar pulverlacken värme?
Funderar på att pulverlacka min ram på 525an och kröken går riktigt nära ramen vid ett par ställen. Blir lacken mjuk av värmen??
 
Hur klarar pulverlacken värme?
Funderar på att pulverlacka min ram på 525an och kröken går riktigt nära ramen vid ett par ställen. Blir lacken mjuk av värmen??

Pulverlack ugnshärdas ju i upptill 200C. Så jämfört med de flesta våtlacker torde det ju iaf vara bättre temptålighet med pulverlack. Min främre krök passerar 10 mm från ett främre ramrör. Det har iaf pulverlacken tålt.
 
Okej, då får det bli pulverlack :tummenupp
Någon som känner till någon som har vettiga priser i sthlm/uppsala traken? =)
 
http://www.lackcenter.se/ gjorde min ram plus lite andra delar. Det vart bra, snabbt och billigt.

/J

Jag tänkte säga "Isaxssons pulverlack", men de ligger på samma gata som den firman du tipsar om. Kanske bytt namn? Eller så finns det två firmor i det Industri området.

Iaf. jag lämnade mina grejor måndag morgon. Blev lovad ca. 5 dagar. Han ringer tisdag kväll och det är klart. Kostade inga större pengar. Perfekt maskerat var det också.

Mer än nöjd är jag med andra ord. Nackdelen är att du måste hitta en extern firma som blästrar. "Blästrings Ab i Jakan" verkar OK, vet dock inte hur det är när man lämnar in som privatperson. Nån som vet?
 
Jag tänkte säga "Isaxssons pulverlack", men de ligger på samma gata som den firman du tipsar om. Kanske bytt namn? Eller så finns det två firmor i det Industri området.

Iaf. jag lämnade mina grejor måndag morgon. Blev lovad ca. 5 dagar. Han ringer tisdag kväll och det är klart. Kostade inga större pengar. Perfekt maskerat var det också.

Mer än nöjd är jag med andra ord. Nackdelen är att du måste hitta en extern firma som blästrar. "Blästrings Ab i Jakan" verkar OK, vet dock inte hur det är när man lämnar in som privatperson. Nån som vet?

Sorry det var Isakssons jag menade! De var de som gjorde min ram. Mindes inte namnet bara adressen!
 
Jag är inte övertygad om att pulverlack är mer slitstarkt egentligen. Men i praktiken stämmer det nog som de andra säger. Våtlack är hårt och slitstarkt, men det tar ett bra tag innan det har torkat ordentligt. Min egen erfarenhet är att lacken inte blir riktigt hållbar förrän efter ca 1 år. Pulverlack däremot blir hård direkt. Pulverlack blir dessutom väldigt mycket tjockare än om man våtlackar 2-3 lager och det gör givetvis mycket för hur slitstarkt det blir. En annan fördel med pulverlack är att den inte blir tunnare över skarpa kanter som våtlack blir.

Våtlackar du ramen med 4 lager och låter torka ordentligt (lackerare snabbar väl på processen i värmeutrymmen!?) så är jag övertygad om att du blir nöjd.

Tänk på att tjockleken på pulverlack kan vara en estetisk nackdel, och att du troligen blir mer begränsad i färgval.
 
Last edited:
Hur klarar pulverlacken värme?
Funderar på att pulverlacka min ram på 525an och kröken går riktigt nära ramen vid ett par ställen. Blir lacken mjuk av värmen??

Det finns pulverlack som klarar värme bra, hör med din lackerare. Det är inte säkert de har värmetåligt pulverlack på hyllan, men de borde kunna ta hem. :)
 
Finns pulverlacker i lite olika kvalitéer. Industrivarianterna hanterar ofta inte UV strålning så bra vilket kan resultera i att lacken mattas med tiden. Men kolla med lackeringsfirman, dom har säkert koll på sina prylar.

Pulver är betydligt svårare att blästra bort. Och sämre att bättra än våtlack, om du har tänkt att skära, svetsa eller göra något annat med ramen längre fram.
 
vad ligger ungefär priset på för att pulverlacka en ram+sving+bakram?


Många snackar ju om att de betalar med ett gäng bullar och en back öl???

Rimligt annars är nog ca. 1-2 k. Förutsatt att grejorna är rena, blästrade och det inte sitter nåt skit kvar i (lager o.sv) så att firman får en massa extra jobb.

Maskeringen däremot borde nästan ingå i priset.
 
Ring Industrilack Landskrona AB, där har jag lämnat en gång innan och det var billigt och bra.
Telefon: 0418-13260

Adressen är
Stenorsvägen 56
LANDSKRONA

ska jag göra.. ifall jag får för mej att lacka ramen.. vet bara inte ifall jag orkar skruva ner hela hojen..haha
 
Våtlack blir ju mycket snyggare än pulverlack. Så egentligen är det en smaksak.
 
Många snackar ju om att de betalar med ett gäng bullar och en back öl???

Rimligt annars är nog ca. 1-2 k. Förutsatt att grejorna är rena, blästrade och det inte sitter nåt skit kvar i (lager o.sv) så att firman får en massa extra jobb.

Maskeringen däremot borde nästan ingå i priset.

Ja gav 700 för blästrin o pulver på fälgar.
Gav tror de var 600 för ram, sving, gaffelkrona o div smågrejor.
Och det behövs inte blästras sålänge där inte sitter gammal färg.
 
Lite ot men.

Om man ska lacka en crossram så är det väl nästan bättre att man använder våtlack. Har hört att om man använder pulverlack och man får lacksläpp så kan fukt krypa under färgen och börja rosta. Våtlacken är väl lättare att bättra också.

På en vanlig ram hade jag alla gånger valt pulverlack, det är mycket mer slagtåligt och det är jävligt snyggt också.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top