Pulverlack eller 2 komponentslack?

DaPirate

Gudomlig sporthojare
Gick med
17 Mar 2005
Hoj
GSXR1000-K2 + 2 till
Skall lackera om svingen på endurohojen och funderar på pulverlack eller 2- komponentslack. Lackeraren menar att 2-komponentslacken är bättre eftersom pulverlacken kan spricka och fukt kan ta sig in emellan. Svingen kan ju få sig en och annan snyting i terrängen och då skulle det vara bättre att den skavs av och man i så fall bättrar i (2-komponentslack) istället för att spricka (pulverlack) Om det hade varit på en landsvägshoj så hade jag pulverlackat utan tvekan då den inte får några snytingar normalt sett :näsblod Någon som har nån ide om detta?

Om pulverlack spricker eller ej låter jag vara osagt men om jag jämför fram och bakfälg på min hoj där framfälgen är lackad med vanlig tvåkomponentslack och bakfälgen pulverlackad så är lacken på bakfälgen otroligt mycket tåligare än framfälgen. Tålde väldigt mycket misshandel vid vårens däckbyte :näsblod

Har svart pulverlack på svingen på min kx 125..

Sitter fortfarande där efter 1½ säsongs åkning...

<micke> skrev:
Har svart pulverlack på svingen på min kx 125..

Sitter fortfarande där efter 1½ säsongs åkning...

Det låter ju bra, men jag kör ju Enduro/Offroad och då kan de vara allt från stenar till kvistar och annat skojigt som vispar till svingen. Fan jag står i valet och kvalet, måste i så fall ringa lackeraren i morgon bitti och avbeställa 2-komponentslackeringen och lämna till en pulverlackare istället. :confused:

DaPirate skrev:
Det låter ju bra, men jag kör ju Enduro/Offroad och då kan de vara allt från stenar till kvistar och annat skojigt som vispar till svingen. Fan jag står i valet och kvalet, måste i så fall ringa lackeraren i morgon bitti och avbeställa 2-komponentslackeringen och lämna till en pulverlackare istället. :confused:
pulverlack är väldigt tåligt.. provade själv att banka med hammare på ett provexemplar och de blev inte ett märke. Däremot så sprack det runt om när man vickade på något alltså om det sitter på en "böjbar" del. alltså något som kan bändas lite men annars tål de mycket mycket stryk. Det tråkiga är väl att om de börjar spricka upp så följer resten gärna med. :(
Pulverlack är annars billigaste alternativet.. :tummenupp

philsson skrev:
pulverlack är väldigt tåligt.. provade själv att banka med hammare på ett provexemplar och de blev inte ett märke. Däremot så sprack det runt om när man vickade på något alltså om det sitter på en "böjbar" del. alltså något som kan bändas lite men annars tål de mycket mycket stryk. Det tråkiga är väl att om de börjar spricka upp så följer resten gärna med. :(
Pulverlack är annars billigaste alternativet.. :tummenupp

Okej, men en sving räknas inte som böjbar så då kanske pulverlack är ok ändå, pratat med erfarna pulverlackerare som rekommenderar det och det gör de nog inte för att få jobb då jag knappast är en storkund.

Det beror också på vilken 2-komplack man använder.
Vanlig billack är ganska bra men inte alls jämförbar med pulverlack.
Epoxylack för industribruk är bra, men lite svår att få tag i.

Jag har använt 2-komp båtlack, Alcro Servalack. (Polyuretan) Den är lite besvärlig att använda,för den måste penslas.Den är ganska tjock och täcker i en strykning. Spär man ut den så att den går att spruta blir inte ytan lika imponerande. Torktiden är ca 2 dar och den rinner lätt mm.

Men lacken är helt ojämförbar med allt jag testat. Ytan blir stark och emaljhård !
Extremt lätt att göra ren. Ingenting biter på ytan och den blir aldrig matt.

Jag har målat ramar, motorblock, fälgar mm. Får man bara till det med målningen utan rinningar så är den överlägsen allt.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT