Pulverlack + rostskydd

Coola Ola

Progressiv klassicist
Gick med
10 Nov 2006
Ort
I verkligheten, idag
Hoj
Hembygge, SuperSport 950S
Om jag behöver blästra ramen (stål, ej rostfritt) och sen vill pulverlacka den, hur löser jag då rostskyddet? Om jag blästrar lär väl även det existerande rostskyddet (förzinkning) försvinna? Finns det t.ex. pulverrostskyddslack eller måste jag lämna in hela ramen för rostskyddsbehandling och sen ta den till en pulverlackerare?

Undrar även ifall någon känner till firmor i Malmö som utför blästring och/eller pulverlackering till rimligt pris?
 
Om jag behöver blästra ramen (stål, ej rostfritt) och sen vill pulverlacka den, hur löser jag då rostskyddet? Om jag blästrar lär väl även det existerande rostskyddet (förzinkning) försvinna? Finns det t.ex. pulverrostskyddslack eller måste jag lämna in hela ramen för rostskyddsbehandling och sen ta den till en pulverlackerare?

Undrar även ifall någon känner till firmor i Malmö som utför blästring och/eller pulverlackering till rimligt pris?

Finns pulverlack med grundrost skydd, men med egna erfarenheter så är pulverlack inte lämpligt för utomhus bruk (blir det skador i lacken kryper rosten lätt vidare under färgen) tipps är att blästra, våtlackera med Dynalon grundfärg (Zinkfosfat) ,sen 2 comp bil lack utanpå sen ett par lager klarlack. :) då har du slitstark lack med riktigt bra roststop. :tummenupp
 
Funkar inte pulverlacken som rostskydd?

Nja, inte mer än om man lackar vanlig lack direkt på metallen. Kolla till exempel äldre utemöbler med stålrör (typ hammockar), ser ju för jävligt ute efter bara några år om de inte är rostskyddade under lacken.

Finns pulverlack med grundrost skydd, men med egna erfarenheter så är pulverlack inte lämpligt för utomhus bruk (blir det skador i lacken kryper rosten lätt vidare under färgen) tipps är att blästra, våtlackera med Dynalon grundfärg (Zinkfosfat) ,sen 2 comp bil lack utanpå sen ett par lager klarlack. :) då har du slitstark lack med riktigt bra roststop. :tummenupp

Att rosten kryper är min erfarenhet också. Problemet är ju att det blir så mycket dyrare om det ska lackas "på riktigt", jämfört med pulver men det kanske är enda vägen att gå om man vill att det ska bli bra.
 
Last edited:
Finns lika många "pro" som "no" när det gäller pulverlack.
Har använts till allt ifrån ramar till tankar i många år med bra resultat.
Jag våtlackade min ram i vintras, snyggt med skört som fan = skit

Nästa ram kommer att pulverlackas.

Kruxet är att lacken är en typ av glasering, vilket innebär att vatten kan komma att börja krypa om du får stenskott = större flagor kan börja lossna och ramen rosta.
Jag hade dock kört på en halvmatt pulverlack med struktur :tummenupp
 
när jag renoverade min framvagn till hobbybilen så fick jag den först syradoppad för att bli av med allt rost & skit.
dem lade även på nån rostskyddsprimer.

Talade om detta när jag lämnade in grejorna för pulverlack sen.
Då sa dom att dom alltid blästrar rent och lägger egen rostgrund som dem VET funkar ihop med sin pulverlack.

det lägger alltid roskgrund under sa de.

Så det jag fick gjort är roskskyddat även efter stenskott och djupare repor sa de !

Ahnelövs Industrilackering heter de har jag för mig.
Ligger i Arlöv/Stora Bernstorp (Malmö)


Hör med din pulverlackare om dem inte lägger någon grund helt enkelt !
 
när jag renoverade min framvagn till hobbybilen så fick jag den först syradoppad för att bli av med allt rost & skit.
dem lade även på nån rostskyddsprimer.

Talade om detta när jag lämnade in grejorna för pulverlack sen.
Då sa dom att dom alltid blästrar rent och lägger egen rostgrund som dem VET funkar ihop med sin pulverlack.

det lägger alltid roskgrund under sa de.

Så det jag fick gjort är roskskyddat även efter stenskott och djupare repor sa de !

Ahnelövs Industrilackering heter de har jag för mig.
Ligger i Arlöv/Stora Bernstorp (Malmö)


Hör med din pulverlackare om dem inte lägger någon grund helt enkelt !

Det låter ju bra! Bernstorp ligger ju iofs lite off (jag har ingen bil) men det är ju ett lösbart problem. Jag har visserligen inte jättehöga krav på finish i det här fallet men ändå, blev du nöjd med resultatet? Hur mycket fick du pröjsa?

Finns lika många "pro" som "no" när det gäller pulverlack.
Har använts till allt ifrån ramar till tankar i många år med bra resultat.
Jag våtlackade min ram i vintras, snyggt med skört som fan = skit

Nästa ram kommer att pulverlackas.

Kruxet är att lacken är en typ av glasering, vilket innebär att vatten kan komma att börja krypa om du får stenskott = större flagor kan börja lossna och ramen rosta.
Jag hade dock kört på en halvmatt pulverlack med struktur :tummenupp

Jag har hört att pulverlack ska vara segare än vanlig 2-komponentslack så då borde det ju ivf vara bättre? Har t.ex. lackat en fälg till hojen med pulver som håller utan problem. Dock har du ju rätt i att det kan börja flaka sig vid kryprost. Blir nog halvmatt, ja!
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top