Pulverlacka själv hemma

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Hallå.
Då vi är några i tråden metallkap som har börjat spåna lite på just detta ämnet, så tyckte vi att det var högtid att göra en egen tråd ang just detta.

Så mina första frågor blir följande:
Någon som har beställt utrustning?
Om ja, vart då?
Vet att verktygsboden har, men har läst på andra forum att England brukar vara populärt att beställa i från.

Tips på ugnar?
Duger en vanlig spis med ugn?
Eller blir det i minsta laget?

Pulvret/färgen, är det lätthanterligt?
Något man ska tänka på?
Godventilation?
Giftigt?
Hur bör man förbereda materialet innan ”lack”?

Fyll gärna på med fler frågor och svar!
 

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
Men man bör kolla upp pulvret, vissa tål tyvärr inte UV ljus, så man får skilja mellan pulver för inne och utomhusbruk.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16

K1300s

Ny medlem
Gick med
16 Dec 2018
Ort
Sörby
Hoj
Bmw K1300s
Som jag fattat det är det ingen ström genom sakerna, nyttjar bara vägguttaget för att generera statisk elektricitet. Basic prylar för hemmapularen.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Någon som har hunnit klura något mer på detta? Funnit någon bra återförsäljare?
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Känns som om att jag börjar få lite för mkt pengar på ”bra-att-ha-grejer-kontot”.

Så frågan är vilken man ska slå till på tro.
Har för många att välja mellan!
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag köpte en beggad ugn för en 500 kr igår. En ugn för inbyggda måste ju vara perfekt i garaget då den tar mindre plats än en hel en spis.

Då är det bara resten kvar som behövs för pulverlack.
 

Fraden

Snart i någon skog nära dig!
Gick med
14 Feb 2006
Ort
Örebro-Län
Hoj
Vespa 300 GTS -16
Jag köpte en beggad ugn för en 500 kr igår. En ugn för inbyggda måste ju vara perfekt i garaget då den tar mindre plats än en hel en spis.

Då är det bara resten kvar som behövs för pulverlack.

Storlek på den?
Var ingen dum idé med en inbyggnads.
 

Shropshre

Ny medlem
Gick med
29 Apr 2008
Ort
Borås
Hoj
VFR 800, XJ 550, R1200GS
Köpte verktygsbodens modell. Funkar kanon. Har en gammal köksspis som jag bakar i. 180-200 grader ska färgerna ha.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Storlek på den?
Var ingen dum idé med en inbyggnads.

Vet inte men en vanlig 60 cm bred ugn för inbyggda men den är fortfarande i Pajala och sen ska den mellanlanda i Korpilompolo och där ifrån ska grannen ta den åt mig då han är om garaget åt dom han kör skogsmaskin. Tänker att inbyggnadsugnen är lämplig garaget storleksmässigt och lätt att stoppa undan då den inte används, har för mig att dom brukar gå på 1-fas 16A (det gör i alla fall våran i köket) så då behöver man ju inte byta kontakt utan bara koppla in den i 16A uttagets 1-fas uttag.

Funderar på att köps verktygsbodens grejer.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Bosse gav mig idéen att man kanske kunde slakta en gammal köksspis på värmeelement samt reglage och så bygger man en egen isolerad låda till den med de format man önskar.

Jag vill ju ha plats för en mc-ram, kanske tvingas man slakta två ugnar för att få tillräcklig effekt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Bosse gav mig idéen att man kanske kunde slakta en gammal köksspis på värmeelement samt reglage och så bygger man en egen isolerad låda till den med de format man önskar.

Jag vill ju ha plats för en mc-ram, kanske tvingas man slakta två ugnar för att få tillräcklig effekt.

Kolla bara hur huvudsäkringarna pallar för trycket om inte så tar det bara längre tid att värma upp...
Alternativ sniklösning isolerad liten container och ett bastuaggregat med moddad termostat och en liten fläkt som cirkulerar luften (sno från en varmluftsugn).
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Kolla bara hur huvudsäkringarna pallar för trycket om inte så tar det bara längre tid att värma upp...
Alternativ sniklösning isolerad liten container och ett bastuaggregat med moddad termostat och en liten fläkt som cirkulerar luften (sno från en varmluftsugn).

Har man element från två spisar så bör man väl koppla dom på två olika faser från trefasuttaget tänker jag.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Jag har också funderat på om man skulle bygg nån större ugn men i dagsläget saknar jag ju utrustning att pulverlacka. Dock fick jag lite smer akutare behov i form av att baka ett avgasklammer som ska lackas med värmefärg då det nya fina rostfria avgassystemet ska på KLR:en efter att den har besiktats.

Skulle ju se ut förjäkligt med ett rostigt klammer och jag hittar inget nytt klammer som passar annan att köpa oroginal då detta klammer håller avgassystemet i ramen, helst hade jag hela elförzinka klammren. Vi får väl ta och starta en tråd med det också hur man elförzinkar själv.
 

bosse-l

Gudomlig sporthojare
Gick med
3 Aug 2016
Ort
Överkalix
Hoj
Kompressormatad Honda CB250N, Triumph Thruxton 900 -13, Kawasaki KLR650 -99, Suzuki GSX750ES -83, Honda CB400N-82, Honda CB250N -79, Honda CB250N -81
Inte pulverlack men väl värmefärg, gjorde först baket igår. Smidig storlek på inbyggnadsugnen då den lätt kan stuvas undan då den inte används.

En bild på bakningen
 

Litenochklen

Sporthojsnörd
Gick med
26 Jun 2015
Ort
Örebro
Hoj
En gammal vän.
Jag och en kompis byggde en ugn i vintras på 1x1x2 meter för att kunna lacka mc ramar och det fungerar utmärkt men en glasbläster är ett måste för få färgen att fästa ordentligt. Den har sex stycken ugnselement och strax under 2000 popnitar. View attachment 450474
 

Bifogat

  • 7D458051-BB00-4CC1-98F2-2F7C94CF9217.png
    7D458051-BB00-4CC1-98F2-2F7C94CF9217.png
    1.3 MB · Visningar: 317

Johnnie

Que?
Gick med
1 Mar 2007
Ort
Tibro
Hoj
MV Agusta F4:a, Aprilia RS250, Aprilia AF1 samt en Compact
Gammal tråd, men ingen som har en större ugn (typ få in fälg osv.) till salu för en billig peng?
 
Nyheter
Anmälan till 2024 års DGR öppen

Den 18 maj är det dags för ...

Ny majoritetsägare och styrelse för MV Agusta

Luca Martin, Hubert Trunken...

Ny Indian Scout på väg

Indian Motorcycle har bekrä...

Honda CB125R uppdaterad

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Designtävling med Yamaha – Vinn en LEGO MT-10 SP!

Färglägg en XSR 900 GP &#82...

Ny Indian Scout på gång

En ny version av Indian Sco...

Honda uppdaterar CB125R

24YM HONDA CB125R 2024 å...

Husqvarna Svartpilen 801!

Äntligen är den här, Husqva...

Färre stulna motorcyklar 2023

Varje år sammanställer Larm...

Top