Pulverlackerare i Skåne sökes

repan

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 May 2004
Ort
Kristianstad
Hoj
Kawasaki
Helst uppe i nordöstra (Kristianstad) området. Måste även utföra förbehandling (blästring?). Det gäller ett par fälgar.

Tack för hjälpen
Johan
 
Värsjö Lack & Mekanik (liten bit utanför Örkelljunga). http://www.varsjolack.se/

Jag lämnade in min mc-ram där och den blev riktigt fin. De har mycket erfarenhet av att pulverlacka motorcykelramar och fälgar till både bil och mc.

Jag frågade joddlaren som är ansvarig för pulverlackeringen hur mycket det skulle kosta att blästra och lacka en fälg (tre-ekrad) och han gissade på runt 300:-.
 
Se till att de gör en bra förbehandling, (kromatering t.ex.), annars fäster inte pulvret ordentligt. Jag är helt säker på att det behövs...:huvet :huvet
 
Jag lämnade in & fick blästrat & pulverlackerat hos Häljarps industrilackering.

betalade 900:- för

Ram
Sving
fram & bakfälg
Övre styrkrona


Dock är detta inte riktigt i krokarna runt Kristianstad, utan ligger ca 1 mil österut från Landskrona
 
Se till att de gör en bra förbehandling, (kromatering t.ex.), annars fäster inte pulvret ordentligt. Jag är helt säker på att det behövs...:huvet :huvet

Räcker inte blästring? Är inte jättekunnig när det gäller pulverlack men det är första gången jag hör att man skall kromatera först:confused:

Edit fråga. Kan man ens kromatera aluminium?
 
Räcker inte blästring? Är inte jättekunnig när det gäller pulverlack men det är första gången jag hör att man skall kromatera först:confused:

Edit fråga. Kan man ens kromatera aluminium?

Nej, det räcker inte med en blästring för att få vidhäftning. Det som händer är att det chippar ur små flisor när däcket läggs på, fälgen slår emot etc. Sen kryper det in lite fukt/kondens så att aluminiumet oxiderar och pulvret släpper under ifrån. Det som inte självsläpper är näst intill omöjligt att blästra bort...:huvet :huvet

Scania hade samma problem med sina lastbilschassin i stål tidigare. De rostade och jäklades. Nu kräver de att underleverantörerna har en godkänd förbehandling som ser till att pulvret bettar ordentligt.

Det finns ett antal förbehandlingar för både stål och aluminium. Gör en snabb googling så står det mesta. Jag är ingen guru på området, men har gjort tillräckligt många tabbar...

/T
 
Vill minnas att de la på en grund av zink på min mc-ram innan de sprutade på den riktiga lacken...
 
Nej, det räcker inte med en blästring för att få vidhäftning. Det som händer är att det chippar ur små flisor när däcket läggs på, fälgen slår emot etc. Sen kryper det in lite fukt/kondens så att aluminiumet oxiderar och pulvret släpper under ifrån. Det som inte självsläpper är näst intill omöjligt att blästra bort...:huvet :huvet

Scania hade samma problem med sina lastbilschassin i stål tidigare. De rostade och jäklades. Nu kräver de att underleverantörerna har en godkänd förbehandling som ser till att pulvret bettar ordentligt.

Det finns ett antal förbehandlingar för både stål och aluminium. Gör en snabb googling så står det mesta. Jag är ingen guru på området, men har gjort tillräckligt många tabbar...

/T

Bra att veta tänkte ev riva min TTR och bla annat lacka om ramen.
 
Vill minnas att de la på en grund av zink på min mc-ram innan de sprutade på den riktiga lacken...

Japp! :tummenupp Så ska det göras. Kallas för zinkkromatering om jag inte missminner mig. Funkar fint på stål också. Fast bäst är en gulkromatering men då måste pulvret på omgående annars börjar godset korrodera och då är det kört. Tydligen är det denna process som Scania kräver av sina underleverantörer. Har luskat om detta med en kompis svärfar som säljer pulverlack till industrin. Borde ha pratat med honom innan jag gjorde mina fälgar...
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top